Solex 40 ADDHE

Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Solex 40 ADDHE

Post by granfot »

Hej!

Står i valet och kvalet om man ska investera i ett par Solex 40:or, och skulle vilja ha lite feedback. De har suttit på en 2liters Alfa-motor. Är det någon som vet vad de har för bestyckning när de sitter på en Alfa? Och är det någon som kan komma med bestyckningsråd för min bil? :) Misab har ju lite tips, men de skriver om 45:or, och det är inte aktuellt för stunden.

Just nu: B18 block, B20 topp, R-kam, extractor och dubbla SU. Bilen går riktigt uruselt på låga varv gassvaret är nära nog obefintligt före 3000 varv, efter det sticker den rätt bra, men hela bilen hoppar om man råkar nudda gasen. (Jaja, det har inte med den här tråden att göra.)

Frågan gäller alltså, är det värt 2000 för ett par Solex 40 ADDHE utan insug (och kommer bilen gå bättre med dom än med ett par bra dubbla SU?), hur ska dom bestyckas för att passa min bil, och hur är dom (troligen) bestyckade när de suttit på en Alfa?

Alla tankar, tips och idéer är välkomna, jag vill inte slänga pengarna i sjön, samtidigt så är 2000 ungefär vad min budget klarar just nu.
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Solex 40 ADDHE

Post by luddig kaninfot »

Hej troligen får du köpa munstycken för en tusen lapp eller mer,köpte solex 45 or för många år sedan och dom hade suttit på en annan bil,kommer ej ihåg vilken men jag fick byta ut allt i stort sett även halsringar för att dom skulle funka på b20 men efter det så gick dom riktigt bra
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Solex 40 ADDHE

Post by mekomaskin »

Hej!
Det är troligt att det är lite väl små halsringar i dem. Troligen 32mm, med lite tur kan de vara 34. det här gör att förgasarna stryper på högre varvtal, men om de har suttit på en standardmotor på 2liter som varvar upp till säg 6000varv så stämmer halsringarna hyfsat upp till det varvtalet även om det står Volvo på motorblocket.

Rent allmänt är det så att om man kan göra lite avkall på maxeffekten och max varvtal så får man betydligt lugnare gång och bättre egenskaper på lågvarv med lite mindre halsringar, det beror ju lite på hur bilen skall användas...

Problemen på lågvarv kommer att försvinna med separata spjäll för varje cylinder (bara du får till bestyckningen).
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Solex 40 ADDHE

Post by Hasse63 »

Hittar du alla munstycken mm till Solex som du kan tänkas behöva?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Solex 40 ADDHE

Post by granfot »

Nej, jag har ju inte det, men folkraceshopen.se har en del i sitt utbud. Lite därför som jag frågar om bestyckning i förväg, så man kan kolla om det går att få tag på vad man behöver. :)

Är fortfarande kluven, mina SU är lite för klena tror jag, och egentligen skulle man nog satsat på 45:or, men 40 känns som om det borde räcka en bit, och jag kommer nog inte trimma mycket mer än vad jag har idag, nu är det bara att få till gången på den så är jag nog rätt nöjd sen.

Samtidigt så vad jag förstår så behöver jag troligen nya munstycken, insug måste skaffas och jag har uppfattat det som om jag kommer behöva en bränsletrycksregulator. Så det kommer nog bli ett par tusenlappar mer än priset för förgasarna i slutänden.

Är det någon som kör en b18/20 med r-kam och 40:or som kan tala om vad du kör med för bestyckning? (Antar att det inte spelar någon roll om man kör weber, solex eller dellorto, munstyckenas storlek borde ju vara samma även om dom inte kan flyttas mellan modellerna.)
The
Posts: 1
Joined: Fri Jun 24, 2011 9:01 am

Re: Solex 40 ADDHE

Post by The »

MISAB har munstycken och bestyckningstabeller.

Dock är munstyckena mycket billigare om du köper dem på t.ex Ebay.de
AMZCRUZ
Posts: 20
Joined: Sun Dec 20, 2009 10:35 am
Location: Hede

Re: Solex 40 ADDHE

Post by AMZCRUZ »

Jag kör med följande recept: B20, Weber 36/36, r-kam och steg 2-topp. Funkar kalas! Så varför inte en 36/36:a istället? Borde ju gå lite billigare också bara man inte är allt för tung på högerfoten?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Solex 40 ADDHE

Post by granfot »

Funderat på 36/36, men resonerar som så att om jag ändå ska byta bort mina dubbla su så får det bli till dubbla tvåportare. :) Men får jag inte till gången på den snart så blir det nog vad fan som helst. :x

Hur går den i lågfart / låga varv med 36/36? Orkeslös eller pigg?
AMZCRUZ
Posts: 20
Joined: Sun Dec 20, 2009 10:35 am
Location: Hede

Re: Solex 40 ADDHE

Post by AMZCRUZ »

Tycker den svarar bra ända från botten.
Post Reply