Motorn blir varm vid tomgång

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Det är säkert normalt att motorn blir varmare vid tomgång. Men den borde ju inte stiga såpass mycket och på så kort tid som den gör på min, hehe. Och som jag nämnt ligger den inte stadigt på mitten när jag kör heller, utan har jag värmepaketet ikopplat ligger den på 50-60 grader och om det är urkopplat ligger den på ca 70 grader (strax under).. 80 grader = mitten.

64an jag hade förra året hade inte detta problemet, den körde vi på flera cruisingar och den blev inte tokvarm. Men denna stiger ju upp på max efter bara någon minut på tomgång så det känns lite fel :roll:


När man slår av motorn så ska den gå upp till max och sedan sjunka igen iallafall tror jag :)
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by 940 »

plocka bort termostaten slå i en flaska kylar rengörning (finns nog på bilreservaffär ) kör några dagar tappa ur vatten o sätt en ny termostat prova duger
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Hasse63 »

Eftersom givaren sitter där den gör och våra kylare inte är som dom ska alla gånger så låter det fullt normalt. vandrande temp är "normalt"

På min 69 så står tempnålen rakt upp vid kortare landsvägskörning, och har jag kört "en bit" så strax över. frikopplar/rullar jag så stiger tempen direkt upp till max för att sen sjunka och åter stiga osv... så länge den sjunker får man va glad :D

Skulle va bra att veta hur mycket vatten en REN/NY amazonkylare rymmer :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Jovisst, den sjunker ju när man kör iväg. Men hur ska det gå på cruisingarna i sommar när den stiger till max på bara någon minut? :lol:
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Sitter inte ens någon termostat i motorn!

Var och köpte en ny idag...
Är det åt detta hållet allt ska sitta, rätt ordning och håll?

Vore tacksam för ett snabbt svar så jag kan gå ut och få ihop det igen innan kvällen är slut ;)

Image
Ståla
Posts: 38
Joined: Wed Feb 18, 2004 8:02 pm
Location: Norrköping

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Ståla »

Ja så ska det vara, packningen kränger du på termostaten
MVH
Ståla
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Tack :)

Kopplat i värmepaketet igen, fått dit termostaten och hällt i ny kylarvätska igen.
Nu håller motorn något över 80grader istället vid landsvägskörning. (det vita sträcket som är efter att givaren står rakt upp) :lol:

Vid tomgång går den fortfarande upp ännu mer, över 100grader på väldigt kort stund och sjunker inte igen. Om jag däremot höjer varvtalet så sjunker värmen... Kommer ju inte funka på cruisingarna i sommar :lol:

Måste dock säga att det blir en jävla go värme inne i bilen :mrgreen:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Hasse63 »

Dålig vattenpump?
igensatt kylare?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Torbo »

Jeg prøvet ut en PC-vifte(blæst) som blåser på eksosmanifolden, det hjelper litt. Må bare finne en løsning som gjør at den går en stund etter start. Ritig tempgiver, Et lysrele som får strøm via en trykkbryter med pluss og stor kondensator som holder releet inn et par minutter? ET trykk rett etter stopp så burde vel vifta gå nopen minutter om jeg bruker er f.eks. 500 - 1000 mikrofarat? Slike store som brukes på store stereoanlegg. Må vel prøve ut dette...
Last edited by Torbo on Wed Jun 15, 2011 8:42 am, edited 1 time in total.
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by 940 »

tråkigt att det inte hjälpte
har du kollat att kylaren inte är full med flugor o mygg blås med tryckluft ren den framifrån, om du tar loss grillen kommer du lätt till. kan ju vara vattenpumpen som hasse skriver. låter konstigt att den blev så fort varm när du körde utan termostat
jag förstår att du ska tuffa runt på whells and wings i sommar
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Okej, får testa att ge mig på att byta vattenpump framöver då, är det krångligt? :mrgreen:

Torbo, det där lät för komplicerat för mig, haha...

Japp, men spolade rent med vattenslang, inte så farligt mycket flugor och getingar där inte, dock ser det inte så jätte fräscht ut. Ser ut som någon konstig beläggning på gallret som jag inte får bort.
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by 940 »

min blir också varm nu när sommaren kommit den ligger mellan mitten o full värme
min fråga är om din bil börjar koka om du låter den gå på tomgång ett tag
jag menar pyser o bubblar. kostsamt o jobb att byta vattenpump i onödan
menar du att mätaren går i botten om du låter den gå på tomgång några minuter
kan ju finnas dynga i toppen runt mätaren skulle nog prova att spola toppen med trädgårdsslangen genom rören som går till värmepaketet (lite försiktigt) men då får du ju tömma den på vatten igen med glykol o allt spola även genom hålet till givaren
plocka bort termostaten också
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by rolwig »

Du skriver att du har ny kylare, har du även bytt kylarlocket. Locket har två viktiga funktioner, det ena är att skapa ett övertryck i kylsystemet och på så vis höja kokpunkten, den andra är att släppa in luft när motorn svalnar för att inte slangar och annat ska sugas ihop.
Har en kompis vars far misstänkte toppackningen (han hade själv bytt packning på locket) för den tryckte ur sig vattnet, det han hade gjort var att förändra lockets fungtion, det räckte med att köpa nytt lock.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Mja, pyser gör den. Men något bubbel har jag inte märkt av.

Japp, den går i botten. Fast nu kan den stå i ca 30min innan den går i botten.



Rolwing: Ny kylare? Har jag skrivit det? :shock:.. Såfall har jag skrivit fel. Däremot har jag en ny termostat (satt ingen där ens) och bytt till en begagnad tempgivare, ska dock lossa den igen kontrollera i en kastrull att den visar rätt temperatur.

Men ett nytt lock kan jag ju testa :)


Får väl ta och skölja ur motorn ännu en gång då och byta kylarvätska. Tänkte testa hasses tips att köra med diskmedel i motorn några minuter :D
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by rolwig »

Om värmen stiger på tomgång kan det vara tät kylare. Ett gammalt tips är att ta loss kylaren lägga den och fylla med ättikssprit och låt ligga ett dygn som då löser skiten som isolerar i cellerna. Har provat det på en SAAB V4 för många år sedan som hade sammma problem.
Post Reply