Amazonklubbens årsmöte i Motala 5 mars 2011

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazonklubbens årsmöte i Motala 5 mars 2011

Post by Telis »

Jag kan säga några ord från årsmötet, jag var där.

I början valdes sittande ordförande till mötesordförande vilket är beklagligt då valberedningen hade en annan vidtalad årsmötesordförande på förslag.
Det är inte bra att ha samma ordförande på årsmötet som i vanliga fall leder styrelsearbetet då årsmötet beslutar om ansvarsfrihet samt val av ny styrelse och även styrelsens verksamhet och framtid samt eventuella propositioner behandlas på årsmöte - detta är att betrakta som odemokratiskt - tyvärr höjdes inga röster om detta.

I förslaget på ny styrelse var några av de tidigare styrelsemedlemmarna inte tillfrågade ang omval (om detta nu är att betrakta som turbulent). De som inte var tillfrågade har haft en låg närvaro under tidigare år varför andra nya krafter var tillfrågade istället. Inga av de aktiva styrelsemedlemmerna saknades i valberedningens förslag på ny styrelse.
Årsmötet valde att välja in dessa igen trots sin låga närvaro.

Sittande ordförande var tillfrågad om sin framtid i styrelsen och tackade då nej till ordförandeposten och önskade bidra som sekreterare istället något som valberedningen gick till mötes och lade ner arbete på att hitta ett förslag till ny ordförande. Detta blev Janne som många av oss känner som "qv" här på forumet. Detta förslag kändes ifrån valberedningens sida som ett bra förslag till ny ordförande då Janne bla bor nära stockholm och har vissa kontakter inom klubben i stockholmsområdet. Vidare är Janne van vid föreningsarbete och geuint intresserad av detta. Vi i valberedningen vill bidra till en geografisk spridning av föreningens aktiva.
I anslutning till årsmötet valde dock sittande ordförande att ändra sig utan att meddela valberedningen detta, resultatet blev omval av sittande ordförande på 2 år. Detta trots att denne tog på sig uppgiften mycket motvilligt på grund av att ingen annan fanns då denne valdes som ordförande för 2 år sedan.


Årsmötet har valt föreningens nya styrelse och vi önskar denna lycka till med att driva klubbens arbete frammåt.
Angående en presentation av den nya styrelsen hoppas jag att vi får se en sådan i kommande nummer av amazonbladet. Till styrelsen har valts in två nya medarbetare, det ena är Janne (qv) och det andra är en som heter Jonathan - något yngre (under 30) kommer inte ihåg nicknamet här på forumet just nu.

Något som inte är specifikt valberedningsarbete är föreningens verksamhet och framtid, en spontan reflektion är att någon verksamhetsplan eller verksamhetsintentioner eller styrramar för den nya styrelsen över huvud taget inte diskuterades på årsmötet vilket jag tycker var mycket synd.

Som sagt stort lycka till till den nya styrelsen inklusive ordförande !

/Henrik
Valberedningen
Post Reply