Plåt framför bakdäcken

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Plåt framför bakdäcken

Post by Presley »

Någon som känner till en tråd där dom byggt in bakdäcken? Hade varit kul att se :)
Såhär tex:

Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Plåt utanför bakdäcken

Post by QV »

Har ju sett någon bild på bilar med det stuket men har ingen tråd att rekomendera.

Om en moderator flyttar tråden till Custom så kanske dina chanser att få svar ökar. Har nämligen märkt att de som besöker forumet inte läser alla trådar utan "endast" de som intresserar dom. De som borde veta om detta besöker iallafall custom.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Presley »

Okej, tack, då får vi hoppas att trådan blir flyttad :)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by 123GT »

Presley, bara en nyfiken fråga från mig...är du ute efter någon som har ...
1. byggt bilen med luftfjädring för att sänka bilen så att den står på backen med tömda luft bälgar
eller
2 är du ute efter en traditionell sänkning med byte av fjädrar alternativt kapade orginal fjädrar ?
eller
3 någon som har gjort karosseri modifieringar för att dölja bakhjulen (på amerikanska "fender skirts") !??
....alternativt något helt annat ! :shock:

PS. bilen på bilden är en Chevrolet 53/54 som orginal hade "breda höfter" i karossen över hjul o bakskärmar. DS
Om du beskriver lite mer så hoppas jag att det är lättare för dig att få ett svar du önskar ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Presley »

Tjenare 123gt!

Jo jag tänkte fortsätta med mitt projekt nu efter några månaders uppehåll. Och då måste jag bland annat byta skärmkanter bak på höger och vänster sida, då fick jag idén att göra "fender skirts" (tack, visste inte att det hette så) istället för skaffa nya skärmar och byta dom.

Så det är väl vad jag är ute efter, någon tråd där dom gjort fender skirts på amazon :)

Image
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by poolio »

Presley wrote:Så det är väl vad jag är ute efter, någon tråd där dom gjort fender skirts på amazon :)
Tja !
Amazonen på din bild har inga fenderskirts utan den har bara modifierade bakskärmar/skärmkanter. Fenderskirts är lösa täckplåtar som monteras i eller över befintliga skärmkanter....

Exempelvis som här på en bubbla.....
Image
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Presley »

Okej, då är det modifierade bakskärmar jag hade tänkt mig i första hand om någon visste någon tråd där det byggts.
(Den här gula amazonen är ju från amazonforum men hittade inget om när det byggdes i den tråden..)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by 123GT »

...och igen...."Amazonen" på din första bild är en Chevrolet av 1953 eller 1954 års modell som hade dessa bakskärmar redan som standard från fabrik, alltså inget kustomtrick. De breda bakskärmarna kom redan på 1949 års modell av Chevrolet, men bilen på bilden är alltså 53/54. Hittar du en 49 - 54 Chevrolet på skroten kan
du befria den från bakskärmarna för "montering" på en Amazon !

Chevrolet 1949-1952 (PS glöm inte bort bilen på bilden ! :shock: )
Image

1953-1954 Chevrolet
Image

/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Ragge »

bil ???? vilken bil .... och var .... haha !
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Devil »

Kolla in min tråd om mina bilar på custom showroom "Devils rides" På den gröna är cruiser skirtsen byggda av framdelen av ett Amazontak och vanlig slät plåt. Gjorde sedan två fästen i ett "skellett" på baksidan, fästena krokade jag i skärmkanten och drog sedan fast skirtsen mot karossen. Svårt att förklara, men skall nog finnas nån bild om du söker på 50-tals jänkare då det var så dom satt fast på dom!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Presley »

Tack devil och 123gt :) Chevroletens bakskärm hade inte varit dumt att skaffa i framtiden kanske, grymt!
Men det jag är ute efter nu är att få bilen genom besiktningen bara till billig peng och det är en del som behöver göras. Och bara skärmkanterna bak kostar ju 500kr styck.. Svider i plånboken för en student på 1050 i månaden ;)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Dieseltroll »

Här är tråden om den modifierade amazonen för den som är intresserad:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=2414

Det enklaste borde väl vara att skicka iväg ett PM till MoNster och fråga hur han gjorde det?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Devil »

Bygger du cruiserskirts så behöver du ju inte byta skärmkanter! Tror att det skulle se lite bättre ut också, då det blir mindre "naken" plåt på bakskärmarna.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Presley »

Har skickat ett pm till han som har den gula :)

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "cruising skirts". Men det lutar åt väl att bygga något i stil med hur den gula amazonen på bild har.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Plåt framför bakdäcken

Post by Cpt Tuttle »

Ett alternativ vore kanske att få tag i bakskärmarna från en 50-tals Opel Olympia som borde vara lite mer lämpliga i storlek till Amazonen...men var hittar man sådana idag är ju då kanske frågan... :roll:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply