Förgasarproblem - dubbla SU
Förgasarproblem - dubbla SU
Hallå!!
Håller på med min amazon nu och grejar med motorn jag stoppat i. Vill inte trimma eller så bara att den ska gå att köra som folk med. Motorn är en B18 orginal som det sitter dubbla SU på. Förgasarna är modellen med flottör hus på undersidan, är det HIF6 dom heter?
Tändningen är ställd runt 10g utan vaccum men ändå går den oroligt.
Har justerat på skruvarna som sitter snett bak till på förgasaren lite införsänkt med stjärn fattning, rätt stora. Förut va den främre utskruvad 5varv och den bakre 4,5varv. Nu har jag skruvat in dom och sen ut 2varv på båda och fyllt efter med lite förgasar olja och justerat stagen litegrann så trottlarna öppnar lika.
Den går fortfarande inte bra och tändstiften blir alldeles svarta, surar ner nåt stift då och då också. Choken är inte inkopplad. Har jag skruvat på rätt skruvar och vad gör dom där skruvarna??
Finns det nå andra justeringar på dom?
Håller på med min amazon nu och grejar med motorn jag stoppat i. Vill inte trimma eller så bara att den ska gå att köra som folk med. Motorn är en B18 orginal som det sitter dubbla SU på. Förgasarna är modellen med flottör hus på undersidan, är det HIF6 dom heter?
Tändningen är ställd runt 10g utan vaccum men ändå går den oroligt.
Har justerat på skruvarna som sitter snett bak till på förgasaren lite införsänkt med stjärn fattning, rätt stora. Förut va den främre utskruvad 5varv och den bakre 4,5varv. Nu har jag skruvat in dom och sen ut 2varv på båda och fyllt efter med lite förgasar olja och justerat stagen litegrann så trottlarna öppnar lika.
Den går fortfarande inte bra och tändstiften blir alldeles svarta, surar ner nåt stift då och då också. Choken är inte inkopplad. Har jag skruvat på rätt skruvar och vad gör dom där skruvarna??
Finns det nå andra justeringar på dom?
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
-
- Posts: 26
- Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
- Location: Storfors
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
prova med "folkraceinställning". 4 varv ut ifrån bottenläge. Annars är det bara att prova att skruva ut 1/4 varv på bägge åt gången tills du blir nöjd
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Klistrar in ett gammalt inlägg som är uppdaterat...
Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.
Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.
Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.
1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6
Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.
Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.
En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.
2. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).
3. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.
Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=730&st=0&sk=t&sd=a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.
Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.
Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)
Hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.
Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.
Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.
1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6
Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.
Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.
En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.
2. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).
3. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.
Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=730&st=0&sk=t&sd=a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.
Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.
Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)
Hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Är det luft eller bränsle som man reglerar med den där skruven? Blir det mer eller mindre när man skruvar in den?lullebulle wrote:prova med "folkraceinställning". 4 varv ut ifrån bottenläge. Annars är det bara att prova att skruva ut 1/4 varv på bägge åt gången tills du blir nöjd
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Hasse63 wrote:Klistrar in ett gammalt inlägg som är uppdaterat...
Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.
Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.
Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.
1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6
Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.
Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.
En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.
2. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).
3. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.
Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.
Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.
Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)
Hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
detta har jag läst ett antal gånger under dan Ska skriva ut detta på jobbet.
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Läs även Avdelning 2 (23) Motor Bränslesystem, förgasarmotorer finns även flera andra verkstadshandböcker på http://www.volvoamazonpictures.se/
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Hej tänk på att munstyckena kan röra sig olika mycke och tjärva i bland så lyft kolven och titta på munstycket med en ficklampa och kör upp bägge längst upp med bryggan och börja från där
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Det är bränslemängden du ökar när du skruvar in skruven,( du sänker munstycket).
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Idag så tog jag isär ovandelen på gasarna och rengjorde och kollade lite.
Nålarna som sitter i heter BAZ, duger dom att köra med till en B18A??
Nål hylsan låg inte jäms med kolven heller men det har jag fixat nu och skruvat upp munstycket så det ligger jäms med bryggan. Får börja så å se hur den går då. Som vi hade skruvat in skruvarna + att nålen inte satt i rätt läge så fick den ju på TOK för mycke soppa.... därför stiften sotade och bilen surade ner sig efter ett tag på tomgång...
Men blir mer justeringar på Torsdag då man kan tanka den och så ska jag köpa tändstift och tänddelar. Är det bra väder imorgon så åker jag bort och justerar in ventilerna också.
Jag återkommer!!
Nålarna som sitter i heter BAZ, duger dom att köra med till en B18A??
Nål hylsan låg inte jäms med kolven heller men det har jag fixat nu och skruvat upp munstycket så det ligger jäms med bryggan. Får börja så å se hur den går då. Som vi hade skruvat in skruvarna + att nålen inte satt i rätt läge så fick den ju på TOK för mycke soppa.... därför stiften sotade och bilen surade ner sig efter ett tag på tomgång...
Men blir mer justeringar på Torsdag då man kan tanka den och så ska jag köpa tändstift och tänddelar. Är det bra väder imorgon så åker jag bort och justerar in ventilerna också.
Jag återkommer!!
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Hej står munstyckena längs med bryggan går nog motorn inte alls men ha det som utgångspunkt,du kan annars mäta med ett skjutmått uppifrån från bryggan och ner till munstycket,jag har 1,8 mm på min b 20 med k-kamm och planad topp och den går mycket fint på hela registret
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
BAZ-nålar är till 73-74 canada tidigt utförande men har tydligen hamnat i lite överallt genom tiden.
Den funkar nog till din motor och hamnar efter BBZ som är "vassast" följt av BBB, KN och BAL
Om du gör en grundinställning som jag skrivit ovan så kommer du långt och det är då "bara" finjusteringar kvar.
Den funkar nog till din motor och hamnar efter BBZ som är "vassast" följt av BBB, KN och BAL
Om du gör en grundinställning som jag skrivit ovan så kommer du långt och det är då "bara" finjusteringar kvar.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Gjorde ren förgasaren(ovandelen) och grundinställde munstycket plus att jag ställde in avståndet på tändstiften och bytte till ny brytare så blev motorn nästans om nyHasse63 wrote:BAZ-nålar är till 73-74 canada tidigt utförande men har tydligen hamnat i lite överallt genom tiden.
Den funkar nog till din motor och hamnar efter BBZ följt av BBB, KN och BAL som är "vassast"
Om du gör en grundinställning som jag skrivit ovan så kommer du långt och det är då "bara" finjusteringar kvar.
Dock såg jag när jag hade vakuumhusen borta på förgasarna att gasspjällen sitter lösa på axeln?? Ska dom göra det? när jag skjuter axeln åt sidorna fram och tillbaka så står spjället stilla.
Misstänker att det är detta som påverkar min tomgång... ibland så hänger sig tomgången och man får kicka till på gasen så förhoppningsvis så går den ner lägre i varv då.... tänkte ifall spjällen blir ocentrerade och nyper fast eller nåt?
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Om jag förstår dig rätt så menar du att mässingsspjället som är 44,5 runt och 1,5 mm tjockt är löst, det ska det inte vara och det kan säkert orsaka "gashäng". Det sitter med 2 skruvar och dom vill man inte ha in i motorn. Spjällaxeln går att skjuta lite i sidled om man håller spjället öppet.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Ok då är mina båda spjäll lösa... hoppas skruvarna sitter kvar! Går att skjuta axlarna i sidled då den står på tomgång...Hasse63 wrote:Om jag förstår dig rätt så menar du att mässingsspjället som är 44,5 runt och 1,5 mm tjockt är löst, det ska det inte vara och det kan säkert orsaka "gashäng". Det sitter med 2 skruvar och dom vill man inte ha in i motorn. Spjällaxeln går att skjuta lite i sidled om man håller spjället öppet.
Sen går inte ena axeln tillbaka helt heller, man får hjälpa den till tomgångsläget.
Måste kolla upp detta så man får gasarna inställda riktigt.
Vad brukar man få betala för en beggad luftfilterburk till amazon/140 med dubbla SU??
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Re: Förgasarproblem - dubbla SU
Finns nytt att köpa också och det var inte allt för dyrt villja minnas, minns inte var bara.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/