Olja i motorn ?
Olja i motorn ?
Hejsan, jag skäms nästan över att skriva de här, men nu är de så att min oljelampa har börjat lysa. Och de är bara en liten skvätt på oljestickan. Och så rycker det ur ventilkåpan av nån konstig anledning?
Men jag har inte en jäkla aning hur man tappar ur den sista oljan och fyller på ny ?
Och sen vet jag inte vad jag ska ha för olja, jag vet inte vad han innan körde på heller.
Så skulle behöva lite snabb hjälp här! Och har sökt, och har inte hittat nån liknande tråd iaf. Och de är en b18.. Men om man tittar på topplocket så står de b23 ? Jag fattar inte varför, för de ser inte ut som en b23 iaf!
Tacksam för snabba svar!
Men jag har inte en jäkla aning hur man tappar ur den sista oljan och fyller på ny ?
Och sen vet jag inte vad jag ska ha för olja, jag vet inte vad han innan körde på heller.
Så skulle behöva lite snabb hjälp här! Och har sökt, och har inte hittat nån liknande tråd iaf. Och de är en b18.. Men om man tittar på topplocket så står de b23 ? Jag fattar inte varför, för de ser inte ut som en b23 iaf!
Tacksam för snabba svar!
AmaZoN PoWeR
Re: Olja i motorn ?
Tappar gör man längts ner under motorn.
det är den stora bulten mellan de två domkrafterna (siter på det röda oljetråget)
fyller på gör man högts upp. Ta bort locket på ventilkåpan och fyll på där så rinner det ner.
/Janne
det är den stora bulten mellan de två domkrafterna (siter på det röda oljetråget)
fyller på gör man högts upp. Ta bort locket på ventilkåpan och fyll på där så rinner det ner.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Olja i motorn ?
Oljepluggen sitter på undersidan av motorn, i det så kallade TRÅGET. Alltså den "plåtbaljan" som är undertill. Mitt på fördjupningen där under sitter en skruvplugg med invändig sexkantfattning, om jag inte minns fel? Den brukar vara rätt stor, 20 - 22 mm eller något i den storleken. Är man pedantisk så byter man tätningsbrickan som sitter på pluggen också. Den blir uttänjd med åren och riskerar att läcka om det går för lång tid mellan bytena.
Du skall byta oljefiltret samtidigt. Det gamla kan du i värsta fall köra en stor skruvmejel rakt igenom och vrida loss. Men det är naturligtvis enklare, renare och mer regerätt att använda ett verktyg som är avsett för ändamålet. Det nya filtret får du inte deformera på något vis när du monterar det. Där skall du stryka lite olja med fingret på gummipackningen så att den blir "fuktad" av olja. Sedan drar du åt för hand, (utan verktyg) hårt och bestämt.
Oljan köper du på närmaste kundvänliga bensinstation. Personalen bör veta vilken sort du skall använda. Det enda du behöver ta beslut om själv är om du skall ha syntet (modern olja) eller mineralolja (gammaldags olja). Båda fungerar, men syntet fungerar bättre, och är nog ett litet snäpp dyrare (?) Vanligtvis är det 5-litersdunkar, men riktigt så mycket behöver du inte. Någonstans, strax runt 4 liter, brukar det bli. Använd oljestickan till rätt nivå. Men det är inte fel att köpa 5-litersdunken om du har en bil som har rullat några mil och år. Du kan behöva efterfylla en liten slatt då och då. Det är detta du har oljestickan till.
Du skall byta oljefiltret samtidigt. Det gamla kan du i värsta fall köra en stor skruvmejel rakt igenom och vrida loss. Men det är naturligtvis enklare, renare och mer regerätt att använda ett verktyg som är avsett för ändamålet. Det nya filtret får du inte deformera på något vis när du monterar det. Där skall du stryka lite olja med fingret på gummipackningen så att den blir "fuktad" av olja. Sedan drar du åt för hand, (utan verktyg) hårt och bestämt.
Oljan köper du på närmaste kundvänliga bensinstation. Personalen bör veta vilken sort du skall använda. Det enda du behöver ta beslut om själv är om du skall ha syntet (modern olja) eller mineralolja (gammaldags olja). Båda fungerar, men syntet fungerar bättre, och är nog ett litet snäpp dyrare (?) Vanligtvis är det 5-litersdunkar, men riktigt så mycket behöver du inte. Någonstans, strax runt 4 liter, brukar det bli. Använd oljestickan till rätt nivå. Men det är inte fel att köpa 5-litersdunken om du har en bil som har rullat några mil och år. Du kan behöva efterfylla en liten slatt då och då. Det är detta du har oljestickan till.
Re: Olja i motorn ?
3.75 liter häller du i om du byter oljefilter... och det bör du göra. Oljefilter köper jag alltid original.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Olja i motorn ?
Har beställt ett filter nu, men när jag tappade ur oljan så fyllde det en hel 2 liters glassbunke. Och då visade stickan bara en liten skvätt.Hasse63 wrote:3.75 liter häller du i om du byter oljefilter... och det bör du göra. Oljefilter köper jag alltid original.
Och vad ska jag köra på för olja ? Vilken är bäst och billigast ?
AmaZoN PoWeR
Re: Olja i motorn ?
Vad du än väljer för olja så är den bättre än den olja som en gång rekommenderades.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Olja i motorn ?
Det är inte lätt att ge ett rakt svar. Bästa oljan är en sak, och billigaste oljan är något helt annat. När bilen konstruerades för ~ 50 år sedan så var motoroljor på ett visst sätt, och dom var "bra" då. I dag är så gott som alla oljor flerfaldigt bättre än för 50 år sedan. Se Hasse63:s svar.
Jag nämnde syntetolja tidigare. Så här är det: I mineraloljor (den gamla typen) ingår en mängd olika molekyler som är beståndsdelar i oljan. Dessa molekyler ser ut på lite olika sätt. Dom är bl.a. olika stora. I dom moderna, syntetiska oljorna är alla molekylerna lika stora. Detta gör att alla beståndsdelar är med och smörjer hela tiden på samma sätt.
Sedan finns det andra parametrar och mätvärden när det gäller oljor. En vanlig beteckning när det gäller oljor är viskositeten. Alltså hur "rinnig" oljan är inom ett visst temperaturområde. (Dessa mätvärden gällde också för 50 år sedan) Men tillsatser i oljan som skall ha angivna uppgifter har ändrats med tiden till det bättre, rengörande förmåga etc. etc. Den oljan du skall ha heter förmodligen SAE 10 - 40. (Siffrorna betecknar inte temperaturgrader!) Och detta anger endast temperaturområdet när din olja rinner bäst vid motorns arbetstemperatur. Sedan finns det andra beteckningar också som kan betyda olika saker, men det beror på var du köper din olja, (det går utmärkt med din vanliga bensinstation, där du förmodligen också hade kunnat köpa ditt oljefilter över disk), om oljan är syntet eller mineralolja, eller Multigrade, om det är en s.k. Long-Life eller några andra fantasinamn, hur du tänker köra m.m. Men alla dom här senare frågorna skall din bensinhandlare kunna svara på. Du skall i alla fall sikta in dig på Motorolja SAE 10 - 40. Sedan får du själv ta ställning till resten efter hur din handlare presenterar sin vara.
Mellan Max och Min-markeringarna på oljestickan är det ungefär en liter.
Jag nämnde syntetolja tidigare. Så här är det: I mineraloljor (den gamla typen) ingår en mängd olika molekyler som är beståndsdelar i oljan. Dessa molekyler ser ut på lite olika sätt. Dom är bl.a. olika stora. I dom moderna, syntetiska oljorna är alla molekylerna lika stora. Detta gör att alla beståndsdelar är med och smörjer hela tiden på samma sätt.
Sedan finns det andra parametrar och mätvärden när det gäller oljor. En vanlig beteckning när det gäller oljor är viskositeten. Alltså hur "rinnig" oljan är inom ett visst temperaturområde. (Dessa mätvärden gällde också för 50 år sedan) Men tillsatser i oljan som skall ha angivna uppgifter har ändrats med tiden till det bättre, rengörande förmåga etc. etc. Den oljan du skall ha heter förmodligen SAE 10 - 40. (Siffrorna betecknar inte temperaturgrader!) Och detta anger endast temperaturområdet när din olja rinner bäst vid motorns arbetstemperatur. Sedan finns det andra beteckningar också som kan betyda olika saker, men det beror på var du köper din olja, (det går utmärkt med din vanliga bensinstation, där du förmodligen också hade kunnat köpa ditt oljefilter över disk), om oljan är syntet eller mineralolja, eller Multigrade, om det är en s.k. Long-Life eller några andra fantasinamn, hur du tänker köra m.m. Men alla dom här senare frågorna skall din bensinhandlare kunna svara på. Du skall i alla fall sikta in dig på Motorolja SAE 10 - 40. Sedan får du själv ta ställning till resten efter hur din handlare presenterar sin vara.
Mellan Max och Min-markeringarna på oljestickan är det ungefär en liter.
Re: Olja i motorn ?
A-masen wrote:Det är inte lätt att ge ett rakt svar. Bästa oljan är en sak, och billigaste oljan är något helt annat. När bilen konstruerades för ~ 50 år sedan så var motoroljor på ett visst sätt, och dom var "bra" då. I dag är så gott som alla oljor flerfaldigt bättre än för 50 år sedan. Se Hasse63:s svar.
Jag nämnde syntetolja tidigare. Så här är det: I mineraloljor (den gamla typen) ingår en mängd olika molekyler som är beståndsdelar i oljan. Dessa molekyler ser ut på lite olika sätt. Dom är bl.a. olika stora. I dom moderna, syntetiska oljorna är alla molekylerna lika stora. Detta gör att alla beståndsdelar är med och smörjer hela tiden på samma sätt.
Sedan finns det andra parametrar och mätvärden när det gäller oljor. En vanlig beteckning när det gäller oljor är viskositeten. Alltså hur "rinnig" oljan är inom ett visst temperaturområde. (Dessa mätvärden gällde också för 50 år sedan) Men tillsatser i oljan som skall ha angivna uppgifter har ändrats med tiden till det bättre, rengörande förmåga etc. etc. Den oljan du skall ha heter förmodligen SAE 10 - 40. (Siffrorna betecknar inte temperaturgrader!) Och detta anger endast temperaturområdet när din olja rinner bäst vid motorns arbetstemperatur. Sedan finns det andra beteckningar också som kan betyda olika saker, men det beror på var du köper din olja, (det går utmärkt med din vanliga bensinstation, där du förmodligen också hade kunnat köpa ditt oljefilter över disk), om oljan är syntet eller mineralolja, eller Multigrade, om det är en s.k. Long-Life eller några andra fantasinamn, hur du tänker köra m.m. Men alla dom här senare frågorna skall din bensinhandlare kunna svara på. Du skall i alla fall sikta in dig på Motorolja SAE 10 - 40. Sedan får du själv ta ställning till resten efter hur din handlare presenterar sin vara.
Mellan Max och Min-markeringarna på oljestickan är det ungefär en liter.
Tack så mycket för att du förklarade de så tydligt för mig!
Men om de är en liter mellan min och max ? Varför fick jag ut två liter när oljestickan nästan var torr ?
Gamla oljesticker går inte att lita på altså ?
AmaZoN PoWeR
Re: Olja i motorn ?
Det är inte tomt på olja i motorn när det står på min på stickan, då hade din motor redan skurit
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Re: Olja i motorn ?
då man kör så stänker oljan omkring och det stänker också på oljestickan, så när motorn stått ett tag så hänger nån/några oljedroppar kvar på stickan, och det är säkert dom du sett då du dragit upp stickan.Arkegrim wrote: oljestickan nästan var torr ?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Olja i motorn ?
Okej, var in och köpte 4 liter av Ok's standard olja 10-30. Försäljaren sa att den skulle funka.
Och har nytt oljefilter nu också. Men jag får fan i mig inte bort de gamla! Har prövat alla verktyg som de ska att gå ta bort med. Till slut så vart jag less och hamrade ner en skruvmejsel, bände så jag höll på att skita ner mig. Men då vart de bara större hål. Så jag vettefan vad jag ska ta mig till.
Nå tips ?
Och har nytt oljefilter nu också. Men jag får fan i mig inte bort de gamla! Har prövat alla verktyg som de ska att gå ta bort med. Till slut så vart jag less och hamrade ner en skruvmejsel, bände så jag höll på att skita ner mig. Men då vart de bara större hål. Så jag vettefan vad jag ska ta mig till.
Nå tips ?
AmaZoN PoWeR
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: Olja i motorn ?
Har du nån stor polygrip tång? Den klarar av filtret lätt..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: Olja i motorn ?
Har inte så stor, men ska försöka fixa en större. Försökte med rörtång. Men den fick inte platts.Amazonsport wrote:Har du nån stor polygrip tång? Den klarar av filtret lätt..
AmaZoN PoWeR
Re: Olja i motorn ?
har provat några oljefilteravdragare och denna modell är den bästa... Biltema har kopierat den oxå http://www.effectbildelar.se/default2.a ... ategori=14
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Olja i motorn ?
Den köpte jag på SVIS när jag var där sist.
Har provat den på sambons motor (som iochförsig står löst på golvet) och den verkar vettigt.
/Janne
Har provat den på sambons motor (som iochförsig står löst på golvet) och den verkar vettigt.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.