Amazon 66a B20, Skriftlig uppdate!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Amazon 66a B20, uppdate twin pipe Klart, Riktigt nöjd!!

Post by Presley »

Yeah, grymt detta :D
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon 66a B20, uppdate twin pipe Klart, Riktigt nöjd!!

Post by daniel_sandberg »

Blev ju bra det där.. Känns inte som en så vanlig grej på Amazoner faktiskt.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, uppdate twin pipe Klart, Riktigt nöjd!!

Post by lyyski »

Tack så mycket!

Jag är riktigt nöjd själv,

Måste bara få in ena pipan lite då fästen blev inte 100% rakt men inte så man stör sig,

Nästa projekt blir att slipa hela bagaget och fixa ett litet hål, Sen blir den rostskydd och asfaltsmatta av något slag:)

Ska till swedol i morgon och kolla utbudet på karrosdämpningsmattor:)

Mvh
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, uppdate twin pipe Klart, Riktigt nöjd!!

Post by lyyski »

Någon som kan förklara för mig hur jag läser av stroblampan gentimot remskivan med gradantal?

Var sitter referenspunkten?

Mvh
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 66a B20, uppdate twin pipe Klart, Riktigt nöjd!!

Post by A-masen »

Vi lånar en bild från en annan tråd på forumet: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 8&start=45 Inlägget som är daterat 2011 06 01, dom båda bilderna från 2011 06 01 visar en motor framifrån. Då ser du remhjulet som sitter på vevaxeln. Över remhjulet ser du en liten trekantig "kil" i kåpan. Det är referenspunkten. På remhjulet, mot kåpan skall det vara gradmarkeringar och ibland siffror, 0 - 10 - 20 - 30 osv. samt streck, om jag minns rätt. (Finns inte siffrorna så får du räkna själv). Ett tips förr i världen var att använda en tavelkrita och dra ett streck över gradmarkeringarna. Eftersom markeringarna är stansade i hjulet, så kom det inget krita i stansningsspåren, utan det svarta syntes extra tydligt. Tippex skulle förmodligen gå lika bra om man bara är säker på handen.
När du sedan använder stroboskoplampan lyser den av samma strömstöt som tändgnistan. Och det vita och svarta ger en bra kontrast. Vitsen med en stroboskoplampa är att den är så snabb. En vanlig glödlampa skulle inte hinna tändas innan det var för sent. Och ännu mera, slockna långt efter att det gav någon information.
(Jag har faktiskt sett att det såldes en sorts "lågbudget" med glödlampor för många år sedan. Tack och lov gallrade dom bort sig själva).
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Frambroms renovering, idag byte bak!

Post by lyyski »

Tackar a-maasen, nu vart t'ndningen bättre.

Bytte i går klossar ifram samt renoverade målade upp oken, Och isamband med det så blev bakbromsarna chockade av det på något vis och sa upp helt..,

Så i dag blir det byte av backar i bak, Aldrig mekat trumbroms, Får se hur det går:)

Någon har någon beskrivning på backbyte?

Bilder kommer i kväll!

Mvh Joni
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Amazon 66a B20, Frambroms renovering, idag byte bak!

Post by Presley »

För en månad sen ungefär började jag byta bromsbackar bak på en -70 som jag sålde för några dagar sedan. Det var första gången jag höll på med bromsbackar själv och det var ett helvetes skitjobb tycker jag :mrgreen: Hoppas det går lättare för dig.

Det värsta är väl att få loss själva trumman, så en avdragare som du fäster med hjulbultarna och värme kan nog vara bra att ha..

Kolla min tråd här, hade ingen aning om hur jag skulle göra innan jag började...
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 7&start=15

Men tillslut lyckades jag få det rätt. Observera att backarna sitter fel på sidan 2.

Hoppas det är till hjälp :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 66a B20, Frambroms renovering, idag byte bak!

Post by A-masen »

En beskrivning från "äldre tider" som kan vara bra att känna till. Slitbanan i bromstrummor kunde ibland bli så djupt utsliten att det blev en kant på bromstrumman. Detta visade sig när man skulle ta av bromstrumman och om man hade väljusterade bromsar. Då kunde kanten vara så hög att man inte kom förbi bromsbackarna. Det gick naturligtvis att lirka lite, eller slacka på handbromsen, men när man hade trumman lös så fick man fila eller om man hade tillgång till en vinkelslip, som inte var speciellt vanligt hos en garagemekare förr i världen, och slipa bort kanten.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Frambroms renovering, idag byte bak!

Post by lyyski »

Tack för tipsen, fick lös trummorna utan ens en avdragare:) Bonka två gånger sen dra ut.

Men såg ett litet problem på ena sidan, Trumman va sprucken. Ajaj tänkte jag, jag själv i garaget, kompisar uta och festar, ingen har en ny trumma:(

Så jag slipade lite över sprickan och fasade sen värmde jag den tills den glödde, Och sen på med svets,

Behövde ju göra något för att komma hem, Men i morgon blir det en ny trumma,

Ett litet problem är hur fasen man ska få justerat in bromsarna,?

Hur justerar ni genom "titthålet i trumman"? För jag justerade från baksidan, som det satt en Hjulmutter som gick att vrida på?:S haha

Tyvärr inga bilder idag då det blev lite panik oc va tvungen att få ihop skiten.

Mvh
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 66a B20, Frambroms renovering, idag byte bak!

Post by QV »

Genom titthålet eller bakifrån genom skölden beroende på årsmodell och delar som sitter på...

/Janne

Dra åt till trumman/däcket sitter fast, släpp tills det går lätt (en 3-5 hack) ut och kör, in i verkstaden och justera igen. Klart
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Frambroms renovering, idag byte bak!

Post by lyyski »

Det jobbiga med justeringen är just det att det är så förbannat trögt att vrida på skruven, Får tamig en titt på detta i morgon när jag byter trumman,

Kommer med en uppdatering,


Mvh
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Frambroms renovering, idag byte bak!

Post by lyyski »

Bromsarna har fixats, Dock ett litet "dubbeltramp" problem som jag inte får bort. Annars tar dom riktigt bra!

Här kommer lite bilder i från dagens trip.

Image

Image

Image

Image

riktigt nöjd med utsendet på utsidan , Invändigt är dock taskigt så det kommer få en uppdatering här nu närmast.

En grej till som måste fixs är bakvagnen och kardan, Det lever och klonkar och skrapar lite vid gaspådrag och skarpa kurvtagningar,

Mvh Joni
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Amazon 66a B20, Bromsar klart, Lite sommar bilder på sid

Post by lyyski »

Just nu smidsplaner , samt att jag bockar plåt till lite småhål i golv mm,

Funderingen är att få ut 50-70 Lugna hästar till ur motorn,

Drömmen , Judsonkompressor med modifierad topp och någon skön kam, Någon som har? Sälj till mig illa kvickt!

Andra idén är ju turbo, som ja tror jag ska kunna fixa ganska smärtfritt, Men har aldrig mekat kompressor och AJAJAJ så skönt det låter,

Nu i dagarna kommer jag åka till en lakerare och fixa mig färg i samma kulör som ska målas på diverse skador.

Sedan blir även instrumentbrädan ombyggd till en så Slät sådan som möjligt och nya Kroppar till lysen mm,


Jag bara Älskar min amazon, Knappt man vill meka med sin projektbil som står i garaget! Haha

Det va allt för nu, Bilder kommer så fort något händer!


Mvh Joni
Post Reply