Page 1 of 2

Weber 40 el 45?

Posted: Mon Mar 07, 2011 7:53 pm
by Svarta Volvon
Hej!
Har en B20 med steg2 (44/37), K-kam, lättat svänghjul, extraktor rör.
Min fråga gäller förgasarvalet, är det bättre med 40or och utnyttja dom till max? Eller behövs det 45or?
Det är väl viktigt att grejorna "lirar"- tänker att om kammen utnytjas till max så borde väl även förgasarna göra likadant-eller?
Om jag väljer 45or orkar isf toppen med en "bättre" kam eller vad tror ni? :D

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Tue Mar 08, 2011 9:17 am
by J.LUNDIN
Det brukar vara enklare att få till 40or än 45or. Till en K-kam räcker det definitivt med 40or. Är man ute efter att trimma "vidare" så skall man nog välja den större förgasaren. Den viktigaste biten vid all trimning är dock alltid toppen, det är där man skall lägga pengarna eftersom det inte finns något som kompenserar dåligt flöde annat än möjligtvis en turbo.

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Tue Mar 08, 2011 10:57 am
by Svarta Volvon
Ok 40or får det bli,tack för svaret/J

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Tue Mar 08, 2011 2:00 pm
by Hasse63
Nyfiken

Vad har du tänkt dig med trimmet, har du något hk. mål.

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Tue Mar 08, 2011 2:35 pm
by Svarta Volvon
Hade tänkt komma upp till 160hk,fast är lite osäker om det går med K-kam,Kanske måste byta.men vill helst ta ut "max" av alla grejor, inbillar mej att det blir bäst då.
Kör med org tändning så den måste oxå uppgraderas, Ska läsa lite om 123.

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Tue Mar 08, 2011 9:27 pm
by Hasse63
135 originalhästar med K-kam tror jag det va, kan man få 25 till med Weber 40 mm... Ja kanske om toppen är toppen :D

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Wed Mar 09, 2011 6:47 am
by Svarta Volvon
Hasse! Tror du K-kam är för klent?,isf har du någon rekomendation på någon bättre som även funkar bra i dom lägre varvregisterna?

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Wed Mar 09, 2011 11:56 am
by StefanM
vad har du för mål med bilen? Ska du vara värst vid rödljusen eller ska du ha en bil som är trevlig att köra?
Visst kan man tänka sig att man ska ha max vad det går men oftast lessnar man nog. En vanlig gatbil fungerar nog som bäst med nån rimlig kam och bra justerade Weber 40

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Wed Mar 09, 2011 2:18 pm
by Hasse63
Ne det hänger på toppen om det blir några 160hk med K-kam... Är toppen nått som är tillyxat i nån vedbod så spelar det ingen roll vilken kam du använder dig av men nåt vassare är en originalprofil hade jag valt med dom målen.

Om du bor i närheten av någon känd trimmare som kan porta så gissar jag att de med ögat kan säga om det är nått att fila vidare på eller inte.

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Wed Mar 09, 2011 5:10 pm
by kaka
Hasse63 wrote:... Är toppen nått som är tillyxat i nån vedbod så spelar det ingen roll vilken kam du använder dig av men nåt vassare är en originalprofil hade jag valt med dom målen.

.
när man kollar runt på olika forum verkar de ju finnas väl så bra kunnande hos de mindre "trimfirmorna" :wink:

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Wed Mar 09, 2011 11:46 pm
by Hasse63
De är sant... förr ville "ingen" tala om hur man kan/ska porta utan "bara" på ett "ungefär", vill påstå att Erland Cox har gjort nåt som ingen vågat förr, att göra just det, och det tackar jag för och säkert alla andra :D

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Thu Mar 10, 2011 12:47 am
by Erland Cox
Jag tror det blir svårt att få 160 hästar med Weber 40:or och omöjligt med K-kam.
Det får nog till 45:or med 36mm:s halsringar och en R-kam för det.
En bra topp med Weber 40:or och K-kam kan nog komma upp i 140 och max 150 hästar
men det blir nog en väldigt trevlig motor att köra med.
Sista årsmodellen av GL med K-kam gav 124 DIN hästar.

Erland

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Fri Mar 11, 2011 5:54 pm
by jonny
Erland , om man nu skulle ha 36 mm halsringar i 40:orna blir det sämre (en strypning) jämfört med att ha 45:or med 36 mm halsringar ?

Blir det stor skillnad ?
Har själv en B20 med R-kam , portad topp , dellorto 40:or med 32 mm halsring , bestyckad efter bredbandslambda .
Motorn går kalasbra på botten och mellanregister men har inte det där riktiga klippet på lite högre varv , min tanke har varit att byta till större halsringar i 40:orna men om det inte är optimalt kanske man skulle köpa 45:or istället ?

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Fri Mar 11, 2011 8:39 pm
by mekomaskin
Halsringarna ger inte rätt venturi-effekt om det är för liten skillnad mellan förgasarstorlek och halsring.
Det står om det här i Weber-handböckerna. Halsringens storlek x 1,25 = spjällstorlek ger bästa förhållandet.
36mm halsringar ger alltså bästa förhållandet på Weber 45-or.

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Sat Mar 12, 2011 1:21 pm
by Hillman
Jag lånar tråden lite när ni ändå är inne och snackar om halsringar.
Som en del kanske läst i andra trådar kör jag med insprutning på min B20 med weber 45:or som spjällhus. Spridarna har jag tagit bort helt och just nu har jag 37mm halsringar i men jag har även testat att köra helt utan halsringar och tycker nästan bilen gick bättre så. I och för sig var den lite annorlunda mappad då så det är lite svårt att jämföra.
Har jag något att vinna på att köra med halsringar när jag ändå sprutar in soppan genom insugen så nära toppen som möjligt?