progresiv vatteninsprutning,

Moderatorer
Post Reply
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

progresiv vatteninsprutning,

Post by lyyski »

Tjenare, sitter nu i planerar stadiet till min "billiga b20 turbo"

Tanken är att jag kommer hämta en turbo från skroten, fixa ett adaptergrenrör, och trycksätta en fögasare, tanken är att inte behöva öppna motorn,

Så då kommer vatteninsprutning på tapeten, Men att hålla på med tryckkontakter mm vill jag slippa, Så ett pogresivt system vore något,

Borde fixa ganska lätt tycker jag? En dunk med vatten trycka övertryck in i toppen av dunken och ha en slang från botten in till insuget?

Eller tänker jag helt fel?

Behöver gärna tips på lämpliga munstycken som fixar en dimma? och någon vettig vattenbehållareSom tål lite tryck.

Samt hur mycket vatten kan det tänkas dra?:S

a har ni lite synpunkter samt tips är ni välkommna att skriva!

Mvh Joni
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: progresiv vatteninsprutning,

Post by QV »

lyyski wrote: En dunk med vatten trycka övertryck in i toppen av dunken och ha en slang från botten in till insuget?

Eller tänker jag helt fel?
Det första som slår mig är ju att "övertrycket" från turbon som du vill ha i ovankant av dunken är ju det som kommer till insugningsröret där du vill koppla in botten av dunken.

Så när turbon laddar så kommer dunken att trycksättas från två håll. Dock med visst "övertryck" eftersom laddluftkylaren ger ett tryckfall (om sådan finnes)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: progresiv vatteninsprutning,

Post by lyyski »

QV wrote:
lyyski wrote: En dunk med vatten trycka övertryck in i toppen av dunken och ha en slang från botten in till insuget?

Eller tänker jag helt fel?
Det första som slår mig är ju att "övertrycket" från turbon som du vill ha i ovankant av dunken är ju det som kommer till insugningsröret där du vill koppla in botten av dunken.

Så när turbon laddar så kommer dunken att trycksättas från två håll. Dock med visst "övertryck" eftersom laddluftkylaren ger ett tryckfall (om sådan finnes)

/Janne

Så sant som du säger, Man borde ha en "booster" på slangen somgår till insuget som alltid tillåter att det är samma tryckdär, och övertrycket sedan tillåter att det blir progresivt med laddtrycket!

(Lite svårt att förklara i ord hur jag menar)

Du vet inget om någon som byggt något liknande system?

Mvh
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: progresiv vatteninsprutning,

Post by Lindqvist Racing »

Den där varianten av vatteninsprutning funkar nog bara om man tillsätter vattnet på turbons sugsida. Har använts t.ex när man kört med suganläggning på B20, med förgasaren på sugsidan.
Lundin har säkert fullständig info om detta.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: progresiv vatteninsprutning,

Post by J.Lundin_ »

You bet.. :D
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: progresiv vatteninsprutning,

Post by J.Lundin_ »

Just denna fråga har varit uppe ett flertal tillfällen på detta forum, så det finns säkert kvar svar på dessa frågor om man letar runt bland alla diskussioner.

Det du behöver är:

1. En bensindunk av plast, minst 5 liter stor, helst större. dessa brukar tåla runt 4-5 Bar i övertryck, ibland så står det på
dom hur högt tryck dom tål
2. Tryckslangar av hårdplast, finns på närmaste slangfirma
3. Snabbkopplingar av Camozzi typ, finns på slangfirmor
4. En lämplig tryckgivare, går att använda den typ av oljetryckgivare som sitter på motorblocket. Finns att få med olika
öppningstryck, brukade förr stå instansat på vissa av givarna. Allra bäst är ju att få tag i elller bygga en fullt justerbar
tryckgivare.
5. En magnetventil av lagom storlek (12V)
6. En backventil, finns förmodligen också att få hos slangfirmorna
7. Munstycke av något slag

Bägge slangarna ansluts i toppen på dunken, gör aldrig hål i botten vad du än gör. Den slang som skall trycka ut vattnet låter man gå ner till botten på dunken. Tryck slangenkan man med fördel bara ansluta till toppen på dunken. På tryckslangen till dunken så ansluter man backventilen, man vill ju inte att det vakuum som motorn skapar vid tomgång eller motorbroms skall suga ihop dunken, vilket det garanterat gör om backventil saknas. Det som också kan hända utan backventil är att då dunken blivit ihop sugen så går vattnet ut denna väg och dödar då effektivt motorn.
På utloppsslangen så monteras magnetventilen som kopplas ihop med oljetryckskontakten.
Munstycket man valt ser man till att det mynnar i inloppet på turbon, eventuell vattenstråle vinklas så att den tar i någon vägg innan kompressorhjulet, detta för att nedbringa mängden vattendroppar som garanterat kommer att skada hjulet efter lång tids användning, det är ofrånkomligt.
Vad för munstycke ska man då välja, det beror helt på vad man själv har för möjligheter att tillverka något. En del använde spolarmunstycket till torkarna på bilen, andra använde webermunstycken, lämpligtvis de som används som accmunstycken osv. Här får ens fantasi råda, det enda men inte skall använda är munstycken av järn, dom rostar.

Mängden vatten? Det är något man får prova ut i varje fall. Ju mindre man kan komma undan med och ju senare man kan spruta in det på laddkurva desto bättre är det. De fall jag kört med vatten så har tillsatsen av vatten varit större än den soppa mängd som motorn behövt. I mitt fall så har vattnet med andra ord inte räckt speciellt länge.
Post Reply