Amazon 121 Favorit -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Äntligen har man blivit Amazonägare för första gången ! :D

Modellen är en Favorit från 1966 i bruksskick, pärlvit (färgkod 79) med röd galoninredning, samt B18 motor och treväxlad manuell låda.
Köpte den förra veckan och har hittilldags kört knappa 20 mil, men det har varit riktigt roligt att finköra bilen dessa mil, har till och med hunnit med en Volvoträff utanför Stenungsund vid Tjörnbrons parkering förra Onsdagen. Riktigt skoj ! :D

Har inga planer i nuläget att göra något större med den, utan jag tänker köra den som den är i sommar, men naturligtvis blir det lite småfixande med den då jag önskar åtgärda några mindre defekter och små irritationsmoment som ju finns på en gammal bil.
Kommer även att kontrollera rostskyddet på bilen och åtgärda ev. brister, så man kan köra den i sommar (även om det regnar), så man inte behöver bli "skraj" att sommarregnet fördärvar bilen... :wink:

Allt verkar fungera bra på bilen, har precis tittat över alla elfunktioner och ljus, samt ikväll åtgärdat en kabel som ärjat av till höger backljus. Härligt när allt fungerar ! :D

Skall lägga i några små stenskott och några små rostangrepp som finns på bilen vid skärmkanter m.m.
Funderar på att grunda med zinkspray och grundfärg, sedan vanlig lack på det. (har ännu inte köpt någon lack, men det kanske går att få tag på via Volvohandlarna, eller via någon biltillbehörsaffär ?

Har dessvärre inga bilder att visa upp än så länge, då jag inte har lagt upp bilder på nätet, men tids nog så kommer nog det också...

Trevlig forum det här, med många intressanta inlägg & tips. Hoppas att det håller i sig även i framtiden !
Har i dagarna betalat in medlemsavgift till Amazonklubben och jag hoppas att "startpaketet" snart kommer med posten ! :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by granfot »

Grattis och välkommen ombord! :)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

granfot wrote:Grattis och välkommen ombord! :)
Hjärtligt tack för det Granfot ! :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Dyngklumpen »

Härligt!! hoppas på att få se lite bilder åsså :-)


Färg kan du beställa (sprayburk) på tex. Mekonomen, bara att uppge färgkod (som finns på skylten på torpedväggen i motorutrymmet) så blandar de till det. Ring och beställ på FM och hämta på EM, har funkat bra för mig iaf.
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Tack för tipset ! :D
Det får bli en tur till affären frampå, så man får ordnat bättringsfärgen.
Bilder kommer frampå, men jag väntar på lite bättre väder först och främst, sedan kommer dom upp i tråden... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Nu gör vi ett försök med bilder... :wink: (Tack till forummedlem 123GT för tipset att lägga upp bilder på forumet) :D

Image
Jag gick ner med kameran i ganska låg position, för att få en något tydligare karaktär av fronten.

Image
Bakpartiet med en nymonterad dragkrok.

Image
Jag gillar denna vinkel av bilen... Amazonen gör sig mycket bra i denna position med dess mjuka former.

Image
Gillar instrumenteringen, speciellt hastighetsmätaren med dess trevliga röda streck som markerar hastigheten... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Dagen har bland annat ägnats åt att justera båda framstolarna i höjdled. Jag tycker att jag sitter ganska lågt i bilen och jag har övre delen av rattkringlan mitt i synfältet då jag tittar rakt fram på vägbanan.
Stolarna var monterade i det mittre av dom tre hålen i golvkonsolen, nu sitter dom i det översta hålet, men jag tycker inte att det gjorde någon större förbättring. Har fortfarande rattkringlan i synfältet... :?

Har nu lagt en liten filt/pläd i stolen, så man kommer upp några centimeter till. Ser kanske lite lustigt ut, men vad gör man inte... :roll: :wink:

Någon annan här på forumet som känner igen sig i denna problematik ?
(Funderar på att göra en ny golvkonsol som man skruvar fast stolarna i, så man kommer upp aningen mer...) :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by 123GT »

Välkommen Mats !
Snygga bilder på en bil som ser riktigt fin ut, grattis !!! Gillar också dina kameravinklar ! Ser inte ut som om du har speciellt mycket att göra på den bilen ! :shock: Gillar "dymotexten" på instrumentbrädan, får den sitta kvar !? Min röst faller på att den får sitta kvar, om det nu hade varit en omröstning :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Tack för de värmande orden... :D

Jodå, tror nog att dymotexten med "GLÖM EJ LJUSET" får sitta kvar ett tag till.
Den sitter lite snett och vint, men det är lite charm det också... :wink:

Hoppas dock på bättre väder snart, så man kan ta en del "sommarbilder" på bilen med fina bakgrunder och en härlig blå himmel i bakgrunden.

Jag vill dock hålla den i ett hyfsat fint bruksskick, så det blir inga större förändringar, bara små förbättringar.
Framför allt så är det roligt att använda bilen till och från träffar, samt köra den på små "utflykter" hemomkring till att börja med, sedan får vi se vad det blir av det hela ! :wink:

Bara att starta bilen och lyssna på den gamla B18 motorn, det är ju fin musik bara det... Sick'en motorgång på tomgång... :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by 121 »

Själv så tittar jag nog snarare in i solskydden än i rattkringlan på min Amazon. Kan gummibandet under stolssitsen ha blivit uttänjt på din bil så att stolen är nedsutten, eller är du möjligen lite grand under medellängd?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

en kudde att sitta på var/är inte ovanligt i Amazonvärden.... Det var många av mina bekanta som tyckte att min kombi var svår att se ut igenom på 80 talet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by amazon123gt »

:mrgreen: Prova att byta ut gummiremmarna under sittdynorna,dom brukar att slocka ner i golvet.Dynorna sitter med 2 trycknappar fram och 4 bak.prova även att byta skumgummit i sittdynorna.Detta gjorde jag,nu har jag nästan håret i taket.(Vp-autoparts har skumgummi) :mrgreen:
klöver kung
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Dyngklumpen »

Ser rekti fint ut :D

Kofångarna nya?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

121 wrote:Själv så tittar jag nog snarare in i solskydden än i rattkringlan på min Amazon. Kan gummibandet under stolssitsen ha blivit uttänjt på din bil så att stolen är nedsutten, eller är du möjligen lite grand under medellängd?
Kan vara så att dom är uttänjda. Skall ta och titta närmare på hur dom ser ut... Tack för tipset ! :D
Längd 176 cm.
/Mats
QV wrote:en kudde att sitta på var/är inte ovanligt i Amazonvärden.... Det var många av mina bekanta som tyckte att min kombi var svår att se ut igenom på 80 talet.
/Janne
OK ang. kudde. Jo, jag kanske får införskaffa en sådan om det inte går att lösa på annat sätt. :wink:
/Mats

amazon123gt wrote::mrgreen: Prova att byta ut gummiremmarna under sittdynorna,dom brukar att slocka ner i golvet.Dynorna sitter med 2 trycknappar fram och 4 bak.prova även att byta skumgummit i sittdynorna.Detta gjorde jag,nu har jag nästan håret i taket.(Vp-autoparts har skumgummi) :mrgreen:
Skall titta på det och i sådana fall blir det nog en beställning av dessa gummiremmar, alternativt skumgummit.
Finfint tips ! :wink:
/Mats
Dyngklumpen wrote:Ser rekti fint ut :D
Kofångarna nya?
Tack skall du ha ! :D
Nej, kofångarna lär vara original. Jag är tämligen säker på att dom inte är utbytta, men välbevarade !
Bilen har nog stått inomhus nära på hela dess livslängd, samt minimalt körd vintertid, om ej något alls...
Det finns smårepor/ytrepor och annat som gör att jag tvivlar på att dom är bytta, dessutom så är det inte heller troligt att föregånde ägare har använt bilen på det viset att dom tagit större skada.
Jag fick dokumentation om tidigare ägare och det var två äldre damer innan senaste ägaren som jag köpte bilen av, så dom har säkert kört försiktigt vid fin väderlek. :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Vad har vi gjort ikväll... ?

Jo, jag har vaxat bilen, hann dock bara vaxa höger framskärm och motorhuv, samt frontplåten.
Lossade grillhalvorna och vaxade/putsade lackeringen, polerade grillhalvorna, rostskyddade clips och skruvar med tunnflytande spray innan återmonteringen.

I morgon skall jag rostskydda bilens underrede med tjock underredsmassa som jag tänkt stryka på, på de ställen som kanske den gamla underredsmassan har släppt. Får se hur det ser ut under bilen i morgon... :shock:

- Hellre lite för mycket "klet" än för lite... :wink: :-D

Blev lite fundersam bara om grillhalvorna i aluminium skall ligga dikt an mot den lackerade frontplåten, då de vassa kanterna kommer att skava mot lackeringen, då det troligtvis kommer att börja rosta på dessa ställen så småningom ?
Någon som har gjort någon modifiering och lagt något emellan lack / grill ?

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply