Page 2 of 2

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Thu May 26, 2011 6:44 pm
by Erland Cox
Det är inga problem att sticka av en vanlig M45 kåpa, vrida den och svetsa ihop den igen.
Man får ha ett gammalt block med en stång genom ramlagren till styrning och sen plana kåpan så den blir 100% rak.

Erland

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Thu May 26, 2011 6:54 pm
by Oscarpersson
Så hur det än blir om det blir en Rakställd B23 av något slag, eller en vässad B20 så måste jag ha tag på den där Sprängkåpan?

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Thu May 26, 2011 8:37 pm
by Blomquist
Oscarpersson wrote:Så hur det än blir om det blir en Rakställd B23 av något slag, eller en vässad B20 så måste jag ha tag på den där Sprängkåpan?
Ja, enklast är det nog i alla fall. Kostar, som regel, en hel del mer än vanliga kåpor.

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Thu May 26, 2011 9:21 pm
by perre33
Hejsan man kan även använda en b23 mot m40 b20 tråg / pump
Man blir dock hygligt snabb på att byta låda efter ett tag :D
kör själv med den setuppen i en pv med turbo

per

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Sun May 29, 2011 12:38 pm
by Indalsman
B5204 är ju 2.0L 5-cylindriga motorn från 850/S70/V70 tror den är på 125HK och grymt slö i en V70....

Dock i 1200kg amazon så kan den bli roligare än en orginal B18 och ett mustigt motorljud :)

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Sun May 29, 2011 3:04 pm
by A-masen
Jag är inte den mest påläste i det här ämnet, men blir det inte enklare med en 4-cylindrig från en V40? Motorn fanns i en handfull olika varianter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40 Välj dock inte den modellen med motorn från Mitsubishi.

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Wed Jun 01, 2011 9:45 pm
by Indalsman
A-masen wrote:Jag är inte den mest påläste i det här ämnet, men blir det inte enklare med en 4-cylindrig från en V40? Motorn fanns i en handfull olika varianter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40 Välj dock inte den modellen med motorn från Mitsubishi.
Borde ju funka men man får inte 5ans goa ljud :)

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Wed Aug 10, 2011 12:37 pm
by ndjagu
Hej
B230 passar faktiskt rakt av i en P1800 (samma mått i motorrum som Amazon). Modifiera/svetsa om tråget är en nödvändighet! Luta motorn så mycket att växellådan (i mitt fall en M47) får plats i orginaltunneln för det gör den med orginal sprängkåpa! Kardanen får anpassas. Turbo får plats med 940 grenrör eller eget(kör själv ett grupp A aggregat,stort). Bakaxel från tidig 240 har rätt bredd och skivbromsar!

Finns snyggare lösningar men kostar då mer!

Lycka till
Janne

rätt benämning tack

Posted: Wed Aug 10, 2011 2:04 pm
by J.Lundin_
För bövelen, det heter inte sprängkåpa, en sprängkåpa är en kåpa tillverkad i stål och som används inom racing och ska då klara av ett kopplings och svänghjulshaveri, vilket inte en originalkåpa tillverkad av aluminium gör. :oops: Original så kallar Volvo denna kåpa för svänghjulskåpa och inget annat... :wink:

Re: rätt benämning tack

Posted: Thu Aug 11, 2011 6:16 pm
by perre33
J.Lundin_ wrote:För bövelen, det heter inte sprängkåpa, en sprängkåpa är en kåpa tillverkad i stål och som används inom racing och ska då klara av ett kopplings och svänghjulshaveri, vilket inte en originalkåpa tillverkad av aluminium gör. :oops: Original så kallar Volvo denna kåpa för svänghjulskåpa och inget annat... :wink:
Skojar du nu :wink:
trodde stålkåpan va för att skydda framskärmar o dyl :D

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Thu Aug 11, 2011 7:40 pm
by J.Lundin_
Är detta svar nog om vad som händer då en tryckplatta av Borg&Beck RAC typ ger upp

Image

Vid sådana här haverier får man var glad om man har fötterna kvar, original svänghjulskåpa av aluminium ger inget bra skydd, i detta fall i nivå med en pappkartong ungefär :D :D

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Thu Aug 11, 2011 9:55 pm
by ricke
lamellen såg ju vettig ut men inte resten hehehe :roll:

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Fri Aug 12, 2011 9:37 pm
by jonny
En polare till mig hade en gat-volvo 242 med vass webertrimmad B23 , när det lättade svänghjulet lossnade vid 8000 varv slogs ingående axeln till sellholms dogbox M45 av , svänghjulskåpan blev skrot , 4-puckade sinterlamellen förstörd , svänghjul/tryckplattan slog av örat på blocket där startmotorn sitter när det for iväg , det hände i mörker , det blev ett gnistregn inne i kupen .
Lagom kul när allt gått ca 50 gatmil sen det var flong nytt .
Förutom skaderisken så var det ett ras på ca 20 000 kr .

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Fri Aug 19, 2011 4:18 pm
by J.Lundin_
kolla in kopplingshaveriet http://youtu.be/tDbrvUtNJfU

kolla även in denna http://youtu.be/hJtJUVyEyYY

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Posted: Mon Oct 03, 2011 8:03 pm
by ndjagu
Trodde att det per automatik gav "licens" att använda det uttrycket om man varit med om en "sprängning" av svänghjulskåpa. :lol: