Motortemp mätare ur funktion! samt 100w relä?

Moderatorer
Post Reply
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Motortemp mätare ur funktion! samt 100w relä?

Post by lyyski »

Tjenare,

Har felsökt lite angående min tempgivare i min amazon , kablar och dyl verkar sitta på plats, Känns inte som jag kommer längre utan lite info.

Fiins det något elschema över detta? Kan jag mäta upp givare på något Vis?

Tips och trix motages gärna!

Sen undrar jag också vad det runda 100w relät som sitter på vänster inneskärm är till, behöver ett nytt sådant då mitt börjar ge sig!

Mvh
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motortemp mätare ur funktion!

Post by A-masen »

Om du har en Amazon, så har du ingen elektrisk tempmätare. Den är i stället som en gammaldags fönstertermometer, som var av glas, men din är i metall. Men den är lika ömtålig för det. Glasbubblan motsvaras av tempgivaren i topplocket. Det långa glasröret motsvaras av det långa tunna mässingsröret. I stället för en mätskala påverkar etern, som skall finnas däri, en visarnål i panelinstrumentet.
Minsta lilla hål någonstans på det hela gör att det inte fungerar. Det går ibland att laga, men är dyrt. Sök Instrument Jige, Leksand. Eller köp en begagnad på skroten eller möjligen på Blocket, Tradera etc. etc.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: Motortemp mätare ur funktion!

Post by lyyski »

A-masen wrote:Om du har en Amazon, så har du ingen elektrisk tempmätare. Den är i stället som en gammaldags fönstertermometer, som var av glas, men din är i metall. Men den är lika ömtålig för det. Glasbubblan motsvaras av tempgivaren i topplocket. Det långa glasröret motsvaras av det långa tunna mässingsröret. I stället för en mätskala påverkar etern, som skall finnas däri, en visarnål i panelinstrumentet.
Minsta lilla hål någonstans på det hela gör att det inte fungerar. Det går ibland att laga, men är dyrt. Sök Instrument Jige, Leksand. Eller köp en begagnad på skroten eller möjligen på Blocket, Tradera etc. etc.
Se där ja, Det va mer komplicerat en vad jag kunnat tänka mig, Ska plocka bort mätaren Och inspektera lite, Annars så skajag till en amazon gubbe i morgon och får se om han har en extra liggandes:)

Tack så mycket för svaret!
Post Reply