ang hammarlack .tänk er för.

Moderatorer
Post Reply
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

ang hammarlack .tänk er för.

Post by LABBE »

ser att många. enl mitt tycke allt för många anv hammarlack till ditt å datt på sina amazoner. jag ryser. innehåller SILIKON för att stöta bort fukt. silikon är inte bra om man någon gång ska lacka bilen el delar av den. ville bara säga det...
bifogar en text från hammerite.

Till skillnad från traditionell målning kan du måla direkt på rost med Hammerite. Dess speciella 3 i 1 formula betyder att du inte behöver lägga på någon grundfärg innan målning. Den är snabbtorkande och applikationer som förr tog flera dagar med traditionella målningsmetoder kan nu färdigställas på några timmar. Hammerite Metallfärg är vattentålig efter 1 timme. Hammerite färgen innehåller en speciell formula med silikon som motstår fukt och ger ett långvarigt skydd.
....................... :shock: .... :shock:

som ni kan läsa i texten silikon i......
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: ang hammarlack .tänk er för.

Post by QV »

Vet att lackerare skyr Silikon som pesten, men ibland känns det som om de hugger direkt och spyr all galla de har på minsta lilla fläck silikon som ev kan finnas där nu eller om något år.

Själv använder jag Silikonspray för att underlätta monteringen av vissa fördjävligt svårmonterade gummilister :-)

så parkera inte för nära DET SMITTAR! :twisted:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: ang hammarlack .tänk er för.

Post by OddSverre »

Silikonen i Hammarlack er ekstremt flyktig, så den vil smitte over på "alle" metallflater i garasjen.
Hvis du har linoleumsgolv i huset ditt, sett en kopp silikonolje på et bord. Etter en uke eller to vil du merke det om du går på gulvet med sko med gummisåle.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Re: ang hammarlack .tänk er för.

Post by SO-CHEAP »

jag kan ju säga att jag inte fick några problem, när jag målade golvet på min bubbla med hammarlack sen så lackade jag den 4 dagar senare. inte en fläck med silikon.

/ERic
CUSTOM
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: ang hammarlack .tänk er för.

Post by the grey one »

ska väl förtydliga att detta problem uppkom när man började med vattenbaserade färger och klarlacker.
ang. hysteri så vet jag en bilia lackverkstad där man byggde ny ventilation och använde sig av silikon när man tätade vent.kanalerna. Det slutade med att man fick sanera hela anläggningen :?
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: ang hammarlack .tänk er för.

Post by QV »

vi skulle leverera kabel till en lackverkstad och i specen stog det att kabeln inte får ha silicon i sig. Detta krav gällde även om kabeln brann!

Så om lackrummet brinner upp så får kabeln inte släppa ifrån sig silicon.... eeee ibland har folk för lite bekymmer i sitt liv. Det känns som ett äkta ilandsbekymmer

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
caroholic
Posts: 10
Joined: Sat Jan 30, 2010 12:54 am

Re: ang hammarlack .tänk er för.

Post by caroholic »

Eftersom jag jobbar som bilplåtslagare så har jag fått lära mig att Silikon sällan är en höjdare att använda om man vet att ytan skall lackas över... DÄREMOT så vet jag att en del sorters silikon kan man lacka över! men som sagts tidigare i tråden så blev det känsligare sen man började med den vattenbaserade 2-komponent färgen. Men om jag får säga mitt så tror jag inte att du får problem att lacka över hammarlacken, och skulle man nu vara orolig över det är det ju bara att blåsa på grundfärg över den :)
Post Reply