Kardan till överväxellåda M41

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Kardan till överväxellåda M41

Post by Amazonsport »

Här är alla 3 versionerna på kardan till M41 överväxellådan. För att underlätta vid nymontering av överväxel..

Från vänster den tidiga modellen till Amazon fram till -66. I mitten till Amazon -67 till -70. Till höger 140 serien, årsmodeller där vet jag inte exakt, kanske fanns det en tidig där lik den i mitten? Eller var denna till alla från -67 till -74..
Något som är fel här så rättar jag till det, bara säg till..

(Någon som vet varför det skiljer i längd på dom? Den i mitten är kortare och ingen av dom är kapad och svetsad från en lång kardan)

Image
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kardan till överväxellåda M41

Post by QV »

En sammanställning av min info jag mätte upp vid byte till M41 låda på min 63'a
Image

En M40 med "yoke" är 319mm lång mätt från svepet (en med rund medringare blir kortare)
En M41 typ D (med yoke) är 609mm lång så den bygger 290mm på längden
En M41 typ J finns inte med "yoke" så längden blir uppskattad till första knutkorset och då kan den kanske vara 5mm längre. Nu finns det två olika medbringare och dessa skilljer något i längd men max 10mm längre än OD typ D.
Image
Längen på bilden gällande typ J får man ta med en nypa salt eftersom måttbandet inte är rakt och bilden innehåller ett vinkelfel.

Bakre kardan är 791 mm på en 61'a och min 63'a 653052-1
Image

Främre kardan är med en M40 63'a 707mm. 658513-7 Detta är inte totallängden eftersom jag mätte från knutkorsänden till kanten mot det svarvade området där man monterar stödlagret. Nu var alla mina kardaner lika mycket svarvat men min mätning sker mot detta mätpunkt eftersom den styr stödlagrets placering.
Image
Image

Främre kardan med M41 typ D skulle då i mitt fall bli 707 - 290 = 417 och jag fann en på 416mm är troligtvis en 663268-1
Alla kardaner är "rena" från allt löst vid mätningen alltså endast röret.

Som extra koll tog jag ett foto på stödlagret innan demontering av M40 lådan så man vet att teori och praktik stämmer överens när man är klar.
Image
och ett hur det ser ut just nu innan medbringaren är ditdragen
Image
Det känns som typ J lådan bygger ytterligare 5 mm när man kollar på sista bilden men vi får se hur det blir när kardan är fastdragen.
Image
Några mm längre blir det med typJ

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply