fälgfärg

Moderatorer
Post Reply
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

fälgfärg

Post by kombikummu »

det verkar vara många som vill snygga till sina fälgar och vill ha RÄTT färg till dom.
här är några förslag på färger som funkar, och som alla billackerare kan blanda till:
renault 75-92 # 602
rangerover 87-92 #LRC391
GM #WA7565

dom är lite olika sinsemellan men alla skulle nog passera som \"original\". har själv renaultfärgen på mina fälgar; dösnyggt.
man kan kanske hitta dessa färger på sprayburk om man har tur.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vill inte pracka ner på dina tips eller så. Men att hitta en \"liknande färg\" är ju inga som helst problem. Det finns hur mycket som helst att välja på. De som det har satt snurr i skallen på är de originalinriktade renoverarna som vill ha EXAKT samma originella nyans som volvo använde till grillgaller och fälgar, den där grådaskiga färgen. Och den har så vitt jag vet ingen fått fram något recept eller så på eller scannat av nån av de gamla färgburkar som finns kvar med färgen.

Därav problematiken. Annars är det ju bara att knalla in till en erfaren billackerare med en reservhjulsfälg med fin färg på som man har vaxat upp, och be honom blanda till en nyans som motsvarar färgen. Det grejjar de allra flesta yrkesmän utan problem, det är deras jobb! :)
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

wellwell

Post by kombikummu »

tja, jag tänkte mest på de normala människor som vill få sin bil att se schysst ut utan att ruinera sig, det finns nog en del som vill ta en \"shortcut\" till ett resultat som är till belåtenhet.
ok, om man tar sin oxiderade och sedan dackefejden åldrade originalfälg och låter scanna av den (vilket för att få optimal exakthet av, kräver en superkalibrerad process)så får man ÄNDÅ en färg som, ger samma (eller förmodligen lika missvisande, eller korrekta) resultat som en av de färger jag föreslog.
jag menar, vi kan ju inte återskapa de molekyler originalfärgen var gjord av. Vi kan sikta och komma djävligt nära, men genomför man en omlackering är det likförbannat inte original. så varför böga sig med en massa tjafs, om resultatet blir detsamma för en rimligare peng?
självfallet hade jag önskat att färgen på mina fälgar var i ett sånt skick att de kunde bevaras eller konserveras, men det var de inte.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Haha!

De färger du rek. är säkert jättebra. Själv diggar jag det faktum att en duktig kan stirra på fälgen i solljuset och sedan blanda till en färg som i det närmaste är identisk med den på fälgen.

Sedan var det vl inte \"samma lack\" vi talade om utan samma kulör. Den kan man få genom att använda en färgburk från 60-talet. Jag känner flera som har sådana ståendes i garaget (1L 2k färg från Volvo märkt \"Fälgfärg\"). Så det så. :)
Post Reply