Motorn blir varm vid tomgång

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Väntar på att få hem en ny tempmätare nu, ska montera den och se hur det blir då.. Sen kommer jag lossa kylet och testa din variant rolwing..

Men en sak som jag undrar över är att när jag vrider på fläkten för hand så åker inte remmen med av någon anledning..
Startar jag motorn däremot så snurrar rem och fläkt runt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Hasse63 »

Fläkt/vattenpump och generatorn drivs av vevaxeln, så det är fullt normalt att du inte kan snurra fläkten. Har du NOLL komp så kan du få den att snurra. Trycker du in fläktremmen lite så den spänns ännu mer kan du vrida motorn runt lite sakta.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Ja, det är klart, det var ju ganska logist! :oops:
Tack Hasse :D
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by jorbra »

Jag har exakt samma problem så jag är intresserad av hur det har gått.
Jag har ny vattenpump, ny termostat, nya slangar. Det enda som återstår är kylaren (och motorn). Jag funderar på om det ändå är kylaren som är igensatt. Vad tror ni?
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Tjenare!
Jag väntar fortfarande på en ny tempmätare och givare, den borde komma imorgon eller på onsdag :)
Kolla så inte röret till din tempgivare är trasigt eller något jorbra!

När jag har fått den nya tempmätaren på plats för att se om den visar något annorlunda än den som sitter i nu så kommer jag testa med ättiksprit i kylet, byta vattenpumpen och köra med kylarerngöring efter det. Samt byta kylarlocket.

Återkommer med resultatet när jag testat detta :mrgreen:
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Ny mätare på plats, ingen skillnad..
Så nu har jag att göra till helgen :mrgreen:
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by jorbra »

Jag köpte min nya termostat på Mekonomen innan jag startat upp motorn. Upptäckte nu att Mekonomens termostat är 88 graders. Detta är dock fel. Enligt andra källor är det 82grader eller 77 som gäller. Jag köpte därför en 77 graders termostat från en annan grossist och nu står min tempmätare perfekt rakt upp.
Mvh Jörgen
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Stiger den inte vid tomgång nu menar du eller är det bara vid körning mätaren pekar rakt upp som den ska?

Har också 88graders från mekonomen :x Från vilken grossist köpte du 77? :)
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by jorbra »

Nej tidigare låg den inne i eller 'farligt' nära vita delen på mätare. När jag öppnade temp-spjället till kupén gick den ner till normal, men sedan sakta upp till det vita området igen.
Enligt verkstadsmanualen är det enligt följande gradering:

Image

Det stämmer ju då att nålen står nära vita fältet med en 88 graders termostat, medan en 77 graders skall ge nålen rakt upp. Jag har testkört en del nu och vid kökörning går nålen upp mot ca 85 grader enligt mätaren, men ligger normalt mellan 77-80.
Den rör sig alltså lite grand upp och ner, men känns ändå ok nu.
Det är också viktigt att man får ut luften ur systemet. På en 67:a som jag har är det expansionskärl i slutet system. Jag har beställt nytt lock till kylaren, men testade först med att täta det gamla och det verkar funka. Klippte en packning av en gammal cykelslang, tryckte upp denna i locket och lade sedan en tunn aluminiumskiva under (klippt av en ölburk "Norrlands Guld"). Principen verkar original ha varit likadant, men aluskivan på mitt lock var trasig och packningen 'tillplattad'.
För att få ut luften får man varmköra, öppna temp-spjället till kupén, hänga upp expansionskärlet i den öppna motorhuven och trycka på övre kylarslangen några gånger.

Jag köpte termostaten från KG Trimning (som ligger nästgårds mig) för 95 SEK, men den finns säkert på fler ställen.

/Jörgen
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Okej! Tack för det svaret :)

Ja, den stämmer. Man ser även graderna på mätaren om man kollar underifrån :)
Image

Just nu ligger kylet ner i garaget met ättikasprit i och jag håller på att lossa vattenpumpen, men jag undrar om man behöver lossa dom inringade "rören" eller något?

Image

Ska åka och shoppa lite i veckan då :mrgreen:
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Amazonsport »

Ja det övre drar du bara ut från pumpen åt sidan. Det nedre ser ut att ha en bult kvar som håller det på plats, sen bara dra det neråt.
Kan vara bra att ta på lite packningsmassa på de sen vid montering, inte alltid o-ringarna tätar perfekt annars..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Tackar!
Nu har jag fått loss den gamla och fått hem den nya, den nya såg betydligt fräschare ut :mrgreen:

Lite frågor:
Varför skickas det med dubbla packningssatser? Och vad är fördelen med att o-ringarna sticker upp såpass mycket? (sista bilden)

Och vilken packningspasta bör jag använda och vart köper jag den? :)

Image

Image

Image
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by rolwig »

Olika höjd på gummiringarna beror på att packningen till toppen har olika tjocklek beroende på motor.
Kan vara lite svårt att få dit pumpen med toppen monterad, lätt att skjuva ringarna mot hålen uppe i toppen och läkage som följd.
Försök att att trycka pumpen mot blocket och pressa rakt upp mot toppen, hoppas du förstår.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by Presley »

Nu har jag precis kommit in efter att ha kört motorn med kylarrengöring en stund...

Och den håller ta mig fan 80 grader på tomgång nu!



Nu återstår att se om den kommer läcka vid pumpen eller någon annanstans och hålla sina 80 grader i fortsättningen, hehe.

Tack för alla tips jag fått, hade aldrig klarat detta utan er :mrgreen:
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Motorn blir varm vid tomgång

Post by sunkmaster »

min har betett sig exakt likadant som din, den blir varm upp emot 100 grader vid bilkö och så fort man kör så sjunker den ner till 80 grader ungeför. jag har testat att byta termostat, ny vattenpump, spolat rent kylet och motorn men tyvärr har det inte hjälpt. nu på wheels and wings i alla bilköer och gassande sol så blev det för mycket och blockpackningen gick så den får jag byta nu men sen tänkte jag att jag skulle sätta dit ett nyare kyl med expansionkärl och en elfläkt som jag tänkte koppla till en strömbrytare som säkerhet vid typ bilköer och sånt
Post Reply