Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by daniel_sandberg »

Jag har ju fått tag på en motor komplett med dubbla suare och fick då med en vajer för choken. När jag drog ut vajern i det hålet jag hade den tidigare i så räcker den längre vajern till den ena förgasaren. Men skulle ju vilja få choke på båda för att få den lite mer lättstartad.

Sett inifrån bilen har jag dragit vajern till vänster om värmepaketet. Blir det bättre om jag drar den till höger istället? Eller behöver jag en ny längre vajer? Den jag har fått tag på misstänker jag komma från en 140 men kanske är samma?

Ska tillägga att jag försöka söka efter detta eftersom jag sett någon tråd som avhandlat samma frågor men lyckades inte hitta igen något nu.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by QV »

men har man inte dubbla vajrar till sporten... så du skall använda din vanliga + denna som då förmodligen går till den förgasaren som är längts bort.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by daniel_sandberg »

QV wrote:men har man inte dubbla vajrar till sporten...
Menar du att man bara har en vajer ut från bilen som sen ska förgrena sig?

Den vajern jag fick med ser ut som ett u. Och den är ju bara en decimeter eller två för kort. Den längre räcker ju bra till den förgasare som är närmare men dom räcker inte som dom ska.
Imornkväll ska jag nog försöka pillra in vajern i bilen och dra ut den på andra sidan om värmepaket och se om det kan göra så att den räcker.

Kikade nyss på vp autoparts sida och dom säljer samma vajer till både 140an och Amazonen. Alltså bör ju denna passa om den nu inte är kortad förstås.
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... sp?id=2112
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by Hasse63 »

Är det HIF6:or du har så är det dubbla chokar som kopplas in med hjälp av en "länk" som sitter på 140-seriens torpedvägg. HIF6 är inte original på Amazon. Tror mig set HS-6 som också haft dubbla men det kanske inte va amazon-original.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by granfot »

Jag har HS-6 och chokar på båda, köpte en dubbelförgasarwire på Vp och sen bytte jag bara ut enkel-wire:n. Kan kolla var den går igenom torpedväggen sen om du inte fått ordning på det.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by Hasse63 »

Jag tror det går bra med en chok om man bor söderut, vi norrlänningar har lite kallare men framför allt mer ihållande kyla och vinter. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by granfot »

Visst är det så, jag körde med enkelchoke i början, men skaffade dubbelwire eftersom det var uttag på båda gasarna. Egentligen mer estetiskt och "balanserat" än nödvändigt. :)
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by daniel_sandberg »

Jag ska ju bara köra sommartid som jag gjort förut men tänkte att den skulle bli lite lättare att starta nu på tidiga morgnar. Den är lite knepig att köra kall med en choke men kanske bara är lite inställningar/renovering av glapp som skulle behövas?

Slänger upp två bilder så får ni avgöra vilka förgasare det är jag har på motorn.

Image

Image

Var ut idag i finvädret och prövade att dra om vajrarna men hjälpte inte alls. Dom blev på tok för korta. Satte tillbaks dom och försökte hitta en optimal väg men det saknas ca 5-7cm så det är riktigt retsamt att inte kunna få dit dom.
Och vajern ser ju exakt likadan ut som på VP så frågan är om den är kapad eller anpassad för 140 och om det är värt att köpa en ny dubbelvajer eller om jag lika bra kan montera tillbaks den som suttit där.

Sen funderade jag på min topp. Detta är ju en e-motor eller kanske bara en e-topp. Men jag funderar på hur hög den ska vara. Min mätte jag till ca 85-87mm. Från blocket till packningsytan till ventilkåpan mätte jag då. Kom att tänka på att det kanske vore lämpligt att tanka 98 för att minska knackrisken om den nu är planad?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by sotarn »

Det ser ut som hif6 8) .
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by granfot »

Det är hif-6, och en (för mig) jäkligt bra minnesregel är att I:et står för Integrated eller Integrerad... Om vajrarna är olika långa så har nog någon varit och klippt i dom, mina var precis lika långa när dom levererades.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by daniel_sandberg »

Tack för minnesregeln =) Har två stycken av den varianten som har utanpåliggande koppar också. Fick med dom i köpet och känns som det var ett bra köp faktiskt =)

Men vad tycker ni. Vid några plusgrader som det är nu. Eller egentligen mellan nollan och 7-8 grader. Hur mycket choke ska behövas och hur länge?

Är det värt att köpa en ny vajer som räcker till bägge? Egentligen är det ju inget att fundera på när man liks beställer att dra iväg en beställning på en vajer men just nu är det lite tight och är andra saker som jag behöver istället.

Vajrarna är olika långa så antar att det är special för 140a eller nån som har kapat.

Granfot: Du hade inga bekymmer att få dom att räcka hela vägen?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by granfot »

Nej, inga besvär med att få dom att räcka, snarare tvärtom, jag har funderat på att kapa den lite eftersom den är mer än tillräckligt lång. :) Men samtidigt så vill jag ju helst inte klippa i den i onödan.

Kollade mina bilder på det hela, och wire:n kommer ut på batterisidan av värmepaketet. (Började skriva vänster, men det är ju så jäkla objektivt det där. :D ) Tyvärr har jag inga bilder på dubbelwiren, men jag vet att jag använde samma hål som enkeln satt i.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by Hasse63 »

På 140-serien som HIF6 sitter på original så är det 1 vajer, denna vajer är vikt på mitten och har en ögla. Ifrån öglan och fram till förgasarna så är den ena något längre (ca 4-6 cm) varför de är olika långa är för att de är förgasarna är olika långt från torpedväggen där länkaget sitter och där vajern från chokereglaget tar vid. Så är det på de jag har och det finns säkert olika lösningar från fabrik.

Om du bara tänker köra sommartid så nöj dig med att ha vajer på den bakre HIF6:an, På HS-6 som är original på Amazon sport som QV skrev om är det bara choke original på den ena och det har funkat i alla tider.

Hur länge du ska ha choken utdragen beror på temperatur och hur förgasarna är justerade, men det är frågan om sekunder eller upp till 1½ min sommartid vid kallstart. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by daniel_sandberg »

Ja det är väl en sån vajer som du pratar om Hasse som jag har fått tag på. Men den räcker tyvärr inte på Amazonen. Men kanske kan spara 240 kronor genom att göra en grundlig justering av förgasarna och sen nöja mig att choka en av dom.

Och till granfot. När man pratar om höger och vänster i sammanhanget så brukar man väl alltid ange det som att man ser bilen bakifrån. =)

Nu ska jag söka fram en guide till förgasarjusteringen och sen försöka mig på det imorn =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hur drar man chokevajern rätt med dubbla förgasare?

Post by Hasse63 »

Har gjort en för ett tag sen... finns även på länken nedan. :wink:

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.

Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.

1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6

Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.

Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

2. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

3. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.

Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf

En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)

Hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply