Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotorn?

Moderatorer
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotorn?

Post by Leffe_sthlm »

Jag har plockat bort förgasarna och grenrören för renovering av förgasarna. Jag upptäckte då att kabeln från generatorn till startmotorn var "lindad" runt vattenröret som går parallellt med motorn, och låg så nära avgasgrenröret att kabeln smält.
Det vara förvånande att det inte blivit kortslutning mot jord (utan säkring emellan...).
Så var och hur drar man bäst kabeln för att slippa detta problem?
Det är en växelströmsgenerator så det är bara två kablar i kabelstammen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by QV »

Image

Original går den alltså i den svarta skyddsslangen som slutar vid spolarpumpen. Byter man från "gammal" till ny så räcker inte original till i längd så antingen har de dragit ur den ur höljet och gått en kortare väg eller så har de gjort någt annat.

Hur som helst så var dragningen av kabeln utomordentligt dum! och skadlig för hälsan så den måste ju göras om som du redan har kommit på.

Rekomenderar en min 6 mm2 (kan vara lite klent) men max 16mm2 (mycket över vad som krävs) så har du en 10mm2 blir det kalas.
Denna försöker du pilla in i original svart skyddsslang om detta inte går så lägger du den i en egen skyddsslang. Det är alltså ordet skyddsslang man skall läsa och förstå i denna mening!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by A-masen »

Jag hoppar in med lite kommentarer.
QV har helt rätt i att ju större kabelarea, desstå bättre. Problemet kommer när man skall klämma på kabelskor. Till 6 kvadratmillimeter finns det gula kabelskor, och rätt klämtänger går att köpa för gemene man.
Men kommer man däröver, 10 eller 16 kvadratmillimeter, så finns det inga isolerade kabelskor, och klämtängerna till detta är svindyra, många tusenlappar, och förekommer bara hos elektriker och liknande.

Den som känner någon elektriker eller kan tala inställsamt med någon installationsfirma, har det lyckligt lottat. Om man lämnar över kabeln till någon som t.ex. fixar det på jobbet, så se till att den är i rätt längd, och klargör hur den skall se ut. Det finns ju t.ex. olika håldiametrar på en ringkabelsko. Det är förkastligt att ta en kabelsko med för stort skruvhål. Det skall vara anpassat för den aktuella skruvdiametern. Vill man ha en isolerad kabelsko över 6 kvm, så kan man trä över en bit krympslang och värma.

Om man väljer dom vanliga isolerade kabelskorna, max 6-kvadrat, så välj en riktig klämtång. Inte dom billiga skräptängerna som är gjorda av två plåtstycken. Riktiga proffstänger kostar 2 - 300 kr, och finns på dom flesta bil- och prylvaruhusen. Det är väl investerade pengar.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by QV »

6mm2 fungerar utmärkt upp till 55 Amp generatorer.

Fungerar även på "starkare" men allt är ju beroende på hur många extraljus man har på bilen... Att jag skrev "kan vara lite klent" var mera för att vi hobbyister inte lider av att köra lite överdimentionerat men det är som A-masen korrekt påpekar att ett praktiskt bekymmer infinner sig efter 6mm2. Själv brukar jag ringa min bror som jobbar på ett energibolag i närheten. De har kabelskor och tänger för 10mm2 i överflöd :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by Leffe_sthlm »

Image

Laddningsreläet sitter monterat mot fronten, så kabel från generatorn till reläet sitter bra.
Så det är kabeln från generatorn som går runt motorn (på baksidan) som var virad runt röret.
Förslag på bättre dragningar?
Ståla
Posts: 38
Joined: Wed Feb 18, 2004 8:02 pm
Location: Norrköping

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by Ståla »

Funkar också med lika långa parallella kablar typ 2x4- eller 2x6 kvadratmm :wink:
Ha´re
Ståla
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by QV »

Gjorde ett litet rött streck i bilden.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by QV »

Ståla wrote:lika långa
Att de måste vara lika långa för att fungera får vi lägga till "myterna om att kablarna måste vara lika långa" Denna myt existerar bland annat i HiFi värden att signalerna till vänster och höger högtalare kommer ju fram olika om inte kablarna är "exakt lika långa" vad man missar då är att en person i Sverige som via radio lysnar på en konsert i Tyskland får höra den före de som sitter i konserthallen eftersom radiolysnaren är närmare högtalaren. (Detta påstående blir mindre sant med digitalradio men eftersom vi kör analoga bilar så fungerar det :?: ) Ljudet går mycket långsammare i luft jämfört med kabeln. Inte för att detta har något att göra med generatorinstallation men jag brukar ju kunna sväva ut i ämnena.....

Men parallelkoppling går utmärkt att göra, Bra förslag.
Enligt kajsa varg principen tar man vad man haver och blandar hej vilt 4 +6 eller 6 + 2,5.... är sedan längderna ungefär lika långa blir det snyggare! men praktiskt blir det iallafall

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by Hasse63 »

Går väl att skarva i nya kabelstumpar där skadan är :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by LABBE »

hör du hemma i sthlm. vill du klämma 10 el 12 el 16mm så har jag den stora svindyra tången.. :wink: ok den e inte gratis. finns i v-tuna norra sthlm.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Ståla
Posts: 38
Joined: Wed Feb 18, 2004 8:02 pm
Location: Norrköping

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by Ståla »

Mors
Att jag skrev lika långa beror på fenomenet att olika längd gör att strömmen tar kortaste vägen då motståndet är minst i den kortare kabeln varvid den alltså kommer att bli överbelastad med varmgång som följd, detta gäller för avsevärt olika långa kablar vilket knappast gäller i detta ärende, skrev det bara för att annars hade någon annan påpekat detta :)
MVH
Ståla
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by Leffe_sthlm »

LABBE wrote:hör du hemma i sthlm. vill du klämma 10 el 12 el 16mm så har jag den stora svindyra tången.. :wink: ok den e inte gratis. finns i v-tuna norra sthlm.
Tack för erbjudandet, jag bor i Stockholm. Kör bara sommartid med denna bil, så elförbrukningen är ganska låg (mindre laddningsström). Så det är möjligt att jag nöjer mig med 6 mm2.
Men jag vet att Du finns om jag väljer grövre kabel :D
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by StefanM »

Fast är man ingen originalfanatiker och bara ämnar dra en ny kabel så är det väl bara dra den direkt till batteriet? Då minskar ju behovet av en grövre kabel på längre avstånd.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by QV »

De flesta bilar har generatorn dragen till startmotorn. Om det är av gammal hävd eller om det ligger något praktiskt bakom har jag inte funderat på. Längdskillnaden i detta fall spelar ingen roll angående kabelarean.

Vilken väg man än tar så lägger man kabeln i ett skyddslang!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Hur drar man bäst kabeln från generatorn till startmotor

Post by Torbo »

QV wrote:De flesta bilar har generatorn dragen till startmotorn. Om det är av gammal hävd eller om det ligger något praktiskt bakom har jag inte funderat på. Längdskillnaden i detta fall spelar ingen roll angående kabelarean.

Vilken väg man än tar så lägger man kabeln i ett skyddslang!

/Janne
Hvorfor ikke bruke to 6 mm2 ledninger, tilsammen 12 mm2, så kan du bruke vanlig kabelskotang?

Eller strore kabelsko på 10 mm2 og lodde kontaktene med tinn i hver ende? Det ville jeg nok gjort....
Post Reply