Kwimms amazon nr 2

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Har suttit i en halvtimme och gasat, chokat skruvat och känt på allt jag kan se som är rörligt på förgasaren och den känns faktiskt så pass fräsch att jag skulle kunna tänka mig att skifta utan att byta något först. Förgasaren jag har heter sromberd 175cd2. Är det strombergaren med justerskruv? Jag vill få skruven i botten till någon form utav justering
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

vilken jobbigt sak jag insåg idag när jag skulle byta förgasare! Plockade bort vajrar, slangar, luftfilter och började släppa insug och grenrör från toppen. halvvägs så tänkte jag att jag skulle känna på muttrarna till främre avgas och då kom jag på att fallförgasarna har enkelt rör fram och alla (?) andra grenrör har dubbla.. så då va det bara till att sätta ihop det igen och vänta tills nästa vecka i ronneby så får jag hoppas att där är någon som säljer ett främre rör eller ett extra grenrör så att jag kan kapa i dom jag har men ändå ha ett i reserv om det skulle va några bekymmer. vill minnas att det är svårt att dela gjutjärnsgrenrör/insug och få båda delar användbara?
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

10 000 inlägg i custom showroom!! Det är jävligt många inlägg!
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Jaha. det har varit en väldigt lugn amazonvecka men oljan är bytt och tänddelar har fått sig en översyn. köpt stift, kablar och även ett luftfilter som ska få ta plats i stekpannan ikväll om det passar. gick runt på biltema och ögonmåttade filter. tror att där är ca 8 000 öppnade kartonger efter mitt och sambons letande. haha. passar det jag köpte så lägger jag upp art.nummer senare.
Är det någon som har bra tips på vertyg till att öppna valsen på stekpannan?

Imorgon åker jag, sambon och antagligen amazonen till Ronneby. Utställning och swapmeet. Ska leta upp lister till förardörren och eventuellt lite smågrejer.

Har även en plan för växelspaksknopp. Är det någon där ute i cybervärlden som vet vad det är för gängor på växelspaken? får göra hål och egna gängor i min nya "knopp". hur det kommer att se ut avslöjas när det är klart :)
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by Gullan »

Hihi, jag såg dig i rondellen vid elgiganten idag. Förmodligen på väg från b-tema. Bor du i K-stad? :)
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Va kul. Va det du som hade den röda? Hade köpt luftfilter på biltema och skyndade hem för att köpa pizza, haha.
Vi bor ute i Färlöv. Bor du också här i krokarna eller?
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by Gullan »

Jag kom i lastbil från mötande håll. Bor i hässlehåla :)
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Okej. samma eftermiddag som du hade sett mig så mötte jag en röd 2-dr som blinkade med helljus och vinkade glatt som man gör när man möter en likasinnad :)
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

Jaha. Man har inte skrivit här på ett tag nu men det har inte heller hänt nått direkt.

Har en fråga till er som kanske läser detta och det är så att bilen misständer lite och jag har beställt fördelarlock,rotor, brytare och kondensator som kommer på tisdag. Natten tisdag till onsdag ska jag jobba vaken natt och kommer då troligtvis sitta av tiden ensam. Planen är att plocka av fördelaren och byta delarna under natten och undrar om det är något man bör tänka på när detta ska fixas?
Det lilla jag kan tänka mig är väl att man kan märka upp hur den sitter och ta med sig bladmått till att justera brytaren. borde nog även byta skruven till brytaren, nån som kan säga vad det är för skruv så att man skulle kunna köpa en sån innan man drar igång också?
klemenz
Posts: 50
Joined: Sat Sep 17, 2005 10:48 am

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by klemenz »

om du inte har fått svar på det ännu kan jag meddela att växelspaken har 5/8"gänga om jag inte missminner mig :P
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by sunkmaster »

antar att du bara kapat fjädrarna? hur många varv tog du bak i så fall?
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

jag klippte av knappt halva fjädrarna bak. klipper du tre varv så är dom lätta att få ut så börja där och prova dig fram. När du är nöjd så glömm inte att korta fångbanden så att fjädrarna inte kan hoppa ur.

Idag har jag och min kära far hämtat en ny amazon. Icke jämförbar med den som visats upp i denna tråd och det projektet kommer inte att dra igång än på ett tag då jag har andra saker att jobba undan först men jag tänkte att ni skulle få en bild och lite info på vad som ska hända i mitt garage i vinter.

Image

Till denna fick jag en nerplockad rover 3,5L v8 och tillhörande automatlåda.
Det som ska göras i vinter är att få ihop motorn, svetsa torpedvägg/kardantunnel, svetsa i bagageutrymme, fixa lite rost som kommit efter lackering -00 och skaffa extradäck så att man kan byta när bakdäcken brunnit upp! haha
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by benge57 »

Hur gick det med luft filtret,med passform och dylikt?Art-nr?
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by kwimmm »

det gick jättebra med luftfiltret, hittade ett som passade ganska bra. ska leta upp art.nr när jag är hemma. sitter på jobbet och ska snart gå och lägga mig.
Imorgon 08:00 är jag klar med mina plikter och får då köra hem och fortsätta med kam/förgasarbyte. Hoppas på att märka lite skillnad då jag går från 1-kam och zenith vn36 till k-kam och stromberg 175cd.

Kom så långt föregående natt att nya kammen är i och så även fördelare och lyftare.
På schemat imorgon är montering av bröstkåpa, dela grenrör/insug så att jag kan behålla mitt enkelrör fram och ha stromberg, montera förgasare, på med toppen, ställa tändning och ställa in förgasare.

En fråga till er experter som förhoppningsvis läser detta under kvällen: ställa tändning eller förgasare först? grovställa båda först och sen finjustera dom tills man är nöjd eller går det att ta en och få bra sen den andra?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kwimms amazon nr 2

Post by granfot »

Jag är ingen expert, men i många texter jag läst om mina förgasarproblem så står det alltid "Se till att du har ett välfungerande och inställ tändsystem först." Jag har provat det omvända, och det går inte att få ordning på förgasarna om tändningen är helt uppåt väggarna. :P (Glapp fördelaraxel och antagligen en defekt konding.) Med ny fördelare och tänddelar så gick det helt plötsligt lätt att få ordningen på förgasarna. :)

Men! Jag kan ha helt fel, jag utgår bara från mina egna erfarenheter i sammanhanget.
Post Reply