Galonklädsel

Moderatorer
Post Reply
sundberg.daniel
Posts: 5
Joined: Mon Feb 02, 2004 6:37 pm
Location: Falköping
Contact:

Galonklädsel

Post by sundberg.daniel »

har precis fått tag på en 100%-ig inredning, inte en repa på galonen.
däremot är den lite dammig och grå särskilt i den mönstrade delen, kan jag använda vanlig vatten/tvål-lösning eller finns det nåt annat bra att göra rent med och samtidigt få upp en glans i klädseln ?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns många vägar att gå när det gäller galonklädslar. Till att börja med vill jag påpeka att de sk \"vinylsprayer\" (rengör, behandlar och ger glans i ett) inte är särskilt nyttiga för vinylen. De innehåller en hel del lösningsmedel som torkar ur klädseln på sikt även om det ger en fin tillfällig glans och har viss rengörande effekt.

Använd en mild tvål, gärna av snällare slag typ. apotekets olivtvål eller liknande. I instruktionsboken finns det vissa rekommendationer för hur bilens klädsel skall skötas och hur olika typer av fläckar tas bort. I ditt fall torde det räcka att med en mjuk trasa och mild tvållösning gnida rent klädseln. Känns klädseln spröd bör du vara extra försiktig. Det viktigaste är att du har något att behandla klädseln med efter tvätt så att den inte torkar.

Jag har själv använt ett medel som köps på burk vars namn jag ej minns. Medlet är till för skinn och galon av alla de slag. Det medföljer en särskild tvål att rengöra med, sedan är själva medlet baserat på någon form av bivax. Detta är förstås bara en variant. Men vad du än använder, se till att det inte är en \"kräm\" avsedd för skinnklädslar som förmår att suga åt sig medlet, utan snarare en fett- eller vaxprodukt som ger ett skydd på ytan och som ser till att galonet inte torkar. Och sist men inte minst, undvik mirakelsprayerna med lösningsmedel.

Om du är intresserad av att veta vad medlet jag själv använder heter kan jag undersöka den saken nästa gång jag besöker garaget.
sundberg.daniel
Posts: 5
Joined: Mon Feb 02, 2004 6:37 pm
Location: Falköping
Contact:

Post by sundberg.daniel »

tackar, du får gärna lägga medlet på minnet nästa gång du är i garaget
/ Daniel
wiking
Posts: 17
Joined: Tue Feb 17, 2004 7:07 pm

Post by wiking »

Satt å kollade runt och hammnade på denna länk.. kan det vara nått???

http://www.gaffab.nu/gaffab-filer/skriv ... ather.html
It`s better to burn out then fade away.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har inte kvar mitt mirakelmedel, men det finns många alternativ. Mitt var ett bivaxbaserat medle på burk som man gned in i vinylen och sedan lät det dra in över natten. Sedan torkade man ytan blank och fin.

Jag blev faktiskt erbjuden ett test av proffs-vinylbehandling av ett företag här i Stockholm som främst arbetade med vinylklädslar till båtar. Jag tog med mig 2st andra amazonstolar dit och fick en dem behandlade som \"introduktion\". Där använde de först ett rengörande medel och sen en conditioner som liknade den jag hade använt, men i mer krämig form. Tyvärr var stolarna som jag hade med mig svarta varför jag inte riktigt vet hur pass bra deras rengörare rengjorde men jag tror att den fungerade ganska bra. De ställde nog även ut på båtmässan härom veckan.

Det svåraste är ju att göra rent galonklädseln utan att det bleks eller \"nöts\". Röda stolar brukar till exempel kunna bli riktigt sotsvarta på sittdynan och svåra att göra rent. Jag använde ljummet vatten med såpa på mina stolar men de var inte så skitiga. Jag kan tänka mig att en mer kraftfull rengörare behövs om skiten är mer ingrodd. Tänk på att smörja in dem med \"conditioner\" krämen eller vad ni har direkt när de har torkat ordentligt från tvättningen.
Post Reply