volvo amazon 121 -64 4dr

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by QV »

Angående det lägsgående bromsröret så är det lätt att byta om man monterar bort handbromsspaken först.
Vill man inte ha originaldragning under handbromsen (hemska tanke) så finns det inga hinder.

Det svåra med bromsrören är att få tag på "oförstörda" rör som går att göra raka och snygga (som de på bilderna i denna tråd).
Kopparrör går att rulla ut på jämt underlag från spolen men koppar/nickel är svårare. Bygge en rörriktare till mina koppar/nickel rör.

@David
Du känner till knepet att dra en kort stump bromsrör från huvudbromscylindern direkt ner i behållaren på densamma. Sedan pumpar man på till luften är borta. Efter det så kopplar man in resten och luftar klart.

Det blir DOT5 Silikon eller?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Dave_norrkoping »

Higge wrote:Tjennare David!

Jag lyckades ju dra sönder min nippel som sitter i tanken i bak.
Så ja tänkte bara fråga ifall de va jobbit eller besvärligt å byta
bromsrören fram till motorn?

P.S Underbart jobb i lägger ner!
bromsrören är inget problem att byta :)
bara att ta bort det gamla och bocka ett nytt efter det .
mvh/david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Dave_norrkoping »

QV wrote:Angående det lägsgående bromsröret så är det lätt att byta om man monterar bort handbromsspaken först.
Vill man inte ha originaldragning under handbromsen (hemska tanke) så finns det inga hinder.

Det svåra med bromsrören är att få tag på "oförstörda" rör som går att göra raka och snygga (som de på bilderna i denna tråd).
Kopparrör går att rulla ut på jämt underlag från spolen men koppar/nickel är svårare. Bygge en rörriktare till mina koppar/nickel rör.

@David
Du känner till knepet att dra en kort stump bromsrör från huvudbromscylindern direkt ner i behållaren på densamma. Sedan pumpar man på till luften är borta. Efter det så kopplar man in resten och luftar klart.

Det blir DOT5 Silikon eller?

/Janne

du menar för att få bort luften i huvudbromscylindern innan man luftar resten ?:)

jag kommer inte köra med dot 5 silikon utan blir helt vanlig dot 4 ,

tänkte kolla om du vet om man kan montera värmepaketet innan man sätter dit torpedmattan ?
har inte fått den ännu och kommer behöva provstarta motorn innan´.
MVH/David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Dave_norrkoping »

Idag har jag monterat klart handbromsen , har dragit all el i motorutrymmet. Har monterat batteri/regulator/alla gummigenomföringar . har även monterat spolarvätskebehållare blev dock en universalmodell tills jag hittat en NOS för rätt peng :P


Image



Image



Image


sen bjuder jag på en bild hur det såg ut när jag plockade isär bilen då man inte ser skillnaden förrän man jämnför :P


Image
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by QV »

Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.

Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.

Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas

/Janne

körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by olleholm »

Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Eleganten »

olleholm wrote:Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
En svag misstanke tar sig igenom huvudet att det är korrekt då bilen är utrustad med automatisk växellåda.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by ammakillen »

QV wrote:Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.

Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.

Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas

/Janne

körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
de är inte lag på värmepaket vad jag vet,lufta cylindern?bara att lufta som vanligt inga problem
de är ju bara en krets 8)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by QV »

det är ingen lag på värmepaket, däremot har de synpunkter på fläkt.......

/Janne

visst går det att lufta systemet utan att först lufta huvudbromscylindern men fördelen med att lufta huvudbromscylindern först är att man slipper "luften" från huvudbromscylindern som ju också skall luftas.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Dave_norrkoping »

QV wrote:Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.

Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.

Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas

/Janne

körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
okej :) det låter kalasbra , gör så så jag kan köra motorn .
mvh/david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Dave_norrkoping »

Eleganten wrote:
olleholm wrote:Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
En svag misstanke tar sig igenom huvudet att det är korrekt då bilen är utrustad med automatisk växellåda.
absolut :) eftersom det är automat och den har en stor bred bromspedal sitter den på " Fel plats "
mvh/david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by QV »

Luftade sambons bil efter en bromsrenovering, eftersom det är två krets så blir det lite flera rör men principen framgår.

Image
man pumpar då runt bromsvätskan tills ingen luft finns kvar, gick på en tio pumpningar
Image

/Janne

När jag drog mina rör så tröttnade jag ju på "köpesrören" eftersom de var så evinerligt krokiga bortom all räddning så jag gick och köpte mig en dubbelkoningsutrustning för att göra rören själv. Även om det drog i väg i pengar (Biltemas dyraste) så är det inget jag ångrar idag. Har förvisso bara förbrukat 20 meter rör sedan jag köpte den men just sådna hära småjobb som en rörstump för att lufta huvudcylindern eller mina favoriter en 3cm bit igenlödd på ena sidan för att plugga en utgång tillfälligt men gör att man kan prova övriga delar av systemet gör att utrustningen är värd pengarna
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Torbo »

Jeg lufter etter denne metoden, elelr rekekfølgen, B18:
Image
Eller B20:
Image

Det går det også, og får man ikke ut all luften med det samme, pleier den å går ut etter litt kjøring - (på min bil).
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Dave_norrkoping »

här kommer lite bilder på vad jag gjort dom senaste dagarna ,

har även startat upp motorn och det var inga bekymmer , dock verkar han slö när jag gasar på lite blir nog att kolla över tändningen samt förgasaren , tycker också motorn "knackar lite mycket för att vara renoverad så ska ta en omgång och ställa in ventilspelet så får vi se ;)
sen har jag lite jordproblem genom rattstången för tutan samt ingen ström från växellådan för backljus och så funkar inte blinkersen som den ska :P
haha tror inte det är några problem att fixa .


Image



Image



Image
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Post by Dave_norrkoping »

tänkte bara kolla om missljudet som jag har i motorn kan bero på kamdrevet ? var nog inte smart nog att byta det när jag gjorde ordning motorn , den påminner lite om en diesel:P
//david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Post Reply