Amazon till vardags...

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Johan B
Posts: 6
Joined: Fri Jun 17, 2011 2:14 pm
Location: Gävle

Amazon till vardags...

Post by Johan B »

Hej!

Går i starka funderingar att köpa en amazon, gärna från årsmodell 66 och framåt.
Siktar på en i prisklassen 30-40 000 kr.

Men min fundering är, är det ett smart val ? Jag tänkte använda den som vardagsbil, kanske inte på vintern då saltet i gävletrakten äter upp en bil på nolltid :/

Har haft en amazon tidigare, det var min första bil, så jag har väl lite svaga minnen av hur dom är, men är det realistiskt att ha den som en vardagsbil, eller för man räkna med en del reparationer och driftstörningar ?

/Johan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon till vardags...

Post by Hasse63 »

En Amazon i den prisklassen ska vara i bra skick och en sån kan man lätt ha den som vardagsbil, några driftstörningar kan det ju bli på alla bilar. Skulle något hända så är dom är lätta att fixa.

Har själv haft min i flera år som åretruntbil och på slutet körde jag 33 mil tor. "extra" i månaden över en helg och det var lite kämpigt. kör nu en annan bil så Amazon får vila nu... 10 mil om dan är inga problem med en Amazon och det underlättar om den har överväxel/ M41-låda. Så skaffa en i din smak och som är fixad här och där så går den långt... Välkommen till forumet föresten :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Johan B
Posts: 6
Joined: Fri Jun 17, 2011 2:14 pm
Location: Gävle

Re: Amazon till vardags...

Post by Johan B »

ja det låter som det kanske inte är en så dum ide trots allt :D

tackar ! har tittat runt en del på forumet, och det verkar vara ett riktigt bra sådant! :)

Nu är det bara en amazon som fattas...
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon till vardags...

Post by LABBE »

jag kör amacombi som bruksbil på sommaren. inga problem alls. å jag rullar 50mil enkel till skåne på sem varje år. funkar hur bra som helst
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon till vardags...

Post by daniel_sandberg »

Samma här.. Använder min Amazon som bruksbil och som andrabil har tjejen en pv..

Utrustade till i sommar min Amazon med överväxel och b20 sport och den blev ju helt underbar att köra efter det. Man för ju leva med lite vindbrus och lite extra motorljud jämfört med en modern bil men det är ju en del av charmen. Dom svarta vinylstolarna är väl inte heller optimala i sommarvärmen =)

Köp en Amazon och bli fast =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Amazon till vardags...

Post by brorsan »

Min amazon är min bruksbil och det fungerar bra. Kör året runt och det har inte varit några problem... faktiskt mindre strul än jag hade med min cittra på vintrarna.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon till vardags...

Post by Rolf »

Jag aker med med Combi hela sommaren och torra dagar pa vintern. Jag maste erkanna att jag har alltid en "bruksbil" utover gammel Volvon. Om jag bodde i SoCal eller likn hade det varit gammel Volvo for hela slanten. Kanske med A/C forstass :wink:

Jag gillar inte nar det regnar for det ar omojligt att fa den att halla tatt och da blir golver vatt under gummi mattan.

Inte bra.

Annars ar det skitkul, man traffar mycket folk som uppskattar bilen.
Post Reply