Vredet på ventilationsrutan

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Anders R
Posts: 9
Joined: Fri Sep 03, 2004 6:53 pm

Vredet på ventilationsrutan

Post by Anders R »

Hej! Jag ska ta loss vredet på ventilationsrutan och sätta den på en ruta som är hel. Jag har försökt att ta loss vredet men inte lyckats. Jag undrar om det är någon som vet hur man får loss den.

MVH Anders R
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Är det främre trekantiga ventilationsrutan eller hela bakre sidorutan du talar om?

Om det är den främre lilla trekantiga rutan behöver du inte ta bort vredet för att byta ruta. Den gamla rutan tas enklast bort genom att en platt skruvmejsel försiktigt sticks in i änden av kromramens profil, bänd sedan försiktigt. Gör samma sak ibåda ändar tills rutan börjar lossa.

Rutan monteras genom att en svart klibbig tätningsmassa på band vikts över kanten på rutan runt hela den bit där kromlisten sitter. Det svarta tätbandet (massan) sticker då upp ca. 1,5-2cm på glaset på båda sidor. Sedan tar man den kromade ramen i ena handen och rutan i den andra och trycker in rutan i kromramen. Man ser till att den har bottnats 100%-igt och sitter rakt och snyggt. Sedan tar man ett rakblad och skär bort tätbandet (massan) som sticker upp på glaset så att en snygg kant fås.

Så går det till fram.

Hur det ser ut bak minns jag inte i huvudet, men jag har haft isär de rutorna också och kommer nog snart på hur det låg till. Annars kanske någon annan kan fylla i.

:)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

de bakre sitter med fyra (4) skruvar på B-stolpen som är under täckplåten.. sen de 3 som håller öppnings mojängen i bakkant..
var bara försiktig när du tar loss rutan och inte drar sönder gummit som är runt.. det gjorde jag nämligen =/
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Anders R
Posts: 9
Joined: Fri Sep 03, 2004 6:53 pm

Post by Anders R »

Hej! Det är den främre rutan. Men det är så att ramen runt den gamla rutan är lite böjd. Antagligen har det varit inbrott. Jag har inte ägt bilen så länge. Jag har skaffat en annan komplett ruta fast vredet saknades. Så jag tänkte ta det gamla vredet och montera det på den nya rutan.

MVH Anders
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

På så vis. Hade ett par NOS rutor liggandes hemma utan handtag också men de skänkte jag bort när jag flyttade ihop med alla andra bildelar till bättre behövande. Därav kan jag inte kolla hur det ser ut.

Men jag tror att den här bilden visar det du behöver veta.

http://www.gcp.se/catalog/P120_P130_P22 ... ge_025.gif (Högerklicka och spara mål som...)

Öppna sedan bilen i ngt. bildprogram och zooma in mot ventilationsrutan så ser du hur handtaget sitter fast. Det är väl egentligen skruvat tror jag.
Anders R
Posts: 9
Joined: Fri Sep 03, 2004 6:53 pm

Post by Anders R »

Hej! Det gick bra att se på sprängskissen i ett bildprogram. Tack så mycket för alla tips. Ska försöka att ta loss den i helgen.

MVH Anders
Anders R
Posts: 9
Joined: Fri Sep 03, 2004 6:53 pm

Post by Anders R »

Hej! Nu har jag fått loss vredet. Det finns en liten sprint längst in vid rutan som inte sitter i centrum utan vid sidan. Den slår man ut så den lossar helt. Sen är det bara att dra ut vredet.
Post Reply