Page 1 of 1

Högt komp

Posted: Mon Mar 07, 2011 1:23 pm
by Shift
Min B18 med dubbla Su har varit svårstartad i snart ett år. När den är varm går den hur bra som helst, men just vid start (oavsett varm sommardag eller inte) så får man tugga en 20 sek.

Mätte kompet i dag, och det var 7 bar på tre cylindrar, men 11.5 på den fjärde (den närmast fläkten). Mätte i två omgångar och fick samma resultat.

Någon som vet vad det kan bero på?

Re: Högt komp

Posted: Mon Mar 07, 2011 2:30 pm
by Hasse63
Glesa cylindrar, nötta kolvringar. Om du pumpar in lite olja med en oljekanna och vrider runt nåt varv med starten och sen mäter så har det säkert höjts, om inte så är ventilerna otäta. men det tror jag inte i det här fallet.

Man ska mäta med varm motor och med alla tändstift ur och med full gas. :wink:

Varför den är svårstartad kan bero på att bränslepumpens bakventil inte funkar. häng dit ett filter på motorns vänstra sida så ser du om det blir tomt då den stått ett tag.

Re: Högt komp

Posted: Mon Mar 07, 2011 10:07 pm
by Shift
Motorn är inte renoverad på minst 20 år, så den kan nog vara rätt sliten. Ah, jag mätte med kall motor och ingen gas alls, ska göra om testet i morgon.

Soppa i filtret finns det, och motorn startar direkt om jag sprutar in något, typ bromsrengöring eller startgas. Så länge choken är inne fortsätter den att gå. Förgasarna har jag gjort rent, blåst ur och bytt alla o-ringar och packningar i.

låg komp

Posted: Tue Mar 08, 2011 9:41 am
by J.LUNDIN
Komptest på det uråldriga sättet kräver att motorn är varm samt att man har fullgas då motorn vrids runt annars blir mätningen helt fel. Det tryck du får vid mätningen säger tyvärr inte så mycket om vad som är fel i motorn. Numer är det Leakdown test som gäller, där får du svart på vitt om var felet är (det brukar höras) och hur stort läckaget är.

Re: Högt komp

Posted: Tue Mar 08, 2011 10:20 am
by Hasse63
Glappa spjällaxlar eller läcka vid förgasarpackningarna, är dom synkroniserade?