koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by QV »

När det gäller den gammla tändspolen så skall + in på tändningslåset vara på "30"
Om du vrider med skruvmejsel till "ändlääget" medurs och sedan så fjädrar det tillbaka så står den rätt.

Om du nu har + på "30" och låse i rätt läge enligt ovan så skall du med din testlampa se 12 volt på "minuspolen" på tändspolen.

Koppla nu in ett tändstift direkt mot spolen med en tändkabel.

Tag valfri kabel och jorda tändspolens minuspol. Efter någoon sekund tar du bort kabeln från jordpunkten och då skall du få en gnista på tändstitet.

-----------------------------------------------

När det gäller födelaren så finns det en mängd förklaringar om Övre Dödpunkten "ÖD" på ettans cylinder.

När vevaxeln gradskiva pekar på 0 grader så kommer (skall) rotorn peka på ettan eller fyrans cylinder. Vilken av de två den pekar emot ser man om man lyfter på ventilkåpan. Det är den cylinder som ventilerna är stängda på som är i tändläge.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

- WOW, en st b18 snurrar på .... dock med tillfällig inkoppling med hjälp av extra spole liggande i motorrummet. Bytte brytare samt konning sedan snurra det igång direkt --------------------> för att upplysa mig om ett nytt problem, laddnings lampan lyser hela tiden ? har monterat 1 renoverad likströmmare som bosch har utfört jobbet på samt ett beggat relä som ser mkt fint ut men vet inte riktigt hur man kollar vart felet ligger ... men motorn går nu iaf med den gamla fördelaren med brytare i. var o kollade idag om kablarna satt fel men inte, bytte brytare och konning så hoppa det igång :) finjustera tändning tomgång mm är kvar men det där med laddningen känns lite sådär kul :( ska försöka kolla upp lite bilder här på forumet om hur korrekt inkoppling skall se ut. men har någon några felsöknings tips ang laddning likströmmare så är jag mkt tacksam.

ha det bäst
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

Laddlampan lyser super starkt, får väl testa enligt vad expertisen säger först med att kolla magnetiseringen, "köra" generatorn som moter först, funkar det skulle börja spana på relät ... hur man nu gör det. måste nog skaffa mig en vettig muliti - mätare . någon som har något tips om funktionsduglig sådan. vet ju själv inte vad den skall kunna liksom.

ha det bäst
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by A-masen »

Gå till dom vanligaste bilprylstormarknaderna, Biltema, Clas Ohlson, Jula, Mekonomen, Kjell & Co m.fl. m.fl. Köp inte den allra billigaste, utan snäppet över i prisklass ungefär 200 - 500 kr. Den skall kunna mäta spänning (Volt), ström (Ampere) och motstånd (Ohm). När det gäller strömmätning så brukar dom flesta ha en begränsning på max 10 Ampere. Skall man mäta starkare strömmar än så, kommer man i ett annat prisläge. Det finns andra metoder också, men det är överkurs.
Skall du välja digital visning eller visare med en nål? Ja, det där blir ett gränsläge. Antag att du skall mäta på en lambdasond (finns inte i Amazon), där skall spänningen pulsera upp och ner hela tiden. En digital multimeter hinner oftast inte med att visa siffrorna när det pulserar så. Den står bara och bläddrar siffror hela tiden. Därför finns det dom som föredrar visarinstrument i sådana lägen. Men som "glad amatör" och gargemek tror jag att man skall hålla sig till en digital. Dom räcker långt.
På motståndsmätområdet är det ett plus om det finns en summerfunktion. Det finns lägen där man knappast behöver veta specifikt hur många Ohm det är, huvudsaken är att veta om en koppling leder eller inte. Det gör man enklast med summerfunktionen.
Vid spänningsmätning finns det som bekant två sorter: Växelspänning och likspänning. I (äldre) bilar handlar det bara om likspänning. Växelspänning förekommer så gott som enbart i fasta anläggningar i bostäder och industriella sammanhang (maskiner, verktyg). Men mätområdet finns med på multimetrarna ändå.

Vill du fördjupa dig lite mer i elektronik, så köp boken Hur funkar det, på Kjell & Co. Den är trots sitt innehåll och omfång en extremt billig bok. Den behandlar visserligen inte just bilelektronik, men grunden är densamma, så snappar man upp det ena, så är det överförbart på bilelektroniken och annat jämförbart.

När det gäller just bilelektronik, så är det ju så med dagens bilar att dom är datorstyrda. Så några bra och enkla handböcker är nog svårt att hitta på området. Men det finns en enkel genväg. Handböcker för båtelektronik finns det, nyskrivna och lättlästa. Elläran är densamma och båtar är än så länge tämligen enkla i sina elsystem. Så det är överförbart på t.ex. Amazoner och jämngamla bilar. Det finns vissa skillnader, men det är också överkurs. En enkel, men bra bok som kommer fram för mitt minne just nu är Ström ombord. Det finns flera, men det upptäcker man om man letar lite.

Vi har alla varit nybörjare på ellära, ingen är född med den kunskapen. Men dom flesta av oss människor är födda med förmågan att lära oss. (Citat från en okänd) :wink:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by QV »

Denna skal du INTE köpa http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... ultimeter/ bristfällig kvalite

Jag har föregångaren till denna också http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... CM-1000-P/ även här är kvaliten bristfällig men dock tillräckligt. Detta är ett mycket lågt pris för denna typen av produkter så lite skit får man ta.

En lämplig skule kunna vara denna http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 7%2Fmd5%7D
men den kan ha förmånga val på omkopplaren om man känners sig osäker......

/Janne
instrument ÄR kul!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?

Post by HerrVerBaL »

Stort tack Qv som vanligt ! Har precis beställt lite mätutrustning fr conrad. Sedan får jag bege mig ut på jakt efter elfelen, återkommer när jag har mätaren i min hand ... :)
Post Reply