Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by 123GT »

Spännande fortsättning...vad tänker du dig för framvagn när du har kapat bort orginal Amazon fronten ?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

123GT wrote:Spännande fortsättning...vad tänker du dig för framvagn när du har kapat bort orginal Amazon fronten ?
/sven

ja kommer att bli spännande. just nu tänker ja på villken framvagn som är mest lämpad.. kanske 240 framvagn eller något liknande
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Tjaa idag ha man plockat ut motorn hur 850in , har inte gjort så mkt på bilen på länge men börja nu igen :) så fixa en M90 låda och ett torg från en 760 och så ska motorn i :)
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by Andréamazon »

tjena, du fråga hur långt jag kommit på mitt projekt för ett tag sen, turbo amazonen från 1968 heter tråden ;) så kan du ta en titt på mitt projekt :) kul med t5:a, men fy fan va trångt det måste bli ? räckte gott o väl att jag precis fick i min b230ft. men men du ska nog få ner den med våld vilja och vaselin kanske ;)
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Andréamazon wrote:tjena, du fråga hur långt jag kommit på mitt projekt för ett tag sen, turbo amazonen från 1968 heter tråden ;) så kan du ta en titt på mitt projekt :) kul med t5:a, men fy fan va trångt det måste bli ? räckte gott o väl att jag precis fick i min b230ft. men men du ska nog få ner den med våld vilja och vaselin kanske ;)


Okeey :D ska ja kolla.. ja jag får nog kapa lite i toped väggen , och kapa lite i inne skärmarna :P hoppas de kommer gå :twisted:
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by Andréamazon »

yes, men det ska nog gå, e nog att det tar i orginal länkarmar med t5:an, annars e det säkert ungefär som jag kapat kanske ;)
har du testat hissa ner motorn nått än ? :)
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Andréamazon wrote:yes, men det ska nog gå, e nog att det tar i orginal länkarmar med t5:an, annars e det säkert ungefär som jag kapat kanske ;)
har du testat hissa ner motorn nått än ? :)




Ja då :D de ska ne hehe :twisted: ne inte än för ja håller på att renovera framvagnen nu men de kommer dit snart så ska den hissas ner :)
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Tjabba, idag har jag mätt ut lite i framvagnen :D ska lägga nya balka. sen så skulle ja kolla lite efter mer rost men som vanligt döljer de sig alltid någonstans :evil: hittade rätt mkt under främre tröskelådan :( så blir att kapa ner skiten och fixa de, sen ha ja kapat upp in så lådan få plats :) så imorgon kommer plåt och balka :)
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by Andréamazon »

llinne wrote:Tjabba, idag har jag mätt ut lite i framvagnen :D ska lägga nya balka. sen så skulle ja kolla lite efter mer rost men som vanligt döljer de sig alltid någonstans :evil: hittade rätt mkt under främre tröskelådan :( så blir att kapa ner skiten och fixa de, sen ha ja kapat upp in så lådan få plats :) så imorgon kommer plåt och balka :)
låter fint, tråkigt med rost, men de får man väll tyvärr räkna med efter alla år ;) blir kanon sen iaf.
ska bli kul och se hur mycket större du måste göra över växellådan, jag har ju nyss svetsat om min. har m46 låda nu, men gjorde den lite större så en bmw låda kanske får plats (hoppas man men ) som jag nog kommer köpa efter några rasade m46:or, får se hur bra de håller ;)
tänk på att om du kapar upp i själva balken i torpeden ( precis där värmepaketet sitter ) så som jag kapat om du kollat mitt projekt, så e de nog bra att svetsa på en balk som går över där man kapat balken, fast nu på insidan.
så bilen inte viker sig med lite häst och så ;)
ta o lägg upp lite bilder på de du kapat o så, alltid kul att se :D
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Andréamazon wrote:
llinne wrote:Tjabba, idag har jag mätt ut lite i framvagnen :D ska lägga nya balka. sen så skulle ja kolla lite efter mer rost men som vanligt döljer de sig alltid någonstans :evil: hittade rätt mkt under främre tröskelådan :( så blir att kapa ner skiten och fixa de, sen ha ja kapat upp in så lådan få plats :) så imorgon kommer plåt och balka :)
låter fint, tråkigt med rost, men de får man väll tyvärr räkna med efter alla år ;) blir kanon sen iaf.
ska bli kul och se hur mycket större du måste göra över växellådan, jag har ju nyss svetsat om min. har m46 låda nu, men gjorde den lite större så en bmw låda kanske får plats (hoppas man men ) som jag nog kommer köpa efter några rasade m46:or, får se hur bra de håller ;)
tänk på att om du kapar upp i själva balken i torpeden ( precis där värmepaketet sitter ) så som jag kapat om du kollat mitt projekt, så e de nog bra att svetsa på en balk som går över där man kapat balken, fast nu på insidan.
så bilen inte viker sig med lite häst och så ;)
ta o lägg upp lite bilder på de du kapat o så, alltid kul att se :D


haha jaa så är de alltid :evil: men men :D de går att fixa.. aa ska kolla lite hur du ha gjort och så :)
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

har fler bilder kommer upp snart :) , har börjat ta ner framvagnen nu med ,

Image

Image

Image
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Image
provade tona ena rutan och se hur de sår ut

Image
tagit hem 60,60 profiler. har förmodligen smällt någon gång , så ska bytas i helgen hoppas ja på

Image
kapat ut nästan hela golvet , ska bygga ihop balkarna och stolpen , ser inte för finnt ut nu asså :evil: men de åna sig nog :shock:
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Image

Image

Image

Image

Image


lite bilder från idag :)
llinne
Posts: 77
Joined: Tue Feb 01, 2011 10:11 pm

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by llinne »

Tycker allt att de är lite för lite snack här inne :( om ni kolla så kan ni väl skriva nått :wink:
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Volvo Amazon 64 / 850 turbo motor

Post by ATS »

Där e ju en del "norskt" krom på din bil.... :lol:
Tänk på att inte kapa för mycket bara, innan du bygger ihopa igen.
Lätt att tappa bort hur de ska sitta osv.
Lycka till framöver !!!!
Have a nice day !!!
Post Reply