Glapp vid knutkors
Glapp vid knutkors
Jag fick vid denna sena timma för mig att byta det mittre knutkorset då jag misstänkte att det gav missljud ifrån sig. Redan under bilen så upptäcker jag att det mesta synliga glappet är i hålet i ena gaffeln (eller vad den kan tänkas heta).
Tog isär knuten och provar med en ny lagerkopp (eller vad dessa kan tänkas heta) och inte blev det något speciellt tightare, ett litet glapp alltså, ingen presspassning.
Finns det någon lösning på detta, eller är kardanstången att anse som skrot?
Det gäller f.ö den långa (bakre, ca 780 mm) stången till en 69:a med m41.
Jag har två andra udda bitar kardanstång av fel längd och typ, men gafflarna på dessa ser lika ut och verkar väldigt oglappa. Är det någon gångbar lösning att låta en mekanisk verkstad sticka av stängerna och svetsa på en fräsch gaffel på stången?
Finns det kanske någon i-brist-på-bättre-lösning, om ändå kardanstången är skrot........en svetsloppa eller två vid seegersäkringsspåret?
Vad gör man
Tog isär knuten och provar med en ny lagerkopp (eller vad dessa kan tänkas heta) och inte blev det något speciellt tightare, ett litet glapp alltså, ingen presspassning.
Finns det någon lösning på detta, eller är kardanstången att anse som skrot?
Det gäller f.ö den långa (bakre, ca 780 mm) stången till en 69:a med m41.
Jag har två andra udda bitar kardanstång av fel längd och typ, men gafflarna på dessa ser lika ut och verkar väldigt oglappa. Är det någon gångbar lösning att låta en mekanisk verkstad sticka av stängerna och svetsa på en fräsch gaffel på stången?
Finns det kanske någon i-brist-på-bättre-lösning, om ändå kardanstången är skrot........en svetsloppa eller två vid seegersäkringsspåret?
Vad gör man
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: Glapp vid knutkors
Finns ingen anledning att fundera på lösningar, den bakre sitter ju på alla bilar så det är bara att leta upp en fräsch och byta.
Om inte annat så är det lättare nästa gång det ska mekas med den.
Om inte annat så är det lättare nästa gång det ska mekas med den.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: Glapp vid knutkors
Det verkar vara mycket lättare att hitta en ny (beg alltså) med presspassning (för det skall det vara) och byta. Ev åker du en ballansering men det visar sig.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Glapp vid knutkors
Återrapport:
Enligt bildelsbasen fanns två kompletta mellanaxlar (som det tydligen hette) från 68:or på en skrot i Kumla, som jag förstått ska dessa passa min 69:a
Jag åkte dit för att köpa en, efter mycket om å men så fanns det en kardanstång, dock med helt annan konstruktion på stödlager, skarv e.t.c, tidigare modell va?
Efter lite måttande så befanns ju bakre stången som jag behövde varandes lika mellan typerna, så jag köpte den kompletta axeln i.a.f.
Sedan blev jag tvungen att montera mitt nya fiiina Peddinghaus Matador skruvstycke som jag köpte i December, efter detta var gjort så gick det rätt bra att pressa.
Stången var bra rostig och ful så jag slipade bort rosten, grundade och målade svart med spray-hammarlack.
Återmonterade stången igår med två nya kors och nytt stödlagersgummi, men vid provkörning kom som ett tjutljud vid ca 80-85 km/h, speciellt vid belastning.
Idag lossade jag på stången och roterade den 180°, efter detta provkörde jag upp till 120 km/h utan nämnvärda oljud, lite axelljud fanns dock.
Blir att provköra lite mera en annan dag.
Märkte dock att det var rätt blött under växellådan, gick att fylla ca 3 deciliter.
Men det är ju skitsvårt att se läckage när allt är blött, finns det något ställe M41 "brukar" läcka?
Gav den en sup Omega 917, kanske det gör skillnad, kanske inte.
Men faktiskt så har jag två Mercedesar som under vinterförvaring tidigare alltid läckte några deciliter servoolja, dessa har bägge blivit läckfria av Omega 917.
Enligt bildelsbasen fanns två kompletta mellanaxlar (som det tydligen hette) från 68:or på en skrot i Kumla, som jag förstått ska dessa passa min 69:a
Jag åkte dit för att köpa en, efter mycket om å men så fanns det en kardanstång, dock med helt annan konstruktion på stödlager, skarv e.t.c, tidigare modell va?
Efter lite måttande så befanns ju bakre stången som jag behövde varandes lika mellan typerna, så jag köpte den kompletta axeln i.a.f.
Sedan blev jag tvungen att montera mitt nya fiiina Peddinghaus Matador skruvstycke som jag köpte i December, efter detta var gjort så gick det rätt bra att pressa.
Stången var bra rostig och ful så jag slipade bort rosten, grundade och målade svart med spray-hammarlack.
Återmonterade stången igår med två nya kors och nytt stödlagersgummi, men vid provkörning kom som ett tjutljud vid ca 80-85 km/h, speciellt vid belastning.
Idag lossade jag på stången och roterade den 180°, efter detta provkörde jag upp till 120 km/h utan nämnvärda oljud, lite axelljud fanns dock.
Blir att provköra lite mera en annan dag.
Märkte dock att det var rätt blött under växellådan, gick att fylla ca 3 deciliter.
Men det är ju skitsvårt att se läckage när allt är blött, finns det något ställe M41 "brukar" läcka?
Gav den en sup Omega 917, kanske det gör skillnad, kanske inte.
Men faktiskt så har jag två Mercedesar som under vinterförvaring tidigare alltid läckte några deciliter servoolja, dessa har bägge blivit läckfria av Omega 917.
Re: Glapp vid knutkors
Även den främre är samma om man tar bort "allt jox" på den (min uppfattning har inte dubbelkollat).
Den äldre kardan har en plåt runt stödlagret och plåten har två piggar som går längs med kardan.
/Janne
Den äldre kardan har en plåt runt stödlagret och plåten har två piggar som går längs med kardan.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Glapp vid knutkors
I torsdags körde jag 36 mil och jag tror inte att balansen i kardan är 100% bra
Tycker det är lite tjut och durr som inte var där innan.
Någon som har koll på var man kan få kardanstänger balanserade och vad det kan tänkas kosta?
Bor f.ö i Örebro län.
Tycker det är lite tjut och durr som inte var där innan.
Någon som har koll på var man kan få kardanstänger balanserade och vad det kan tänkas kosta?
Bor f.ö i Örebro län.
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: Glapp vid knutkors
Man kan om man vill balansera själv med en eller två slangklammer. Dra fast dom och använd själva "skarven" som tyngd. Dra fast dom och prova. Funkar inte det är det bara att pröva att flytta runt dom =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: Glapp vid knutkors
Obalansen ger på sikt skador i transmissionen, skulle personligen
aldrig försöka mig på slangklämme-prova-sig-fram lösning.
En balansering gick på 1200 sist jag gjorde det, jag tyckte inte jag hade råd
att låta bli. Fick byta en joke, då den vid balanseringen visade sig vara aningen skev.
(joke = annat ord för gaffel)
aldrig försöka mig på slangklämme-prova-sig-fram lösning.
En balansering gick på 1200 sist jag gjorde det, jag tyckte inte jag hade råd
att låta bli. Fick byta en joke, då den vid balanseringen visade sig vara aningen skev.
(joke = annat ord för gaffel)
210 -64, 223 -68
Re: Glapp vid knutkors
Vill du dela med dig av vart man kan vända sig?
Re: Glapp vid knutkors
det finns en firma i göteborg som gör sånt ... spaldings tror jag de hette ...
Re: Glapp vid knutkors
Tyvärr, firman har lagt ner, låg vid Bromma flygplats
och var riktigt oldschool. Hör med din lokala verkstad
om de eventuellt känner till någon.
Skulle dock avråda att skicka iväg axeln med frakt,
färdigbalanserad skall den hanteras varsamt.
och var riktigt oldschool. Hör med din lokala verkstad
om de eventuellt känner till någon.
Skulle dock avråda att skicka iväg axeln med frakt,
färdigbalanserad skall den hanteras varsamt.
210 -64, 223 -68
Re: Glapp vid knutkors
Ingen som vet någon balanserare i vettigt avstånd från örebrotrakten?
Re: Glapp vid knutkors
Det är besvärligt med avstånd. Om du inte får något tips på närmare håll, så kan du höra dig för lite på den här sidan: http://www.nbmarine.se/
Gå in på A-Fordsidor, klicka dig vidare på dagbok och leta upp juni - juli 2007. Läs där.
För att få mer behållning så kan du läsa hela dagboken med många intressanta bilder. Då får man ett bättre helhetsgrepp.
Det är naturligtvis en bra sträcka mellan Örebro och Jönköping, men goda råd och tips känner ju inga avstånd.
Jag har lagt in den här länken förut här på forumet, men till dom som inte har tittat, hela motor- och drivlinan plus lite till kommer från Volvo.
Gå in på A-Fordsidor, klicka dig vidare på dagbok och leta upp juni - juli 2007. Läs där.
För att få mer behållning så kan du läsa hela dagboken med många intressanta bilder. Då får man ett bättre helhetsgrepp.
Det är naturligtvis en bra sträcka mellan Örebro och Jönköping, men goda råd och tips känner ju inga avstånd.
Jag har lagt in den här länken förut här på forumet, men till dom som inte har tittat, hela motor- och drivlinan plus lite till kommer från Volvo.