Kwimms amazon nr 2

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

när allt var färdigt att provstarta så fick jag efter en del pillande igång bilen och började med att ställa tändning så bra jag kunde. sen ställde jag förgasaren så gott jag kunde med kunskap som jag läst mig till och sett på filmklipp på nätet. väääldigt nöjd med slutresultatet men en knäckt justeringsskruv till ventilerna satte stopp för finliret så nu får jag jaga fatt på en sån :( va så lycklig över hur bra den gick och sen sket det sig som det ofta gör när nått har gått för bra.
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

nu är man tillbaka efter ett par dagar på lalandia och inte känner man sig utvilad!! rätt skönt att komma hem och få sitta i soffan.
Har under resan haft amazonen utlånad då vi inte ville chansa på att köra 60 mil med den. har hämtat kära kärran ikväll och känner att jag har en stor fråga. Jag bytte ju förra veckan från a-kam och zenith vn36 till d-kam (det var sagt k-kam men efter att ha tittat på den så insåg jag att så inte var fallet) och stromberg cd175 med ställskruv i botten.

motorn reagerar direkt vid minsta gaspådrag och inga missar och hack i gången. däremot känns den väldigt orkeslös. tröttare än va den var innan bytet!! har kollat efter tjuvluft med startgas utan framgång. någon som har nått tips på vad det kan va? jag har funderat med sällskap, öl och sol i fyra dagar i Danmark men inte lyckats komma på vad det skulle kunna va!
Hade varit skönt att ha lite mer fart. sen kan man ju anta att någonting slits om den inte går som den ska.
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by Andréamazon »

kwimmm wrote:nu är man tillbaka efter ett par dagar på lalandia och inte känner man sig utvilad!! rätt skönt att komma hem och få sitta i soffan.
Har under resan haft amazonen utlånad då vi inte ville chansa på att köra 60 mil med den. har hämtat kära kärran ikväll och känner att jag har en stor fråga. Jag bytte ju förra veckan från a-kam och zenith vn36 till d-kam (det var sagt k-kam men efter att ha tittat på den så insåg jag att så inte var fallet) och stromberg cd175 med ställskruv i botten.

motorn reagerar direkt vid minsta gaspådrag och inga missar och hack i gången. däremot känns den väldigt orkeslös. tröttare än va den var innan bytet!! har kollat efter tjuvluft med startgas utan framgång. någon som har nått tips på vad det kan va? jag har funderat med sällskap, öl och sol i fyra dagar i Danmark men inte lyckats komma på vad det skulle kunna va!
Hade varit skönt att ha lite mer fart. sen kan man ju anta att någonting slits om den inte går som den ska.
e det inte för kammen då ? inte så insatt i de olika kammarna, men a och k kammaxel är väll lite värre grejer, d kammen satt orginal på sportmodellerna tror jag?
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

a-kammen och zenith vn36 sitter i b18A dvs den tråkigaste av motoralternativen till amazon. d kammen satt i någon sportigare variant och k-kammen är nog en trimmkam som är nästan likvärdig d-kammen. strombergförgasaren jag har satt på sitter original på b20 om jag inte har helt fel för mig. med andra ord är det ju delar som sitter i motorer med lite mer fart än originalgrejerna. har en tanke om att det hemmagjorda luftfiltret inte släpper igenom tillräckligt med luft så jag ska prova köra utan en liten runda för att se om det är där det kärvar.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by granfot »

Kolla tändningen med, det där låter lite som problemen jag hade med. Den svarade snabbare än blixten på gasen, men var oerhört orkeslös. Minns inte om tändningen var åt skogen för tidig eller sen, men fel var den. :)
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

tack för tipset om tändningen men min "nya" strombergförgasare hade nog haft nått i spjällaxelhålet så efter att ha gasat lite i bilen så var den så glapp att man kunde ha mellanrummet som handskfack. skulle byta batteriet som var dåligt i lördagskväll när jag kände att den glappade. med batteriet på plats lyfte jag av förgasaren för att tänka ut ett sätt att provisoriskt täta den. pillade av lite delar och insåg att jag behövde lite för många verkstadsmaskiner för att göra en ny axel och att täta nått som ska röra sig hela tiden var ju kört.
Fick en snilleblixt och plockade av ena förgasaren till roveråttan som är till min andra amazon och kollade hur jag skulle lösa en installation på min b18. På sidan av förgasaren satt en grunka jag aldrig set förut men den gick att skruva av. sagt och gjort åkte den av men så var där två hål under grunkan som gick in till förgasaren på något sätt. klippte ut en packning och en bit plåt och skruvade fast. då tänkte jag att problemet va löst. satte på förgasaren och insåg att det inte va samma storlek på kulan på gasstagen till min första stromberg mot den andra. efter diverse försök gick ena armen sönder och det slutade med att jag fick borra ut den nitade kulan som sitter på staget fastskruvat i insuget. skruvade ihop med dom andra lite mindre kulkopplingarna och fick det till att funka. tänkte att "nu är problemet löst" men då satt bensininloppet på andra sidan (bakåt sett i bilens körriktning) så en ny slang fick letas upp. då den enda som hittades va i tunnaste laget (innerdiameter då.. men det är en armerad soppaslang) så fick vattenkokaren hämtas ut till garaget. till slut satt den där och jag tänkte "nu är problemet löst". bilen provstartades och dränkte först sig inombords och när den gick igång så gick den sådär.. detta va ändå okej men när den stannades så började det rinna bensin ner på grenröret. panik panik!! trodde att set skulle ta fyr men det klarade sig. av med bensinen, gasstaget och muttrarna igen! insåg att en halvpackning hade fastnatt på insuget så bort med den och skar ut en ny. på med ny packning, värmeplåt, packning, förgasare, soppaslang (som fick kokas igen!!) och gasstag och tänkte "nu är problemet löst!". startade igen och när den stannade rann det bensin igen.


Ingen kommer att orka läsa allt detta så jag fattar mig kort om fortsättningen. hål i insuget som jag delade från kombinerat insug/grenrör. lagade detta med kemisk metall.
Nästa bekymmer va en flödande förgasare och till slut så ingåg jag att om man hade en anslutning på sidag av förgasaren helt öppen så kom det ungefär 1/3 så mycket soppa.

Detta blev ett batteribyte som började ca 22:00 och jag kom i säng 04:50. snacka om att jag borde uppsöka verkstad om jag får problem med bilen!!

Nu funkar den helt okej men har lyckats lösa dubbla su som hämtas imorgon. får se när orken att tampas med synkning och justering kommer. kanske dax att byta upp sig till b20 och köra den original så att man inte behöver köra med en bil som går som en påse nötter bara för att man inte kan hålla fingrarna i styr!! men man lär ju sig alltid nått
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by gudu »

Urkan purkan, känner igen det där man skall prova en sak och det dyker upp nya hinder på vägen hela tiden som när man skall klättra upp på ett berg och det dyker upp nya dalar hela tiden innan man nått toppen. Men det var lustigt att läsa, igenkännande. Lycka till!
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Har kollat vidare lite på mina batteribekymmer i natt och insett att batteriet är okej. inte bra men som sagt det funkar. bilen laddar som den ska så generatorn fungerar. efter garagestädning så satte jag batteriet på laddning och kopplade ur stereo och klocka så att inget ska kunna dra ur strömmen när den står. hoppas att jag slipper putta/starta med startkablar imorgonbitti när jag slutar jobba.

Efter garagestädningen så bestämde jag mig för att plocka bort det största bekymret i garaget som är en alfa romeo som ska tappa motorn. har haft den hemma jättelänge men ingen motivation till att ge sig på den och ägaren inte har tryckt på så har den blivit ståendes. kom fram till att inget ska göras med amazonen (om inga akuta problem dyker upp såklart) fram tills att alfans motor är ur och bilen är tillräckligt ihopsatt för att rullas ut. När detta är gjort kommer min andra amazon (bild och info tidigare i denna tråden) få ta platsen och påbörjas. för mycket i huvudet nu verkligen! Alfan ska ut, amazone nr.2 ska in. en Bmw e39 som ska besiktigas så att den kan agera vinterbil och amazonen denna tråden handlar om ska lagas/rätas upp för en mattsvart garagelack med mattvitt tak. Får se om orken och motivationen (och förhållandet) håller till allt detta och ett eventuellt motorbyte i den lila.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by Cpt Tuttle »

kwimmm wrote:a-kammen och zenith vn36 sitter i b18A dvs den tråkigaste av motoralternativen till amazon. d kammen satt i någon sportigare variant och k-kammen är nog en trimmkam som är nästan likvärdig d-kammen. strombergförgasaren jag har satt på sitter original på b20 om jag inte har helt fel för mig. med andra ord är det ju delar som sitter i motorer med lite mer fart än originalgrejerna. har en tanke om att det hemmagjorda luftfiltret inte släpper igenom tillräckligt med luft så jag ska prova köra utan en liten runda för att se om det är där det kärvar.
Minns jag rätt så kommer D-kammen från B20 med D-jet medans K-kammen kommer från B20 med K-jet?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply