Takbyte/svetsning??

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
RockabillyChris
Posts: 2
Joined: Wed Feb 09, 2011 11:34 am

Takbyte/svetsning??

Post by RockabillyChris »

Ska göra iordning min amazon -66 sedan nu i vår och har ett litet dilemma gällande taket. Vill ha det orginal och få bort takluckan som e nu. Frågan e då vad som e det bästa alternativet. Att enbart skära ut en bit som passar där takluckan suttit å svetsa dit ELLER försöka få tag på ett helt tak och då även slippa en stor inbuckning på bakre takstolpen.
Hade bestämt mej för att satsa på att byta hela taket men fick sen höra att det inte var så smidigt plus att de kunde gå helt åt skogen..
Någon som vet eller har erfarenhet av just takbyte/igensvetsning av taklucka på amazon?
Tacksam för lite hjälp ;)
Mvh/Chris
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Takbyte/svetsning??

Post by Amazonsport »

Du kommer säkert få svar som säger att det är lätt att byta tak.. MEN det är inte så lätt om man ska svetsa det korrekt även inuti takstolparna, för dom består av profiler som sitter inuti den plåt man ser av stolparna. Att sen få taket rakt kräver sin man. Både med noggrannhet och svetskunskap.

Jag har inte fyllt igen hål efter taklucka men vet att det kräver en plåt som har samma rundning som taket i övrigt för att du ska slippa cm tjockt med spackel. Men jag ser det ändå som ett lättare jobb. Det var ett reportage på bilprogrammet "Gran Turismo" på tv om just detta, kanske du hittar det på nätet..
Ang. inbuktning på takstolpen, så går det kanske att få rätt på med en draghammare( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180938 )Här en länk som visar lite olika sätt. Beror på hur det ser ut?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Takbyte/svetsning??

Post by amazonx5 »

Håller med amazonsport....jag tror definitivt att det är lättare att bara svetsa igen hålet än att byta hela taket...
Skämt osido...är du riktigt grym på att svetsa och du byter hela taket....då får du ju en 2 färgad amazon.... :lol: 8)
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Takbyte/svetsning??

Post by 121 »

Jag har ingen erfarenhet alls av detta. Men om jag ställdes inför det här problemet så skulle jag nog försöka kapa ur just den biten som saknas i ditt amazontak från en skrotad Amazon. Då får man rätt välvning och tjocklek på plåten.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Takbyte/svetsning??

Post by Ola O »

Jag hoppas vi talar om en eftermonterad glastaklucka och inte en original taklucka på Amazon.

Dessa är mycket ovanliga.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Takbyte/svetsning??

Post by amazonx5 »

Det låter som den absolut bästa iden 121..då är det t o m orginal plåt....det är grejor de 8)
Men det är väl ingen orginal lucka vi pratar om hoppas jag :shock:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Takbyte/svetsning??

Post by StefanM »

man behöver ju inte byta hela kompletta taket utan det kan ju ev gå att borra lös ytterplåten bara men det beror ju på hur det ser ut i rännan?
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Takbyte/svetsning??

Post by RD 350 »

Skär av ett helt tak och ta loss takplåten "bakvänt" dvs du slipar bort de delarna du inte ska ha, byt sen hela takplåten men låt stolparna vara ifred. Lägga i en plåt i hålet efter luckan är inte lätt! och kräver att du är väldigt lugn med svetsen.
RockabillyChris
Posts: 2
Joined: Wed Feb 09, 2011 11:34 am

Re: Takbyte/svetsning??

Post by RockabillyChris »

Får be om ursäkt att jag inte varit så snabb me å svara! Intressant å kul me så många svar! :) Efter att ha läst vad ni tycker å kollat lite mer på nätet har jag iaf bestämt mej för att inte byta ut hela taket då detta verkar va ett lite för stort projekt för lilla mej.. Vill ju helst inte vara för beroende av hjälp av andra. Att ändå fixa ett gammalt tak å enbart skära ut själva "takluckebiten" låter ju rätt så vettigt! Förstår att de innebär rätt mycket jobb med mätning å noggrann svetsning även där. Vill ju använda så lite spackel som möjligt. Får ta ett snack med en som e grym på svetsning å se om han har tid att hjälpa te annars får väl takluckan sitta kvar ett år te! Lite tätning då bara skulle inte skada så man slipper bli helt nerdränkt varje gång de har regnat :P
Visste faktiskt inte att det fanns amazoner me orginal taklucka.. Hur vet man om de e orginal eller en eftergrej?

;) /Chris
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Takbyte/svetsning??

Post by Hasse63 »

Försök beskriv den mer i detalj eller lägg upp en bild.
Är det en sån där 80-tals skyport/spyport som det förmodligen är så är det inte konstigt att den inte är tät, och sådana är inte originalmonterade på Amazon.

Hittade en annons på en Skyport från som Volvo sålt som tillbehör
http://www.tradera.com/Tak-lucka-Sky-po ... _126608954
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Takbyte/svetsning??

Post by Blomquist »

Jag skulle skära ur ett parti av ett annat tak (och samtidigt plocka med mig innertaket om det är fräscht),
härefter trycka upp biten underifrån och ritsa upp efter hålet i det befintliga taket. Kapa efter markeringen.
Svetsningen skulle jag göra underifrån. Bra idé att kyla med tryckluft mellan punkterna.
Stryk sealer över hela fogen på insidan, då taket utsätts för kondens härifrån och fukten kan krypa
upp och ställa till det.
210 -64, 223 -68
Post Reply