motorkulör

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
mango 75
Posts: 10
Joined: Mon Aug 30, 2004 4:29 pm
Location: göteborg
Contact:

motorkulör

Post by mango 75 »

Tänkte måla om motorblocket då jag såg att den var flagad på sina ställen nu undrar jag vad skall det vara för färgkod till motorblocket och vilken typ av färg , var får man tag på den?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det fungerar med vanlig servalac, annars kan du köpa färgen hos Veteranprodukter och andra återförsäljare. Större färgbutiker brukar kunna blanda till färgen om du frågar efter Volvo BM Röd. Annars kan du fråga en billackerare efter färgreceptet och sen knalla till färghandeln.

Jag gillar veteranprodukters färg, den har fungerat bra, men jag undrar om det inte är typ servalac de har låtit blanda till och säljer på 1/3 eller 1L burk. Deras grenrörsfärg är också suverän.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

D59471 wrote:Det fungerar med vanlig servalac, annars kan du köpa färgen hos Veteranprodukter och andra återförsäljare. Större färgbutiker brukar kunna blanda till färgen om du frågar efter Volvo BM Röd. Annars kan du fråga en billackerare efter färgreceptet och sen knalla till färghandeln.

Jag gillar veteranprodukters färg, den har fungerat bra, men jag undrar om det inte är typ servalac de har låtit blanda till och säljer på 1/3 eller 1L burk. Deras grenrörsfärg är också suverän.
är inte BM-röd lite mörkare?
Axel Wall
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej, det skall vara Volvo BM Röd till motorblocket så vitt jag vet.

Det har fö. funnits två olika motorfärger hos volvo, en äldre som var lite mörkare och en nyare som är mer \"skrikig\". Vilken VP sälger vet jag inte (tror det är den ljusare), men båda finns som färgrecept om man kikar hos volvo.

Såhär blev min motor efter att den slipats plåtren, tvättats med thinner och sen målats i flera täckande lager med VP's röda färg:

Bild 1
Bild 2
mango 75
Posts: 10
Joined: Mon Aug 30, 2004 4:29 pm
Location: göteborg
Contact:

Post by mango 75 »

ok tack , färgen är beställd :D
Post Reply