Nytt förbränningsrum

Moderatorer
Post Reply
bergman
Posts: 5
Joined: Fri Jul 01, 2005 11:49 am

Nytt förbränningsrum

Post by bergman »

Finns det någon som vet var man kan få tag på en oberbetad topp till B18 B20, dvs en topp som är helt obearbetad.
Eller kanske ge en vink vem man kan kontakta, var gjutverket låg eller annat som är av intresse.
Har gjort ett nytt förbränningsrum utan dom defekter som originalen är behäftade med, allt är klart för att stoppa in i CNC maskinen, och finns det andra som är intresserade kan man alltid köra upp ett antal toppar vid ett och samma tillfälle.
putte
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Nytt förbränningsrum

Post by Erland Cox »

Det är nog nästintill omöjligt att få tag i en obearbetad topp.
Men det är inga problem att få förbränningsrummet uppsvetsat genom flamsprutning.
Jag brukar få gjutjärnstoppar lagade så. Man värmer toppen så den blir rödglödgad
och blåser på nickelpulver med en gassvets. Jag har själv funderat på det men med
45 graders säten så ska förbränningsrummen vara ganska konkava så det är bara nere
i hörnen av förbränningsrummen man behöver lägga i.
Har du några bilder på ditt förbränningsrum?

Erland
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Nytt förbränningsrum

Post by J.Lundin_ »

Jag har tyvärr blivit utkastad från forumet och inte kunnat logga in igen på mitt gamla lösenord, därav har jag inte varit inne på ett tag. Så nu med ny signatur är man igång igen. Jag vete tusan vad som hänt och jag kommer nu inte heller åt mina gamla meddelanden, tyvärr.

Nja, Erland det handlar om ren pulversvetsning det som du fått gjort på dina toppar. Problemet med att göra detta på gjutjärnstoppar är att man måste vara väldigt försiktig då man låter toppen avsvalna,så att det inte blir alltför mycket förändring av grafiten i materialet.

flamsprutning är något helt annat, jag har själv två sådana utrustningar liggandes, en för ren trådsprutning och en för avancerad pulversprutning.... :D
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Nytt förbränningsrum

Post by Erland Cox »

Man använder en gassvets med pulverbehållare ovanpå.
Hela toppen hålls upphettad så den glöder och får svalna långsamt.
Samma när jag svetsar aluminium, då får det ligga på en platta ett tag efter
och när jag stänger av den tar det över en timme att svalna.

Erland
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Nytt förbränningsrum

Post by J.Lundin_ »

Jo, jag vet precis hur det går till. Jag har även sett provsnitt på uppbyggda ytor och dom brukar se helt perfekta ut. Den tyska järnvägen använder denna metod för att bygga upp ventilsäten i deras dieselmotorer som sitter i loken. Hemligheten med att få till det bra hänger till största delen på vilket pulver man använder. kör man med rekommenderat pulver från Stellite så får man betala mer än 1000:-/Kg, vilket är svinigt dyrt.
Dom som jag känner och som pulversvetsar värmer godset med hjälp av speciella gasolvärmare, det verkar vara det bästa sättet att få full kontroll på uppvärmningen.. :D
Post Reply