Montera 240 säkerhetsbälten fram

Moderatorer
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Nej det går inte i detta fall. Rullen är vriden ett halvt varv fel och vrider man öglan hamnar vridningen bara någon annanstans.

//Christian
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by Hasse63 »

Harry Dahl wrote:Med risk att göra mig till åtlöje; men om bältet är vridet ett halvt varv "fel", är det inte bara att vika ihop det i öglan och "rulla" över det så att det hamnar rätt?
Jag skrev tidigare att:
Hasse63 wrote: dra ut bältet max och vrida det ett halvt varv och sen låta det rulla in
SÅ: det funkar att göra så utan att göra sig till åtlöje, det tar lite mer plats på rullen men om man "drar åt" så tar det mindre plats.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by QV »

Harry Dahl wrote:Med risk att göra mig till åtlöje; men om bältet är vridet ett halvt varv "fel", är det inte bara att vika ihop det i öglan och "rulla" över det så att det hamnar rätt?
Det är ju också min synpunkt på det hela. vrid bandet genom öglan och bälteslåset så att vridningen hamnar ute i änden. Nu har jag inte sett slutet på en 240 bälte men om det är kraftigt vinklat så får man vinkla om det.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Nu är jag med på vad du menade Harry. Jo det kan man väl göra, men det stör faktiskt inte att det vrider sig på vägen upp från rullen till övre fästet heller. Jag köper dock inte resonemanget i den beskrivningen jag länkat till tidigare att det är 20min och bolt on för att montera 240 bälten. Inte om man ska bygga om fästet för kardantunneln så att det passar mellan stolarna så man kan skjuta iaf förarstolen framåt och bakåt.

Riktigt värdefullt att kunna bolla lite tankar och ideér här på forumet!
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by Fredrik Lofter »

cll05002 wrote:Jag köper dock inte resonemanget i den beskrivningen jag länkat till tidigare att det är 20min och bolt on för att montera 240 bälten.
Fast så står det ju faktiskt inte. Det står att 240-bälten passar (vilket du själv konstaterar ovan att de gör) och att det tar c:a 20 minuter per sida att byta till rullbälten fram i en Volvo Amazon. Det är den erfarenheten jag har efter att ha bytt till rullbälten fram. Om du har förslag på ändringar i texten i mina instruktioner baserat på dina erfarenheter så är du välkommen att maila dem till mig.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by cll05002 »

Jag vill på inget sätt klaga på instruktionen, jag tycker det är riktigt skojigt att det finns personer som engagerar sig såpass mycket så att de orkar skriva en instruktion. Det ska du ha en eloge för!

Men jag tycker nog man ska förklara att det tar 20 min per sida om man köper en sats från typ VP autoparts, och att det tar längre tid och innebär lite småmodifieringar om man tar från en 240 som har bälteslåset i kardantunneln. På min bil gick det åtminstone inte att flytta stolarna utan att dessutom bygga om bälteslåset så det kommer upp lite till. Skulle dessutom vara matnyttig info för många exakt hur det går till att montera dessa 240-bälten. Hur man gör när rullen är vriden jämfört med monteringen i en 240 osv. och förslag på hur man gör med låset. Men visst gick det att lösa utan större bekymmer när man väl satte sig in i det.

/Christian
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by Fredrik Lofter »

Du får klaga och kritisera precis hur mycket du vill - det är sådant som förbättrar. Min erfarenhet av rullbälten baserar sig på de bälten som VP Autoparts (eller Veteranprodukter som de hette då) sålde. Jag hade (detta var tio år sen) från flera håll fått berättat för mig att 240-bälten passade och även sett en kompis Amazon som hade 240-bälten (fram). Men jag har inte monterat sådana själv. Det har du. Skriv och berätta hur du gjorde. Utgå gärna från min text. Jag infogar det gärna i instruktionerna (med ditt namn, om du vill). Min mailadress hittar du på samma site som du fann instruktionerna på.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Montera 240 säkerhetsbälten fram

Post by klensmed »

Jag monterade saab 99 bälten fram i min PV och 740 bälten bak blev riktigt bra
Post Reply