M41 med lång kåpa

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

M41 med lång kåpa

Post by mlindblom »

Hej

Vet att det vart mycke frågor om M41-lådor redan men här kommer en kort fråga:

Kommer den här lådan passa direkt i en amazon 1970 B20?

http://www.amazonannons.selda.se/?view= ... -1&lang=sv

Är den endast för kort spak (140 och P1800?) eller är det bara att plocka bort nåt?

//Marcus
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 med lång kåpa

Post by QV »

Nej det kommer den inte.

Om jag ser rätt så måste du byta

-Lock- Tas från din gammla M40 låda. Locket skall borras och gängas på anvisad plats och man flyttar över kontakten från det lock som sitter på M41 lådan nu.

-backlampagivare- måste troligtvis bytas men inte säkert. Man tar då den som sitter på din M40 låda.

-Medbringare- Ser jag rätt så är det medbringaren för den grova kardan som sitter på lådan. De små medbringarna är inte lätta att hitta. Ev har CVI dom men priset är på starx under en tusing om jag kommer ihåg rätt

/Janne

av det jag skriver här så bör du kolla att medbringaren är den rätta. Är den fel så har du lite letatid framför dig....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 med lång kåpa

Post by QV »

Sorry kan inte läsa innantill ibland... du skrev visst vilken bil du hade!

Du skriver inte vilken bil du vill ha den till men eftersom det inte är så vanligt med kombi förmodar jag att du har 4:10 i bakaxeln. Kommer nämligen inte ihåg om det finns drev till lådan som stämmer med 4:56.

/Janne
Last edited by QV on Sun Apr 17, 2011 10:13 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 med lång kåpa

Post by QV »

En före och efter bild
Image

och efter byte av lock, backlampagivare, medbringare samt koll att det var rätt drev.
Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: M41 med lång kåpa

Post by mlindblom »

Tack för svaren, men nu blir jag förvirrad =)

Hur många olika kardandimensioner finns det? Och vad har det med bakaxelutväxlingen att göra? Ska väl bara behöva byta främre kardanaxel?

Bilen är en 2 dörrars sedan -70

Vad jag lyckades reda ut via amazonklubbens hemsida:
Bakaxelutväxling:
Motordetaljnummer 496900 B20 A 1969 - 1970 M40 4,1:1 131341S/T, 131941S/T

Tog ett par bilder under bilen, kanske går att se vad det är för dimension på axeln?

Image

Image

Vet inte om jag är så sugen på att borra i M40-lådan... Vill gärna behålla allt så de går att bygga tillbaks om de skulle behövas... säljer dom färdigrenoverade lådor med axlar, hastighetsmätarvajer etc på SVIS?
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 med lång kåpa

Post by QV »

Amazon har bara en kardanaxeldimention så det behöver man inte kolla

Men eftersom M41 fanns till 140 och 240 så finns det på dessa bilar två dimentioner och Amazon är då den klenare av dessa två.
Om jag ser rätt så är medbringaren på din tänkta köpelåda för den grövre kardan (på 140 och 240) och passar därmed inte på en Amazon. Medbringaren går att byta men är inte så lätta att hitta. FInns nya att köpa för pengar.

Bakaxelutväxlingen har egentligen inget att göra med M41 men om du vill att hastighetsmätaren på bilen skall visa rätt hastighet så måste drevet som driver hastighetsmätarvajern (och detta drev sitter ju i växellådan på en Amazon) vara korrekt mot bakaxelutväxlingen. Nu har du som jag 4,10 i bakaxeln och det finns hastighetsmätardrev till den bakaxelutvexlingen Får man "fel" drev i växellådan så kommer hastighetsmätaren att visa fel hastighet.

Kollade upp sprängskisser för 240 och med 4:10 axel skall mätardrevet ha 21 kugg.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: M41 med lång kåpa

Post by mlindblom »

Tja, finns den att köpa ny är det ju också bra.

kröp ner under bilen igen och läste på märkplåten att det är en M40G

"M40G är en variant av M40 med bl.a. större svänghjulsmedbringare (380606, även på M30)"

Vet inte om det gör nån skillnad?
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 med lång kåpa

Post by QV »

nej, det finns bara en kardanstorlek på Amazon så det är samma oavsett låda.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: M41 med lång kåpa

Post by Blomquist »

mlindblom wrote: Image

Vet inte om jag är så sugen på att borra i M40-lådan... Vill gärna behålla allt så de går att bygga tillbaks om de skulle behövas... säljer dom färdigrenoverade lådor med axlar, hastighetsmätarvajer etc på SVIS?
Det är endast locket du borrar i och det hålet kan du ju plugga igen
med en bult om du vill flytta tillbaks locket igen.
Svis brukar ha färdiga grejer att sälja, men det är lite olika från dag till dag.
210 -64, 223 -68
Post Reply