Amazon 121 Favorit -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Så här efter några veckors Amazonägande, så tycker jag att den går förvånansvärt billigt, eller om man vänder på det och säger att den kanske inte drar fullt så mycket som man skulle gissa på.

Efter att ha fyllt tanken fullt efter bilköpet, så körde jag 42,4 mil och fick därefter på 35,1 liter. Det vill säga ca 0,827 liter milen.
Ikväll tankade jag fullt igen efter ytterligare 43,7 mil, fick på 32,36 liter, det vill säga 0,751 liter milen.

Med tanke på att det inte riktigt är "high-tech" under huven, utan en 45 år gammal spis som sitter där, så tycker jag att det är rätt fantasktiskt med den förhållandevis låga förbrukningen. Skall tilläggas att jag kört blandad körning, ej enbart landsväg utan en del stadstrafik med mycket fartgupp/hinder, småvägar med mycket växlingar m.m.

Skulle vara roligt att starta ytterligare en tråd och kanske spåna vad "normalt" är för en gammal B18 ?

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

En motor i bil (valfri motor/bil) går över 90% i lågeffektsläge. Det är mycket sällan man utnyttjar effekten till fullo.

Min drog 0,8 till sommarträffen i Älmhult. Då var det 120 blås ner och lite lungnare hem (en hel del 90 väg) detta med A/C som också drar en del.
Står tändningen lite "siso där" drar den 0,9.

Att dessa bilar går "tyngre" än de moderna märks specielt vid motorbroms. En "modern bil" måste man börja motorbromsa många 100 meter innan man börjar med Amazonen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Det är nog som du skriver Janne, för det är sällan som åtminstone jag gasar på rejält... :oops: :shock:
Nu har jag inte nämnt att jag tankar 98 oktan blyfri bensin, så det kanske inverkar en del också.
Tror dock att rullmotståndet i däcken gör en hel del också, för det är ju relativt smala däck på Amazonen (har inte tittat vilken dimension det sitter på bilen), men det gör nog rätt gott för förbrukningen.

Summa summarium - Jag är fortfarande rätt imponerad att bilen inte drar mer än ca 0,75-0,82 dessa första tankningar, trots bilen full med familj och annat.
Dock skall jag tala om att jag inte ligger och blåser i högre farter, utan det rullar på i lite makliga 80-90 km/h som mest... :wink:

P.S. Kul med din montering av A/C i Amazonen. Har läst dina inlägg och jag var väldigt fashinerad av ditt fina arbete Janne ! :D

Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Mats wrote:jag tankar 98 oktan blyfri bensin
Finns det något annat :!: En riktig bil skall ha riktig bensin......
Mats wrote:P.S. Kul med din montering av A/C i Amazonen. Har läst dina inlägg och jag var väldigt fashinerad av ditt fina arbete Janne ! :D
Gör mitt bästa för att nörda ner mig i smådetaljer och försöker beskriva för andra hur man kan göra....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Bettan »

Det var en utav dom fräschaste amazonerna jag sett på länge, riktigt fin! Är inte alls avundsjuk på skicket på inredningen....... :mrgreen:
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by ammakillen »

QV wrote:
Mats wrote:jag tankar 98 oktan blyfri bensin
Finns det något annat :!: En riktig bil skall ha riktig bensin......

tyvärr finns inte 98 här längre där jag bor,så man har inte mycket att välja på :( 98 ska ju bort helt
vad jag har hört,finns möjligt vis kvar i malmö eller helsingborg,men jag bor mitt emellan
i landskrona är de nog också borta
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Mats wrote:Efter att ha fyllt tanken fullt efter bilköpet, så körde jag 42,4 mil och fick därefter på 35,1 liter. Det vill säga ca 0,827 liter milen.
Ikväll tankade jag fullt igen efter ytterligare 43,7 mil, fick på 32,36 liter, det vill säga 0,751 liter milen.
Glömde bort att skriva att det som inverkar mest på sänkt bensinförbrukning är sänkt motorvarv, så en OD på amazonen med 4:10 axel bak så har man nästan en bil som gör 40Km/h på 1000 varv = vilken modern bil som helst.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Hade varit intressant att testa med en overdrive i bilen, men då har man ju ändrat från originalskick och det är ju lite synd...

Men...

Var ute en sväng idag och finåkte på Orust / Tjörn med familj och kaffekorg i bagagen. Har även kört lite blandat under veckan, på diverse bilträffar och evenemang, så bilen har fått bekänna färg... :wink:

Då jag tankade idag, så hade bilen rullat 48,6 mil och jag fick på 35,01 liter med 98 oktanig bensin. Det vill säga att 35,01 / 48,60 = 0,720 liter per mil.

Jag är mycket förbluffad att bilen endast drar så lite, med tanke på åldern... (på bilen nanturligtvis, inte föraren). :wink:
Nuförtiden talas det ju så mycket att man skall byta upp sig och köpa en modern bil som drar lite med bränsle, men med facit i hand, så kanske man ändå skall åka sin gamla Amazon som drar förhållandevis lite soppa... :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Om någon frågar mig hur de skall göra med OD eller inte vid en "större" renovering så är mitt svar "skall bilen brukas regelbundet så montera OD typJ i bilen"

En OD är en av de två mest komforthöjande tillbehören att köpa.

/Janne

Original eller inte, med en bekvämare bil åker man mera (vilket är mitt mål)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by daniel_sandberg »

Vill vara lite kritisk till dina låga mätningar på bensinförbrukningen. Jag tycker också jag har låg förbrukning men har insett att tripmätaren snurrar på lite för fort och därför visar den lite extra och putsar till mina siffror ganska rejält. Att få ner en b18 till låga 0,7 känns i mina ögon faktiskt ganska omöjligt. Dessutom om det inte ens bara är landsväg.

Du skulle fått pröva med en gps och jämföra trippen mot verklig distans för att säkerställa att det visar rätt. Visar den rätt så tycker jag att det borde bli en skrivning om denna bil i Amazonbladet :D
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Intressant iakttagelse Daniel...
Om det är så att trippmätaren / vägmätaren inte stämmer och snurrar på för fort som på din bil, så stämmer ju naturligtvis inte kalkylerna.
Jag har en GPS i min "bruksbil" som jag skulle kunna prova med och jämföra i Amazonen. Bra idé ! :wink:

GPS'en är en Garmin Nuvi 205

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by daniel_sandberg »

Ja bara för skojs skull =) Inget elakt menat men det låter otroligt lågt faktiskt. Och är det sant så är det härligt =)

Kolla på en körning på någon mil. Borde ju räcka och ge utslag ganska snabbt om det misstämmer 10-20%.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Inte läge att ta ut bilen i detta väder just nu... Regn och blött... :cry:

Blir kanske bättre i morgon, så skall jag prova ! :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Så, nu haver man varit ute en sväng...mellan regndropparna... :wink:

När jag höll exakt 70 km/h enligt GPS'en (Garmin Nuvi 205), så visade Amazonens hastighetsmätare exakt på det röda streckets nedre del, ej ovankanten då den där visade nästan 75 km/h på den översta smala delen.
Man kan se på bilden att det finns ett smalt vitt streck som skall indikera 70 km/h, på den nedre delen på det röda strecket.

Image

Visar era bilar likadant, eller vart skall egentligen man läsa av hastigheten, när HELA röda delen är mitt för en angiven hastighet, eller bara den övre smala spetsen ???
(egentligen spelar det ju mindre roll, men det vore ju roligt att veta hur det egentligen var tänkt... :wink:

Image

Jag provade sedan att nollställa GPS'ens färddator och kontrollera missvisningen mot bilens mätare på exakt en mils körsträcka.
När mätarställningen på bilen slog om till exakt 0 på sista siffran (trippens sista siffra som är hundra meter), så nollade jag även GPS'en, körde exakt 10,0 km enligt GPS, då hade bilens trippmätare rullat exakt 10,3 kilometer.

Med andra ord en missvisning på 300 meter över en mils körsträcka.
Tycker att det är rätt så OK trots allt, eller vad anser ni andra ?

Någon som är bra på matematik som kan räkna ut procentuell felvisning i procent ?

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Passade även på att fylla tanken (den var dock bara halvfull), fick på 25,18 liter 98 oktan, bilen hade rullat 34,04 mil sedan förra fyllningen.

25,18 liter / 34,04 mil = 0,739 liter per mil i snitt. (med reservation för felvisningen 300 meter på en mil).

Mvh Mats

P.S. Förresten, tala om att "nörda ner sig" i en massa onödiga fakta, för det spelar ju ingen roll egentligen i verkligheten, men trots det, så tycker jag att det är roligt att gå in i detalj och vara noggrann då man gör något. :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply