Nyare växellåda

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Nyare växellåda

Post by johannes0506 »

Hejsan även jag har lite funderingar kring dessa växellådor, ser att de verkar va ett vanligt ämne..

Jag har den här växellådan liggendes, osäker på vad det är för någon, satt på en b21a från en 75a 245. Det sitter överväxel på den så hade varit fint att få på amazonen, så undrar vad som behövs moddas för att passa på min 74a B20? Spakställ o virekoppling ser jag ju att det behövs ändras och frågan är hur, men sen är det vell en hel del annat som behöver ändras? Vågar inte säga ifall den lådan satt original från den 75an men antar det. Här är en bild:


Image

/ Johannes :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Nyare växellåda

Post by Hasse63 »

Det är en M46 låda du har, den sitter på från 75 och uppåt.

Det som "krävs" är en annan kopplingskåpa (B20-M45/M46) och att du bygger om kardantunneln för kortspak, mellanaxel måste också kortas. ELLER att du bygger om spakstället så du får kortspak (vet inte hur -det funkar än, men några har testat) lådan blir lutande utan rätt kopplingskåpa.

Hittar du en M41 så passar den rakt på så vida den är med långspak, men sånt kan man lätt flytta över.. De senare M-41 lådorna har samma överväxeldel som din låda på bilden.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nyare växellåda

Post by A-masen »

Adaptrar finns: http://www.smt.nu/ Din kombination nämns dock inte i texten, men firman säger ju själva att dom är öppna för frågor. Så det kanske lönar sig?
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Nyare växellåda

Post by johannes0506 »

Okej :) så det går montera på denna lådan direkt fast den blir lutande, så man får bygga om spakstället så det blir "uppåt"? Sen förstås korta kardanen :) Men har för mig att backen inte funkar på denna låda, typ som att de slirade, är det överväxeln som de möjligvis är fel på? Sen en annan fråga, passar överväxeln att flytta över till en m45 låda, sån 4vxl som satt på b21. :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nyare växellåda

Post by QV »

Det torde gå att flytta över OD enheten till en M45 men en beg M46 låda kostar inte mer an 500 på blocket. Du måste dock riva ner hela lådan för att byta utgående axel.

Ser jag rätt så har du korrekt medbringare på lådan för att den skall passa i en Amazon. Sparra denna! Kolla gärna hastighetsmätardrevet också har för mig att det skall vara 21 kugg för 4:10

/Janne

Är OD trasig så spara dessa två delar och "dumpa " resten
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Nyare växellåda

Post by johannes0506 »

Jaha okej:) Men överväxellådan ska vara hel har jag för mig! Dock så vill den knappt driva på backen har jag för mig, kan det vara att överväxeln ligger på eller nån som har någon teori? Har för mig att de typ var som att den slirade jättemycket koppling på just backväxeln (driver knappt).
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nyare växellåda

Post by A-masen »

Inte för att jag vet exakt, men överväxeln går väl bara att manövrera på högsta växeln? Då kan ju knappast backväxeln vara "aktuell"?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nyare växellåda

Post by QV »

Det sitter en kona med en lamell i OD, skall den bytas för att det slirar så kostar den 1800 i senaste utförande (bytt på min).

OD går bara att lägga in på 4:ans växel om elen är rättkopplad. Kopplar man om så går den att lägga in på valfri växel. Dock så går OD sönder rätt snart om man backar med OD aktiverad (enligt hörsägen). All kraft till kardan passerar via OD. OD har två lägen 1:1 och 0,8:1 så den kan slira på backen. Det går bra att montera en OD enhet vid bakaxeln också och kapa ner längden kardan till lämplig längd. Dock är det enklare att köpa en färdig enhet istället för att göra om denna

/Janne

Du frågade om den går att flytta över OD till en M45 låda. Om det du har är en M46 (vilket skrev i tråden) så är en M46 = M45 + OD så det lär gå. Men det jag inte förstår är varför? för om OD är trasig på denna låda så kommer felet att flytta med till nästa låda....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Nyare växellåda

Post by johannes0506 »

Okej jo grejen är det att den satt på en a-traktor 240 när jag köpte den så det var därför jag tänkte att den kan varit frånkopplat så det går slänga i OD på flera växlar, och de där med tanken med att sätta ODn på M45an var att jag viste ju inte ifall de va ODn eller själva lådan som orsakade "backslirandet" ! Men om jag får tag i en annan M46a så går det då att använda dens kåpa och sen ha lådan "sned" fast man bygger om spakstället rakt upp och kapar upp golvet för kortspak? :) Sen moddar kardanen förstås
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nyare växellåda

Post by Blomquist »

Lådan sned = växelspak sned.
Lite tveksamt också att köra med lådan i en så annorlunda vinkel än vad den är tänkt för.

Förekommer rätt många annonser på blocket från ett företag(?) som säljer getraglådor
i olika utföranden bolt on för både röd och vit volvomotor. Inte så dyra i mitt tycke.
Bara som tips alltså.

Utöver det finska geniet "Kulmaninen" som visar långspaksbygge på nätet har jag ej
sett någon som gjort dylik ombyggnad. Någon på forumet som har genomfört dylikt projekt?
210 -64, 223 -68
favoriten
Posts: 91
Joined: Mon Nov 22, 2010 3:58 pm
Location: söderhamn

Re: Nyare växellåda

Post by favoriten »

ruskar liv i den gamla tråden lite .... funderar på att göra ett försök med långspak på m46 och upprätt låda. har en polare har byggt en gigg till nyare sprängkåpa så han kan kapa den och svetsa den i rätt läge :) för att ha lådan rakt. sedan borde det ju gå att korta det befintliga spakstället på m46 lådan och använda sig av nå typ av bakvänt (speedshift) alla 1982 . lågbyt så det får plats mellan lådan och kardan tunneln .
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Nyare växellåda

Post by Hasse63 »

Finns dom som gjort detta tidigare, jag tex. har byggt en "bakvänd" speedshift så spaken från M46 kommer upp ur originalhålet, had dock inte provat lådan i någon bil än. finns bilder i min tråd
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Nyare växellåda

Post by Arne »

Hasse63 wrote:Det är en M46 låda du har, den sitter på från 75 och uppåt.

Det som "krävs" är en annan kopplingskåpa (B20-M45/M46) och att du bygger om kardantunneln för kortspak, mellanaxel måste också kortas. ELLER att du bygger om spakstället så du får kortspak (vet inte hur -det funkar än, men några har testat) lådan blir lutande utan rätt kopplingskåpa.

Hittar du en M41 så passar den rakt på så vida den är med långspak, men sånt kan man lätt flytta över.. De senare M-41 lådorna har samma överväxeldel som din låda på bilden.
M 45 och M46 växellådorna kom först 1976, så denna växellåda är eftermonterad på en -75 års modell. Det satt M40 och M41 växellådor som original fram tom. -75. Det stämmer i övrigt denna växellådan på bilden är en M46:a.
AVG
Post Reply