Amazon 66a B20, Skriftlig uppdate!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Amazon 66a B20, Skriftlig uppdate!

Post by lyyski »

Tjenare , tänkte dela med mig av min amazon, Har alltid velat ha en och nu för en vecka sedan köpte jag den äntligen! Det blir ingen orginal modifering tyvärr för den är redan gången för en sån operation!



Första jag gjorde var att fixa nya Mazda fälgar och monterade, Blev riktigt bra i min mening:
Image
By lyyski at 2011-06-03

Image
By lyyski at 2011-06-03

Sedan så efter en tvätt och så, såsäger min bror, "Ska vi inte åka och kolla om den gamla gubben har några amazon delar" Jag sa självklart nu åker vi,

Och det slutade i ett ladugårdsfynd : su förgasare, tror jag? Då man aldig har mekat förgasare så vet man inte direkt hur allt funkar, Spjället uppnar men inte trottlen,?Här har ni en bild!
Image
By lyyski at 2011-06-03

Image
By lyyski at 2011-06-03

Om inte nog med det så fick vi en Hel amazon, Antaglien en 70talare då den hade bromsservo mm, Den ska vi försöka få hem i morgon va det tänkt!

Har någon en sprängskiss på mina ny fyndade förgasare så Skulle jag gärna tagit en titt på dessa:)

Det var allt för idag!
Mvh
Last edited by lyyski on Tue Jun 21, 2011 9:26 pm, edited 5 times in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by A-masen »

Här på Misab kan du säkert finna vad du söker av skisser och bilder m.m. http://www.misab.se/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by granfot »

Det är ett par HS-6 du fått tag på, och dom är riktigt trevliga om man orkar sätta sig in i hur dom fungerar. Service av dom finns beskrivna i Verkstadshandböckerna till amazon, och du hittar dom på volvoamazonpictures.se (Under Dokument/Verkstadshandböcker) Dessutom har vi Hasse här på forumet som har skrivit rätt mycket om dessa och HIF-6, plus att en representant från Förgasarteknik är här med.

Ett tips som jag lärt mig den jobbiga vägen är att var noga när du läser hur man ställer in dom, och om du följer Hasses råd så _måste_ du tänka på att han oftast skriver för HIF-6. (När det står att du ska skruva ner munstycket 2½ varv, så gäller det inte, 1½ och lite till räcker gott och väl som en början.) Annars är det mesta allmängiltigt för dom här gasarna.

Mycket nöje!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by granfot »

Förresten, "trotteln" (vakumkolven) kommer inte röra sig med mindre än handkraft om du inte har den på en startad motor. Den åker upp med vakumkraft från motorn. Om den däremot sitter fast och du inte kan trycka upp den med fingrarna så får du nog plocka isär och rengöra/pusta den. Allt jag lärt mig om förgasare kommer från det här forumet och länkar härifrån.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by lyyski »

granfot wrote:Förresten, "trotteln" (vakumkolven) kommer inte röra sig med mindre än handkraft om du inte har den på en startad motor. Den åker upp med vakumkraft från motorn. Om den däremot sitter fast och du inte kan trycka upp den med fingrarna så får du nog plocka isär och rengöra/pusta den. Allt jag lärt mig om förgasare kommer från det här forumet och länkar härifrån.

Man känner ju sig som man inte någonsin uppnat en huv på en bil då man börjat med förgasare,

Haha, jag ska läsa igenom länkarna du skickade, Så ska vi se om jag blir något klokare! Mvh
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by lyyski »

granfot wrote:Förresten, "trotteln" (vakumkolven) kommer inte röra sig med mindre än handkraft om du inte har den på en startad motor. Den åker upp med vakumkraft från motorn. Om den däremot sitter fast och du inte kan trycka upp den med fingrarna så får du nog plocka isär och rengöra/pusta den. Allt jag lärt mig om förgasare kommer från det här forumet och länkar härifrån.

Klockan är 01,54 och sitter här fortfarande och kliar mig i huvudet , Det sitter inga justerskruvar på mina förgasare?:S

Va jag förstått sitter det en stjärn skruv på den nya modellen, Men var sitter motsvarande skruv på min HS-6?

Jaja, hoppas jag blir något klokare i morgon bitti, Nu blir det sängen!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by granfot »

Du har rätt det finns inga justerskruvar på dom gamla gasarna. :) Du höjer och sänker munstycket med muttern på undersidan. Den övre av dom två fixerar munstycket, så den ska du inte röra i onödan. (Enda gången jag behövt fippla med den var när jag renoverade förgasarna och lossade dom. Tror inte det behövdes heller egentligen.) Den nedre höjer och sänker munstycket.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by lyyski »

granfot wrote:Du har rätt det finns inga justerskruvar på dom gamla gasarna. :) Du höjer och sänker munstycket med muttern på undersidan. Den övre av dom två fixerar munstycket, så den ska du inte röra i onödan. (Enda gången jag behövt fippla med den var när jag renoverade förgasarna och lossade dom. Tror inte det behövdes heller egentligen.) Den nedre höjer och sänker munstycket.
Ja men det va just så jag tänkte mig att det skulle vara:) Ska skruva på dom i morgon är det tänkt! , Finns det någon standard inställning som borde fungera+" 2,5 varv från botten"

Idag har jag förövrigt hämtat en amazon som stått i 12 år, pga av en skadad bakskärm,
Riktigt fin kaross för övrigt. Så det blir att hämta en begagnad bakskärm på någon skrot och svetsa dit, Dock lite orolig hur det ska gå:)

Och tro det eller ej den startade efter lite pill med nya stift rengord brytare, Och ny soppa i tanken! Vilka motorer!!

Kommer troligt vis en bilduppdate i morgon med dubbla SU. det enda som egentligen fattas är nya luftfilter har ett par blåa runda fast filtret är helt smulit på dessa!

Mvh Joni
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by sn@kesh!t »

Såg att du var på Shell i Annelund i morses :P
För övrigt mig du köpte jalusit från
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by lyyski »

sn@kesh!t wrote:Såg att du var på Shell i Annelund i morses :P
För övrigt mig du köpte jalusit från

Jajjamensan, Det var jag!

Såg dock inte dig! Då får dra igång din amazon ,så vi kan ut och glida:P
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by sn@kesh!t »

Jag satt i Dahlgrens röda V70 som stod vid ICA, vi drog till Falkenberg idag o badade nämligen :) Fint de

Jo nästa sommar hoppas jag att den är körduglig. Måste ligga i lite mer bara.
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by granfot »

lyyski wrote: Ja men det va just så jag tänkte mig att det skulle vara:) Ska skruva på dom i morgon är det tänkt! , Finns det någon standard inställning som borde fungera+" 2,5 varv från botten"

Mvh Joni
Standardinställning enligt handböckerna är väl "Grovjustera munstyckets höjdläge genom att först skruva upp justermuttern till övre stoppläge och därpå skruva ned den 1 ½ varv. Ställ båda förgasarna lika." Men jag tror jag ligger på 1,5 / 2 varv från det att munstycket är i höjd med bryggan. Kan behövas lite till, jag brukar utgå från 1,5 och sen sänka det tills jag blir hyffsat nöjd.

I alla böcker står det att man ska ha ATF-olja i SU, men det funkar sådär bra tycker jag. Jag kör med motorolja och den är väl egentligen lite för tjock, men med ATF så blir det lite sladdrigt enligt mig. (Fast jag kan å andra sidan ha fel.)

Lycka till!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by QV »

Jag har set något om rak 30 olja till SU (gräsklipparolja)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Ladugårdsfynd mm:)

Post by lyyski »

Uppdate,

Har börjat smida ihop ett twinpipe, Det kommer vara raka rör rätt ut som kommer vara lite onödigt långa, och en fin polering på dessa,

Dom kommer hamna vid varsin skarv på bakspoilern.

Här har ni ett provsmak,
Image
By lyyski at 2011-06-07

Image
By lyyski at 2011-06-07

Mvh Joni
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, uppdate twin pipe!

Post by lyyski »

Image
By lyyski at 2011-06-08

Image
By lyyski at 2011-06-08
Post Reply