Montera 240 säkerhetsbälten fram

Moderatorer
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Hej!

Vet att det finns många trådar om just bälten i Amazon. Men jag hittar inte den info jag behöver när jag söker igenom det som finns. Har läst en instruktion om att tidiga 240 bälten ska passa rakt av i Amazon, och har nu införskaffat sådana. Däremot är jag inte helt hundra på hur dessa ska monteras i min 66a Amazon. Fäster man fäste nummer 2 bakom rullen med original skruv i B-stolpens nederkant? Org går den ju framför och kan löpa fritt. Hittade några bilder i en tråd där rullen fästs som på 240 genom att en bygel tillverkats.

Tips mottages tacksamt! Kanske är definitionen "bälte från tidig 240" värd att reda ut. Jag har kollat i reservdelskatalogen från Volvo och den enda skillnad jag kan se är att senare modeller har en annan infästning för låset/mottagaren.

//Christian
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Ingen som utfört en dylik operation? Hittade ju en PDF här på forumet i vilken det står att det passar med tidiga 240bälten. Men jag får inte till det på ett enkelt sätt...

//Christian
epaboy
Posts: 34
Joined: Sat Dec 26, 2009 9:16 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by epaboy »

Har moterat 240 bälten i mina två traktorer (duett) och haft samma problem att bältet behöver skruvas ett halvt varv mellan rullen å övre fästet. Har inte hittat nån bra lösning än men de skulle väll isf vara å ge sig in på att plocka isär det och försöka vända på det övre fästet? Ingen aning hur detta skulle gå till men tror det är enda lösningen om man inte vill bygga om fästena i karossen! Annars hade jag nog vänt på rullhållaren å lagt distanser på insidan och svetsat ett öra ner i golvet för att få det stabilt. I övrigt tror jag det skall gå bra. Kommer inte ihåg hur de ser ut i mitten nu så vet inta om de tidiga eller sena fästena passar bäst. Borde inte vara några problem att bygga fästen för de sena iaf.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Tack för svaret! Då är det som jag misstänkte då. Helt onödigt att jag köpte dessa bälten då. Undrar vad som menas med tidiga 240 bälten då. För mina är från en 75-78.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by Hasse63 »

Hm..vad skiljer mellan tidiga och sena 240 bälten. De sitter ju infällda på samma sätt, enda jag kommer på är att de är andra hanar och honor.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by QV »

epaboy wrote:och haft samma problem att bältet behöver skruvas ett halvt varv mellan rullen å övre fästet.
:?: :?: :?: :?:

Pratar vi det "svarta tygbältet" eller vad är det som behöver skruvas ett halvt varv.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Monterar man rullen rakt av amazonens fäste för de fasta bältena så måste man vrida bältet ett halvt varv före man skruvar fast det i det övre fästet i b-stolpen. Jag kan inte heller se skillnaden mellan tidiga och sena 240bälten förutom den del som går ner i låset. Anledningen till att jag ens skaffade dessa "tidiga 240 bälten" är följande instruktion:

http://volvoamazonpictures.se/guides/Ru ... Amazon.pdf

Men jag antar att det är att köpa Vp:s bälten eller leta andra som har samma infästning som amazonen. Ska forska lite till i om det kanske går att modda dessa för att få dit dem ist. QV, du har ju meka en hel del bälten av vad jag läst i din tråd.

//Christian
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by Hasse63 »

Att man måste vrida bältet beror ju på att det sitter infällt i sparklådan på 240 och sena 140, sätter man det åt andra håller som det blir i en Amazon så vrids det ett halvt varv. Har haft 140 bälten från 74 (infälda och vridet även där) i en tidig 140 och det har funkat.

så vad bli problemet... ta det en gång till för jag tyckte det va otydligt. :wink:

Ett sätt att kringgå men som man kanske inte bör göra är att dra ut bältet max och vrida det ett halvt varv och sen låta det rulla in, då blir det inte vridet vid montering i Amazon. Har för mig arr 242 har något längre bälten sådet bör funka bättre med dom. Man gör detta på egen risk, borde kanske inte alls ha skrivit detta. :oops:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by QV »

Att bälten vrider sig mellan övre infästningen och rullen sker ju kontinuerligt på alla bilar eftersom "folk" inte håller koll på låsdelen utan vrider denna hela tiden vi påsättning. Så att dra ut bältet och vrida det åt "rätt håll" för att sedan släpp in det är ju en standardåtgärd så fort man lånar en bil,.......Detta påverkar inte säkerheten på något sätt (möjligtvis till det bättre) så för mig är det inte något problem.

1- Bulta dit rullen.
Se till att rullen siter i samma position som "original" om jag förstått problematiken så är det bara att montera vänster rulle på höger sida om man vill behålla "rullens färdriktning" om detta behövs eller inte har jag inte kollat men i så fall finns det en pil på rullen. Att rullen skall vara monterad i samma position beror på att den skall låsa bältet om bilen lutar för mycket i valfri vinkel. Är der samma artikelnummer på rullarna så är det inte "färdriktningskänsliga"

2- fäst bryttrissan på b stolpen med lämplig bult

3 - montera låset mellan stolarna.

KLART
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Det är samma artikelnummer på rullarna. Jag ska försöka ordna bilder, men problemet är också att fästet för den andra delen av bältet som fästs i samma punkt som rullen hamnar bakom rullen och alltså inte kan röra sig fritt som tanken är. Det är alltså inte bara det att bältet vrider sig ett halvt varv upp till brytpunkten uppe på b-stolpen.

//Christian
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by QV »

Det är ju inte hela värden om nedre fästpunkten för "midjedelen" av bältet sitter fast i en fast vinkel. Instegsproblemen till baksätet torde ju inte bli väre än original. Det som är viktigt är ju att blätet inte får slitageskador av installationen så att de inte håller vid ett "plötsligt användingsbehov".

Mina "bekymmer" jag har haft är ju av andra typer. Min önskan är ju en kombination av rullbälten och gamla beslag. Min lösning med gamla låset och sista fästet kräver längre bältesband än vad de flesta rullar har. Den andra lösning som finns här på forumet för att behålla de gammla låsen har en bältesfastsättning i rullen som jag inte har lyckats finns.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by Hasse63 »

(240 och sena 140) Bältesrullen sitter i en plåt som i sin tur är fast med 4st. M8. i sparklådan. Bältesrullen hanmar då den är monterad i en 240 inbyggd och vänd ut mot vilens sida (inte vänd in i kupen som den hamnar då den är monterad i en Amazon. bältet blir därför vridet ett ½ varv, vilket jag inte har upplevt som ett problem.

Det var i detta läge som jag tänkte om man drar ut bältet helt och vänder det rätt (ej vridet) och sen släpper tillbaka det. Detta kväver att man inte drar ut det till max igen för då "hoppar det" tillbaka. Tar man bälten från en 242 som jag tror har längre bälten i så undviker man detta kanske, eller från en USA-modell där är alla bälten längre.

Hittar man samma skruv som i överkant så bör man även kunna få den nedre vridbar. Men vänder man den framåt i rätt vinkel så kan den också vara stum, hur ofta flyttas stolen så vinkeln inte blir tillfredställande?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Tack för alla svar! Jag har tyvärr inte bilen hemma, men ska titta på detta! Det bör alltså gå att få fast 240bälten med andra ord? Man får sätta fäste nummer två för b stolpens nedre fästskruv på insidan om rullen, och då vrider det sig, men jag ska testa att montera det och känna lite hur det känns.

//Christian
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Nu sitter bältena på plats! Ett halvt varv vrids bältet från rullen till övre fästet, och det funkar bra verkar det som! Det som var knepigt var låset som fästs i kardantunneln. Det var för brett för att passa mellan framstolarna... Så jag fick bygga ett nytt. Jag vet att bältet inte är typgodkänt längre då, men så blev det.

//Christian
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by Harry Dahl »

Med risk att göra mig till åtlöje; men om bältet är vridet ett halvt varv "fel", är det inte bara att vika ihop det i öglan och "rulla" över det så att det hamnar rätt?
Post Reply