Page 1 of 1

Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Wed May 11, 2011 9:46 pm
by QV
Hej

Hur många av Er har sett en bakelitdistans mellan en Zenit 36 och insugninsröret.
Det finns ju folk som rivigt många Amazoner och kanske vet om det är "vanligt" eller inte.

/Janne

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Mon May 23, 2011 1:19 pm
by brorsan
Jag har något minne av att jag hade det på min första -65:a för 15 år sen! Men kompisen som var med och skruvade på den ganska mycket säger dock att jag måste ha blandat ihop det med distansen vid bränslepumpen, för han har inget minne av att det satt nån vid förgasaren. Men då ska det alltså finnas nån sån ändå?

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Mon May 23, 2011 6:12 pm
by QV
finnas eller inte.... jag har ingen ännu, men den ligger i skuffen i väntan på montering. Jag har ju en del värmeproblem vid >+30 i skuggan.

/Janne

Jag har ingen sett i "verkligheten"

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Mon May 23, 2011 6:46 pm
by A-masen
I Amazonsammanhang har jag inte sett det, men jag har å andra sidan inte sett allt. Däremot på en 240 -79 hade jag en plastpackning mellan förgasarfoten och insugningsröret. Grön plast, ca 15 mm tjock. Det var ju dock en Strombergförgasare på den.
Detta var Volvos (?) lösning på problem med ånglås. Det löjliga var bara att man fick ånglås i alla fall. Det fungerade alltså inte som det var tänkt.
I dag är det helt andra krav på bränslet, har jag läst mig till. Man har ändrat specen för något som jag tror heter ångpentabiliteten. Det skall förhindra ånglås.

Ryktesvis har jag senare hört att dom årgångarna, sena 70-tal, hade ett sådant kompressionsförhållande och med den "dåliga" bensinen var dom mer utsatta för ånglås.

Ett tillägg: Jag kollade lite på Statoil, (Jag valde det av gammal vana. Andra bolag har högst troligt motsvarande information) Och termen för ångtryck heter RVP, som är någon förkortning av någon engelska. Där framgick det i alla fall att Alkylatbensin har ett lägre RVP än vanlig bensin. Nu har ju dom flesta här gamla bilklenoder som man inte experimenterar hur som helst med. Men om någon vill pröva att köra på Alkylatbensin och utröna om benägenheten för ånglås ökar eller minskar, så kunde det ju vara en dokumentation att spara på.
Alkylatbension är dyrare, trots miljönyttan, än vanlig bensin, så jag tänkte mera som en diagnostik på ånglås eller inte.

För den som inte är Statoilkund, gå in på erat bolags Produktdatablad. Jag inbillar mig att dom har någon sorts skyldighet att tillhandahålla detta. Och det gör dom enklast över sina hemsidor.

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Thu May 26, 2011 12:04 pm
by Dyngklumpen
Vet inte om det är relevant men..

Jag har sett det på en -69á Amazon med Stromberg, enligt den äldre mannen som äger bilen sattes den dit för att få bort något "luftlås" som bildades efter redig varmkörning. Det skulle göra att motorn vart lättstartad även när den var riktigt varm. Dock sade han att det inte har hjälpt, att den fortfarande kunde vara kinkig att starta när den var riktigt varm.

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Thu May 26, 2011 1:20 pm
by A-masen
Det låter ju direkt som ånglås.
Det uppträdde när det var varma sommardagar, omkring 25° C och däröver. Så länge man hade någorlunda varv på motorn hände inget, men om man stannade t.ex. vid ett rödljus eller i en kö, stannade motorn direkt. Ingen förvarning att den "hostade" eller så. Bara tvärstopp. I mitt fall hade jag automatlåda, så tanken på att rulla åt sidan på startmotorn och låta den kallna var bara att glömma. Man fick stå där vid grönljuset och vänta. I och för sig tog det någon halv eller hel minut, men det kunde kännas som en väldigt lång tid när kön växte på bakom.
Det är som sagt ovanligt i dag och troligen omöjligt på en insprutningsmotor (?). Det som hände i en förgasarmotor var i alla fall att bränslet i flottörhuset förångades och rann således inte till i förgasaren. Detta berodde ju på värmen från motorblocket och naturligtvis på luften i yttertemperaturen. Det är kanske möjligt, vet inte, att finjustering av förgasaren och möjligen renovering eller ombestyckning av förgasaren kan hjälpa? Möjligen hela lufttillförseln? Plastbrickan var hur som helst ingen 100% garanti för problemfri drift. Men som jag skrev tidigare, bensinen skall ha ett annat ångtryckstal i dag.

En fundering: Etanol vill ju ha några tiotal mer värmegrader på luften för att förbrännas bättre. Prova att öka inblandningen. En okonverterad förgasarmotor anses klara ca 15% etanolinblandning.

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Thu May 26, 2011 1:35 pm
by Hasse63
Med de packningsattser jag köpt så har det följt med 2 st, det var ioförsig länge sen jag köpt dom om det nu har nån betydelse, dom var till min B20 iallafall så dom bode inte följt med. Följer det inte med nu för tiden till B18? Trodde det var standard, på marinmotorn var det det inte, kan ju vara för att där är det aluinsug (dubbelmontage av Zenit)

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Tue May 31, 2011 9:01 pm
by daniel_sandberg
Mellan fallförgasare och insug har jag aldrig sett det men på den vanliga strombergarn-Su:n så har jag sett en bakelitdistans. Där blir det ju lätt ganska många packningar om man både ska klämma in bakelit och värmeskölden som också brukar finnas där =)

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Wed Jun 01, 2011 2:07 pm
by carbs
Såvitt jag vet så har det aldrig funnits någon bakelitdistans för Zenith-förgasarna på B16-B18. Däremot går det att använda den distans som sitter på B16 sport med dubbla SU-förgasare, även om hålet är lite större i bakeliten för SU-förgasarna (40 mm). Bultavståndet är detsamma på Zenith och SU, de gamla B16 sport hade ju bara 2 pinnbultar precis som Zenith-förgasarna. Så har ni sett någon Zenith-förgasare med bakelitdistans så är den troligen "lånad" från en B16 sport.
Däremot så verkar det finnas ett behov av både en bakelitdistans och kanske även en värmeskyddsplåt för Zenith-förgasarna. Med tanke på den så småningom kommande E10-bensinen så kanske det också finns behov av munstycken anpassade för det nya bränslet.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Tue Mar 05, 2013 10:07 am
by soulbrother
Har själv monterat den nämnda bakelitdistansen från SU på min Amazon B18 med Zenith förgasare. Det behövs lite längre pinnbultar men jag hittade några Volvo-pinnbultar i hyllan som funkade. Tyvärr är B16/B18 med Zenith fallförgasare extremt känsliga för den moderna bensinens "varmegenskaper". Konstruktionen som sådan där flottörhuset sitter direkt ovanpå grenröret och liten tolerans på flottörnivån ger problem med flödning. Inte under körning (annat än i extrem värme), men när man kört en varm sommardag och ställer ifrån sig bilen "sväller" den moderna bensinen ofelbart och trycker sig ner i förgasarhalsen via en evakueringskanal. Ska man då iväg inom 5 - 15 minuter är motorn oftast sur, behöver fullgas för att starta och ryker svart.
JAg har laborerat mycket för att komma tillrätta med problemet. Mitt tips är att först och främst byta flottör, nålventil och skaffa sig några av de tunnaste justerbrickorna till ventilen. Justera ner flottörnivån med en efter en av de tunnaste brickorna tills man märker att motorn inte får tillräckligt med bensin vid fullt gaspådrag/hård belastning och ta sedan bort en, det brukar bli lagom. Med en bakelitdistans (och packning på vardera sidan om denna) blir problemen betydligt mindre men jag skulle tro att det inte är fel med någon form av värmeskyddsplåt mellan flottörhuset och grenröret också!

Re: Bakelit mellan Zenit och insug

Posted: Wed Mar 20, 2013 2:28 pm
by Fredrik Lofter
Nu har jag en B20 A med Stromberg-förgasare men problemet som beskrivs ovan känner jag mycket väl igen. Typiskt när man stannade för att tanka (våra bilar får ju som bekant bara med sig 45l) under långkörning så var bilen mycket svårtstartad igen. Jag hör inte till dem som roas av att stå vid en bensinpump med en kö av bilar bakom sig och bilen bara blåvägrar att starta... (Det är vid såna ögonblick som äldre välmenande herrar brukar uppenbara sig från ingenstans fulla med alla de där tipsen av typen "om du spottar över axeln, säger tre Ave Maria samtidigt som du pillar försiktigt på choke-reglaget så startar den direkt - det gjorde i alla fall min bil" som du så gärna vill minnas efteråt men som du är på tok för stressad för att ta till dig just där, just då.)

Jag fick i alla fall förklaringen att det berodde på att värmestrålning från grenröret gav upphov till kondens i förgasaren vilket i sin tur gjorde motorn svårtstartad (dvs ånglås). Det sades vara ett känt Volvo-problem och jag fick tipset att sätta dit en isolerfläns, vilket jag gjorde, och problemet blev markant mindre. Det försvann inte helt, men det blev mindre. Det här är mer än tio år sedan och bilen kan fortfarande vara lite trögstartad när den är varm men inte alls som det var förut. Isolerflänsen (den heter så) består av två packningar i papp på var sida om en bakelitbricka. Detaljnummer 419888. Det ska egentligen vara längre pinnbultar till, men det funkar med de gamla också.

Mvh,

Fredrik