Page 1 of 1

Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Fri Apr 22, 2011 3:17 pm
by tod
Så blev det till slut.
Nu borde laddningen räcka även om den går på tomgång hela sommaren :D

Image

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Fri Apr 22, 2011 4:10 pm
by A-masen
Berätta mer! Viket fabrikat, ungefärligt pris mm? Fanns den i Sverige, (Utan att göra reklam) eller fick du importera? Och ett snyggt stag fick du till också. Behövde du bearbeta fästena något eller passade den rakt på? Och inte minst, amperestyrkan?

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Mon Apr 25, 2011 5:35 pm
by tod
53 Amp, 6 Volt Delco Remy type 10Si series negative ground alternator with self exciting (one-wire) internal voltage regulator.
Länk till sidan där jag hittade den:
http://store.alternatorparts.com/7127m- ... nator.aspx

Eftersom dom inte verkar vara så pigga på att skicka utanför USA så kostade frakten multum från den butiken.
Jag fick hjälp av en annan (svenskpratande) motorfirma (Autoshop Racing Engines) att köpa och skicka den hit.

Har för mig att det landade på just under 3000kr inkl allt (frakt o moms o tull mm).

Fick göra om nedre fästet lite, och den övre spännaren lät jag en verkstad göra i rostfritt.

Har kvar mailkonversationen med den "svenska" firman ifall du vill ta kontakt med dom, hör bara av dig i så fall.
Det bästa vore ju att få hem den med nån som kan ta hem den själv, utan tull o moms. :roll:

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Thu May 19, 2011 6:39 pm
by Torbo
Jeg har en ide om at man kan bruke er vanlig 12 volts vekselstrømsdynemo og regulere spenningen med en gammeldags 6 volts regulator med vippe.
Det koster ikke mer enn en brukt dynamo, uten innebygd regulator.


Det kan hende jeg gjør et eksperiment på det.... Hvorfor skulle ikke dette gå?

Det er flere muligheter her, men det viktigste er at man får lading på tomgang selv med lysene på....

Strømregulatoren kan justeres noe opp eller la den være eller koble bypass. Så er er det bare spenningen som er viktig å justere. Justering kan skje etter 15 min kjøring med lysene på og da kan spenningen justeres til 14,2 - 14,5 volt, avhengig at hvor ofte du vil sjekke væskenivået i batteriet.

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Thu May 19, 2011 9:53 pm
by QV
Vi har ju diskuterat detta ämne förut här på forumet.

Eftersom jag gillar bilel så gjorde jag en djupdykning i ämnet under några kvällar. Det som framkom under mina studier var att det går utmärkt att byta regulator på en 12 voltare och monter på en 6 voltsregulator. Det man "får på köpet" är att strömstyrkan från generatorn halveras. Förr i tiden så fick man därför linda en eget stator för att få ut rätt ström. I dag ser jag inget behov för det. Om man använder en 120 A 12 volt generator så blir det ju 60 Ampere vid 6 volt :idea:

/Janne

Varför strömstyrkan blir halverad har jag ingen koll på och tänker inte heller ha det i framtiden!

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Fri May 20, 2011 12:03 am
by Torbo
QV wrote:Vi har ju diskuterat detta ämne förut här på forumet.

Eftersom jag gillar bilel så gjorde jag en djupdykning i ämnet under några kvällar. Det som framkom under mina studier var att det går utmärkt att byta regulator på en 12 voltare och monter på en 6 voltsregulator. Det man "får på köpet" är att strömstyrkan från generatorn halveras. Förr i tiden så fick man därför linda en eget stator för att få ut rätt ström. I dag ser jag inget behov för det. Om man använder en 120 A 12 volt generator så blir det ju 60 Ampere vid 6 volt :idea:

/Janne

Varför strömstyrkan blir halverad har jag ingen koll på och tänker inte heller ha det i framtiden!


Litt regning: Halve spenningen gir halve effekten. Men vitsen hovedsakelig, med vekselstrømsdynamo er at den lader på tomgang. Det er jo også bra om man bruker ekstralys, men ellers trenger man ikke så mye strøm... (sommerbiler?)

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Fri May 20, 2011 3:13 pm
by QV
Torbo wrote:Litt regning: Halve spenningen gir halve effekten.
Ja det är riktigt att halva spänningen ger halva effekten men i detta fall ger halva spänningen, halva strömen = 1/4 effekt...

Men återigen så är det igen brist på generatorer på 90 Amp eller mer så praktiskt har det ingen betydelse.

Min sommarbil behöver byta till växelströmsgenerator. Jag har envist hållt kvar vid likströmmaren men för att klara livslängden på den innan bytet blir av så kör jag bara på parkeringsljus nuförtiden.

Tändning
halvljus
A/C
drar 20 amp och det håller inte generatorn för när det är varmt ute (och ännu mera värme i motorrummet) så det skall bli ett byte när som helst....

/Janne

Har förvisso bara kört ner en generator, så statestiken är inte så statistiskt säkerstäld men känslan finns där.

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Sun Jun 05, 2011 8:22 pm
by tod
En annan stor fördel med konverteringen, nu glöder inte lamporna längre - dom lyser! :mrgreen:

Re: Konverterat till växelströmsgenerator B16 6volt (bild)

Posted: Sun Jun 05, 2011 8:54 pm
by QV
Mycket ljus är alltid trevligt.

/Janne