koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Moderatorer
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

hejsan, har försökt söka här och med hjälp av google ( ville bara klargöra detta ) att få fram info om hur man kopplar in ett ignitor system fr VP till en amazon med äldre versionen av tänspole monterad vid torpedväggens ovankant. denna spole har ju bara en anslutning med possitiv karaktär + . frågan blir ju då alltså : vart monterar man den svarta kabeln från fördelaren som enligt ritning skall monteras till - negativ sida på spolen ? är det samma sak som att jorda den typ i karossen bara ? enligt VP skulle deras ignitor kitt fungera rakt av ihop med orginalspolen. jag önskar ju att få behålla min fina gamla orginal spole och slippa montera någon ny ful i någon skrikig blå färg på innerskärmen typ. alla tips är varmt mottagna. finns det någon här som har liknande setup som jag men har löst detta problem ?
Qv har väl lösningar som vanligt :)

stort tack på förhand
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by QV »

Nog finns det "några" tillfällen som man har uttryckt sin åsikt på.....

De äldre tändspolarna har ju +matningen inne i stålhöljet som går mellan tändningslåset och spolen.

Utan att ha sett eller kontrollerat några ritningar så kopplar man in ignitor på den enda polen som finns på tändspolen.
Problemet man får är att + som man matar ignitor med är "lite traslig att få fram" eftersom tändningslåset tar bort spänningen till säkringsdosan när startmotorn jobbar.

Antingen måste man klippa av den stålarmeringen som går mellan lås och spole eller så kopplar man ihop + från säkringsdosan och + från startmotorn via två dioder och matar ignitor därifrån. Som en ren testuppsättning så mata den direkt från batteriet så ser du att det fungerar.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

okey, hmm klippa av stålhöjet till tändningslåset mm ? kanske måste uppgradera till en epoxi - spole likt denna :

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=339

nästa fråga blir då vart man matar den med ström ? någon plus kabel från tändningslåset antar jag .... frågan är vart och hur man kopplar. jag kan absolut inget vad gäller bil-el så alla tips om inkoppling mottages gärna.

frågan kvarstår dock om den " minus laddade " kontakten på spolen är det samma som att jorda i karossen ? kommer ju ut en röd samt en svart från fördelaren nu, den röda skulle kunna tillfälligt monteras direkt på batteriet och den svarta på lämpligt jordställe i kaross, kan det stämma ? undrar om man kan ta bort själva spolen på en gammal trasig orginalspole för att modda fästet att passa en nyare så det ser lite old style typ ...
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by Torbo »

HerrVerBaL wrote:okey, hmm klippa av stålhöjet till tändningslåset mm ? kanske måste uppgradera till en epoxi - spole likt denna :

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=339

nästa fråga blir då vart man matar den med ström ? någon plus kabel från tändningslåset antar jag .... frågan är vart och hur man kopplar. jag kan absolut inget vad gäller bil-el så alla tips om inkoppling mottages gärna.

frågan kvarstår dock om den " minus laddade " kontakten på spolen är det samma som att jorda i karossen ? kommer ju ut en röd samt en svart från fördelaren nu, den röda skulle kunna tillfälligt monteras direkt på batteriet och den svarta på lämpligt jordställe i kaross, kan det stämma ? undrar om man kan ta bort själva spolen på en gammal trasig orginalspole för att modda fästet att passa en nyare så det ser lite old style typ ...

Tror det er bare å koble Ignitors pluss til sikringslådan før sikring. Kople på den som har strø kun når tenningen er på. Derved får den strøm når tenningen er på.
Det er jo bare minuskontakten som styres. En ledning til minus på coil. Og Ignitor jordes rett til kaross.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

Okey Torbo, tack för svaret :bow:

har jag förstått rätt nu ? :

2 kablar fr fördelaren, 1 röd, 1 svart. 1 extra kabel från säkringsdosan till den enda pluss stiftet på tändspolen.

den röda fr fördelaren kopplar jag ihop med den extra "nya" kabeln jag monterar från säkringsdosan som bara leverar ström vi tänding på och monterar dem på plusstiftet på ovansidan av tändspolen. samt att jag tar den svart kabeln från fördelaren och jordar direkt i kaross ?

är jag med eller helt borta som vanligt ?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by QV »

HerrVerBaL wrote:är jag med eller helt borta som vanligt ?
Eftersom spänningen försvinner från säkringsdosan när startmotorn går så kommer detta inte att fungera.
HerrVerBaL wrote:frågan kvarstår dock om den " minus laddade " kontakten på spolen är det samma som att jorda i karossen ?
Nja... minus skall till jord men via brytarna. Man laddar spolen med kraft när man jordar spolen. När jorden "försvinner" kommer gnistan.

Återigen utan att ha kollat på något schema så

Svart till tändspolen (där kabeln från fördelaren landar idag)
Röd till batteriet (provisorium)

Starta, testkör men kommihåg att koppla bort + när du är färdig. (finns risk att du bränner spolen om inte ignitor har inbyggt skydd för det.)

Att sedan hänga dit en "vanlig" tändspole utan att byta till modernare tändningslås hjälper dig inte. Du måste ändock fixa +matningen på samma sätt som nu.

/Janne

provkör först så tar vi inkopplingen sedan...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

okey, stort tack Qv o alla andra. får prova lite så fort jag får igång bilen efter typ 25 år i dvala ... det är nära nu. ska bara liksom som vår vän alfons åberg bla få mitt andra barn förlöst :)

upplivar denna tråd när det är dags att koppla igen

ps ang tändningslås så sitter det även sådant vid ratten på min 62:a ( står 61 i regg pappren ) kanske finns något ställe där på att hämta ström ifrån ... till den lilla röda :P

:bow:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by QV »

Då har du ett modernt tändningslås vilket gör inkopplingen enklare.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by Torbo »

QV wrote:Då har du ett modernt tändningslås vilket gör inkopplingen enklare.

/Janne
Det er rikitg QV. Gjorde nylig det samme og oppdaget at sikringsdåsan ikke hadde strøm i startposisjon på nykkelen. Da koblet jeg plussledningen til kontakt nr 15 på tenningslåsen/bryteren (nyere type). Den kontakten som skal til coilen...
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

gör inkopplingen lättare .... håller nu på med uppstarten av 1 st b18 med orginal förgasare samt orginal fördelare med brytare osv. jag har i detta nu ingen som helst gnista på något stift, ej heller om jag kollar på med den tändkabel som går från spolen ner till fördelarlocket. Menar typ om att närmar jag mig jord med den kabeln händer inget. Har ju köpt denna spole tradera som enligt säljare skall fungera, hur vet man sånt ? har likväl försökt ställa själva nyckelläget i "ständigt på" i det tändnigslås som sitter ihop med spolen. antar att det är det läge som är innan det läge som fjädrar tillbaka ? vrider jag på nyckeln i detta nu så går starten och soppa verkar finnas men tändningen uteblir helt .... suck ( jag och bil-el ) jag hittade någon grej att kolla om ström finns och den ser ut som två små pinnar varav den ena är lite tjockare som indikerar 6v / 12 v någon billig grej fr biltema. enligt den så har jag spänning så vitt jag kan se fram till tändningslås som sitter vid ratten, minns inte precis men det satt väl typ 3-4 kablar där samt att en var ledig. den tjockare röda kabeln som sitter tillsammans med en svart kabel ger iaf utslag som 12 v, samt att det sitter en röd som enligt mig verkar fara iväg emot typ säkringsdosa ? säkringsdosan är för övrigt ny med "nya" säkringar. så vad jag har kommit fram till typ är att spänning finns fr nya till gamla tändningslåset men sedan är det stopp typ. någon som har koll på inkoppling med både gamla samt nya tändningslåset får gärna hojta. har ytterligare ett "tradera" fynd som jag skulle vilja "kolla" funktion på innan byte men detta krävs lite hjälp av någon snäll expert.

alla ev tips o funderingar mottages mer än gärna

ha det bäst
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by A-masen »

Det enklaste du kan kolla på en tändspole är att ohmmäta den. Det krävs en ohmmeter eller en multimeter. På primärlindningen, den från fördelarens anslutning och till det andra flatstiftet, skall det vara ca 1 - 2 ohm. På sekundärlindningen, från "det andra flatstiftet" till uttaget i toppen på spolen, skall det vara ca 12000 - 15000 ohm, eller Kohm, (Kiloohm) som det också heter.
Sedan kan det naturligtvis vara glappkontakt inne i spolen som bara märks när den t.ex. blir varm. Men det visar sig då som driftstörning.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

okey, tack a masen, dock har jag ju den äldre versionen av 12 spole med enbart 1 stift ... hur kan man mäta då tro ? har någon några bilder på samma uppsättning tändningslås som har några bilder som ligger och vill bli visade med hur alla kablar skall sitta ....
ohm mätare har jag ingen så det får väl bli biltema och införskaffa

ha det bäst alla o stort tack för alla svar än så länge
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

har idag provat o kopplat in en gammal spole fr en 12 v bubbla, då har jag gnista iaf ... dock så kom det efter mkt nötande upp eldslåga ur förgasaren samt att tänder till och dör direkt .... söker efter vettig bild som visar mkt tydligt hur och vart kablar skall vara monterade om nu detta kan hjälpa :) nu börjar det iaf finnas liv i maskinen om än dock mkt kortlivat .... har ju monterat kamdrevs drivnigen på en annars orörd vinst på tradera om jag nu kanske har hamnat 180 grader fel ... skall börja med kablarna. gällande kamdreven kan man väl inte få dem fel om markeringen i respektive drev möts där de ska måste väl iaf den delen vara rätt :) skall leta vidare bland alla bilder här för info om montering av kablarna. 1:ans cyl närmast torped eller kyl ? undrar liksom hur man skall räkna in cyllarna typ.

vill passa på att uttrycka min uppskattning över att ni alla med all er hjälp finns här på detta forum

- Ni rockar !!!

Over and out för idag kamrater
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by A-masen »

Där jag befinner mig nu har jag dessvärre inte någon som helst dokumentation, men om du går i på något inlägg från Hasse63 så kan du gå vidare i hans länkar. Där finns alla aktuella elscheman.
Vi kan ju i alla fall säga att utgången från toppen på tänspolen kommer du åt om du lossar kabeln som går in till rotorn i fördelarlocket. Dom andra måste ju vara åtkomliga i tändlåset? Men det är kanske svårt utan ett elschema. Ett värdefullt tips: Skriv ut schemat så att du har det med dig i garaget.
Man räknar alltid cylindernumrering från kylaren och bakåt. Kopplingen och växellådan sitter alltså närmast sista cylindern. Gäller även tvärställda motorer och V-motorer.
Ibland ser man också när någon skall förklara något problem, "på höger sida när jag står framför bilen". Bilar, båtar, flygplan, lokomotiv, cyklar, skidor och alla andra fortskaffningsmedel har, liksom vi människor, en höger och en vänstersida. Jag säger inte att du, HerrVerBal, har ställt den här frågan, men det förekommer. Därför vill jag passa på att sprida lite klarhet.
Att du får en bakflamma i dina startförsök, skulle jag föreslå två möjliga orsaker. Dels att du har felställd tändning, (vänt fördelaren fel?) och eller, att någon av dina ventiler inte är täta. Det finns säkert fler möjligheter, men detta är vad jag så här spontant kommer på.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

hmm, vill förtydliga att jag söker efter bild på hur först o främst tändkablarna skall sitta på fördelarlocket, finns ju ett hack i fördelaren som jag antar då markerar cyl1 ( närmast) kylaren, tändföljd 1342, skall man då bara räkna in ordningen efter motsols rotering av rotorn. i den ordningen sitter inte mina kablar. tror jag räkna cyl 1 vid torpedväggen och placerade då den kabeln om stirrar lite försiktigt från förarsidan emot fördelaren, monterade jag alltså fjärde cyl längst upp till höger på fördelaren i tro om att det var cyl 1 .... ska prova imorgon i skifta lite tändkablar ihop med den tillfälliga spolen för att se vad som händer :) bilen står några mil bort så jag kan inte prova liksom nu ... tyvärr. men frågan kvarstår dock hur man mäter om tändspolen fungerar när det bara finns ett stift på avansidan, ej som på lite nyare där det står + samt minus ( 1 och 15 ) tänkte ju be någon att mäta den andra jag har ligger som även den skall fungera ... en beskrivning till en super riktig noobie på bilmotorer vore mysigt vid kontroll av tändspolen. likväl om någon har någon länk typ på hur kablarna skall sitta med "dubbla" tändningslås vore också mkt trevligt. det sk ständigt på läge i det tändningslås som sitter ihop med t-spolen, är det det läge som finns innan man kan vrida lite till med skruvmejseln då själva låset saknas innan man släpper och det fjädrar tillbaka ?

mkt frågor som vanligt

tack på förhand
Post Reply