Amazon 68 - Fru Persson

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Fru Persson
Posts: 5
Joined: Tue Apr 26, 2011 4:53 pm

Amazon 68 - Fru Persson

Post by Fru Persson »

Hej,

är ny här med min modell -68a, som började rulla Nov 67. Har haft henne några år redan, köpte henne av en tant som var 84 och inte kunde köra bil längre, och tanten hadde haft bilen sedan ny.

Genom åren är bilen alltså reparerad, ej renoverad och är i bra rullande bruksskick.

Kalla mej larvig om ni vill, men hon har ett namn, namnet som står på metallplåten innanför vänster framdörr - hon heter alltså Fru Persson. Jag anser att jag får lov att vara larvig och ge bilen namn, för jag är en tjej. :D

Gör så mycket jag kan själv på bilen, reparerar henne undan efter undan, eftersom jag har tid. Jag bor nämligen i utlandet och bilen står vid sommarstugan i Sverige, var den fungerar som daglig transport när jag är där.

Har alltid varit bilinteresserad coh alltid viljat ha en Amazon... tänker aldrig skilja mej från henne... här är foto:

Image
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Amazon 68 - Fru Persson

Post by Andréamazon »

kul att vara 2:a ägarn :D ser fin ut :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 68 - Fru Persson

Post by QV »

Välkommen

Bilar får ha namn, min kallas för "älskarinnan" för hon tar så mycket tid....

Amazon är ju en bil som håller att "stå" utan att den djävlas allt för mycket. Skall man hitta en bättre bil att bruka ibland så kan en väl inoljad diselbil fungera men här gillar vi Amazoner.

Även om bilen inte används så måste man byta bromsvätska regelbundet, specielt om man tänker vara ihop med bilen resten av sitt liv. Regelbundet är vart annat år, Det är bra om bilen också får ny kylarvätska samtidigt. Dessa bytan har alltså ingenting med körsträcka att göra utan är bara tidsmässiga.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fru Persson
Posts: 5
Joined: Tue Apr 26, 2011 4:53 pm

Re: Amazon 68 - Fru Persson

Post by Fru Persson »

Jo, tack. Bromssystemet lackte nar jag kopte henne, sa det ar vidgjort. Men det ar nog dags att byta vatskan igen.

Kylaren tog jag ur ifjol och fick kanten vid locket svetsat (det innebar en ganska "interessant" resa in till staden bak pa min man's fyr-hjuling, vart jag satt dar bak och holl hart i kylaren). Har precis bestallt en ny packning till locket. Jag tog chansen da att spola genom hela systemet rejalt. Glykolen blir lite brun ganska snabbt, killen pa kylarstallet forsakrade mej att han inte sag nagon olja i kylarvatskan jag hadde med mej och visade, att det var rost det handlade om. (man vet ju inte nar kylarvatskan byttes sist innan jag kopte bilen och om de bara pluntade pa vatten...).

Annat som har skett ar att kopplingen har bytts, vaxelladsoljan bytts och fatt en balk och ett hal i golvet reparerat.

Jag bytte tandstiften och kablarna, kunde se pa tandstiften att motorn ar i bra skick, dar var inget skumt att se pa dem.

Nu nasta pa listan ar att satta nytt skum i forarsatet och nya band i bagge saten.

Jag jagar en oljelacka, som antligen kommer fran oljetrycksmataren, eller, jag fruktar, fran sumpen, vilket ar ett elande att ta ut sumpen. Hon lackte vid toppkapan nar jag kopte henne, men det var latt bytt.

Men hon startar och rullar bra, jag ar i fritidshuset nu och sitter och tittar pa henne genom fonstret.

Skall ta lite mer foto och ladda upp vid tillfalle.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 68 - Fru Persson

Post by A-masen »

Fru Persson: Du skriver om rost i kylarvattnet. Läs mitt inlägg från 1/5, fjärde inlägget från slutet i tråden. http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 224#p89224
Även om det är överflödigt vetande för dig i nuläget, så kanske det kan vara bra att känna till i framtiden.
Post Reply