Trimma Generatorn

Moderatorer
Post Reply
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Trimma Generatorn

Post by -67-62 »

Hej
Vill få ut mer kräm ur generatorn.. vet att det ska gå på nå vis, säg inte byt generator.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Trimma Generatorn

Post by QV »

om det är en växelströmmare så är dessa självbegränsande och spänningen sjunker alltså vid max strömuttag. En 90 AMP generator kan alltså leverera 100-110 amp men inte med 13,8 volt.

En likströmare har inte detta bekymmer men tar man ut för stor last ur en likströmmare så blir dessa varma och brinner upp med tiden.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Johan.S
Posts: 1
Joined: Fri Feb 25, 2011 2:57 pm
Location: Virserum (Småland)
Contact:

Re: Trimma Generatorn

Post by Johan.S »

-67-62 wrote:"Hej
Vill få ut mer kräm ur generatorn.. vet att det ska gå på nå vis, säg inte byt generator."
Hej!
Man kan "trimma" en likströmsgenerator genom att montera laddningsregulator med halvledarteknik. Den ser i princip ut som originalregulatorn på utsidan, men saknar spolar inuti. Generatorn ger förvisso inte mer vid max uttag, men den reglerar bättre framförallt vid låga varv.

Jag har provat Bosch regulator med halvledarteknik "9 190 040 099 E" till generator "0 101 302 053", vilket fungerar bra.

-Är det någon här som vet original tekniska data för generator Bosch 0 101 302 053 (14V/30A), t.ex. inkopplingsvarvtal och liknande?

// Johan
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Trimma Generatorn

Post by Torbo »

Johan.S wrote:
-67-62 wrote:"Hej
Vill få ut mer kräm ur generatorn.. vet att det ska gå på nå vis, säg inte byt generator."
Hej!
Man kan "trimma" en likströmsgenerator genom att montera laddningsregulator med halvledarteknik. Den ser i princip ut som originalregulatorn på utsidan, men saknar spolar inuti. Generatorn ger förvisso inte mer vid max uttag, men den reglerar bättre framförallt vid låga varv.

Jag har provat Bosch regulator med halvledarteknik "9 190 040 099 E" till generator "0 101 302 053", vilket fungerar bra.

-Är det någon här som vet original tekniska data för generator Bosch 0 101 302 053 (14V/30A), t.ex. inkopplingsvarvtal och liknande?

// Johan
To andre gode ting:
Du kan ta en remskiva fra en 6 volts dynamo og få mer strøm fra lave turtall. . gire den opp, det fungerer bra på min PV..
Du kan også i tilelegg sette på en tre elements regulator, den beste som finnes, fra en tidlig Amazon eller annen bil med Bosch-fabrikat.
Jeg bruker en fra en Renault Dauphine, og har kjøpt to til fra tidlig Amazon (tror jeg).
I tilelgg har jeg justert regulatoren til 14,4 volt med lysene på.... (Justering må skje etter at motoren/regulatoren er varm). Elelrs blir ladespenningen for lav når motoren er varm.
Strømregulatoren er justert til 35 ampere. Dette bør fungere, selg om motoren må opp i 1100 - 1500 omdreininger minst for å gi brukbar effekt.
Skal beholde en i reserve....
Dette gir bedre forhold om vinteren.
Post Reply