Amazon 121 Favorit -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by ammakillen »

snyggt :) jag har lagt en likadan matta i min faktiskt,fast på andra hållet :) min främre matta var helt slut så den ersattes av den andra,har du köpt din på bitema också? bild på min matta

Image

den i mitten är en tunnare matta som är egenklippt :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

granfot wrote:Snyggt, mattan ser inte ut som något nytt du lagt till utan snarare något som funnits där sen bilen rullade ut från verken. :)
Tack för det Granfot ! :D
Jo, jag är rätt nöjd själv med resultatet, då jag har letat lite efter några hyfsat billiga men ändå bra mattor som passar i bilen. Original gummimatta (vet inte om det är någon speciell variant på Favoriten) är rätt tunn och den ser rätt skör och ömtålig ut, men jag vill skydda den då vi åker hela familjen på små turer. Då får det hålla även för små barnskor som inte kan sitta still i bilen... :wink:
/Mats

Hugger69 wrote:Superfin Favorit, grattis!! :D
...det är inte så många sparade av dessa vagnar då det inte vart någon succé direkt, prisskillnaden var för liten mot en standardvagn i Sverige!
Det gör att Favoriten är betydligt ovanligare bland Amazoner och då i mitt tycke lite mer intressant och värdefull!

Du är händig på att fixa egna lösningar ovan! :D
....det finns dock färdiga paket med sisalmattor i rött eller grått att köpa samt nytillverkade karoschaband till stolarna, men själv är bästa dräng! :wink:
Tack Håkan, det värmde väldigt !!! :D
Misstänker att det inte var så stor skillnad i pris på Favorit och en "vanlig" 121 Amazon, så det blev väl som så att Favoriten användes mer som bruksbil och kanske slets ned lite snabbare, än de övriga varianterna.
Vad gäller stolarnas karoschaband (knepigt ord), så ville jag ordna det "med-en-gång" och inte vänta på en beställning. Lite som du säger - det är roligt att fixa saker och ting själv ! :D
Jag sitter nu jätteskönt och ser bra ut över rattkringlan, som tidigare låg mitt i siktfältet.
/Mats

ammakillen wrote:snyggt :) jag har lagt en likadan matta i min faktiskt,fast på andra hållet :) min främre matta var helt slut så den ersattes av den andra,har du köpt din på bitema också?
den i mitten är en tunnare matta som är egenklippt :)
Vad roligt !!! :D :D :D
Två själar och samma tanke !
Jodå, det blev en tur till "Feltema" och där inhandlades denna mattrulle. 1200 X 1500 mm var storleken innan jag skar itu den i två delar. Det blev exakt två lika halvor och jag lade in dessa precis som dom var. :wink:
(Ditt arbete var minst lika snyggt, med tanke på att du även har gjort en liten "mittenmatta" vid kardantunneln. Jättesnyggt !!! :D
/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Tog några nya kort på bilen igår...

Image

Image

Image

Image

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by brorsan »

Är det så där sätena ska se ut? ;) Min är mer åt det solblekta rosa hållet...

Jäkligt fräsch bil!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Det är nog svårt att avbilda färger korrekt, men jag får nog lov att säga att inredningen är MYCKET åt det röda hållet...
Något rosa kan jag inte se att det är. Kanske finns fler färgnyanser och varianter ? :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by A-masen »

Snyggt Mats!

Just röda korrekta färgåtergivningar är en svaghet hos digitalkameror. Det är möjligt att det finns dom kameror som klarar det bättre, men dom kostar kanske därefter?
Sedan är det nog så att det kanske inte finns två datorer med samma inställningar. Har man en plattskärm t.ex. så är det ju bara att flytta sig en meter åt sidan och se hur det ser ut.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Du vet att gummimattorna som ligger fram nu skall ligga vid fötterna för baksätespassageraren.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by ammakillen »

läckert med den röda inredningen :) bilen ser ju helfräsch ut :D
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

QV wrote:Du vet att gummimattorna som ligger fram nu skall ligga vid fötterna för baksätespassageraren.

/Janne
Nej, hade ingen aning om det... :shock: :oops: Stort tack för att du nämnde det QV ! :D
Jaha, då får jag lägga dessa bak då, men hur ser då mattorna ut som skall ligga fram ?
Känner du till om det finns några bilder på dessa mattor, så man ser hur dessa skall se ut ?
ammakillen wrote:läckert med den röda inredningen :) bilen ser ju helfräsch ut :D
Tack för det. Jo, jag gillar den där röda härliga färgen... :wink:
Det finns några små defekter i klädseln, bland annat så är några sömmar i ryggdynan på förarstolens sida lite dåliga, men jag skall nog åtgärda det i vinter då man får mer tid över för sådant arbete.
(Jag bytte dessutom rygg och sittdyna mellan höger och vänster stol, så nu sitter den något mindre använda klädseln på förarstolen) :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Hugger69 »

Här kan du se en bild på mattan fram, dock bara passagerarmattan!
Image

Där ser du även hur tillbehörsmattorna i sisal ser ut! :D
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Tack för bild och information ! :D

Det var en rackarn's grann bil du har, åtminstone det jag ser på bilden. (för det är väl din bil ?)
En sådan där rattklädsel hade min far på 70-talet, fast den var rödfärgad och man knäppte på den över ratten med en massa små tryckknappar. Tänk om man fick tag på en sådan... :wink:

Idag har jag tagit in bilen på jobbet och jag fick hjälp av en god vän att byta det mittre knutkorset på kardanen.
Jag hade vibbrationer under körning och acceleration, speciellt på tvåan's växel (Favoriten är bara treväxlad), så det var en växel som ofta användes och då vibbrerade det en hel del, men efter byte av knutkors så går bilen "silkeslent" i alla motorvarvtal och gaspådrag som jag provat.

Jag är MYCKET glad för dagens lilla reparation och skänker en extra tanke till min vän som ordnade det för mig ! :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by ammakillen »

blir en stor skillnad när man bytar dåliga knutar,blir som nytt :) jag hade också vibbar i min bil,men de var
inte bara knutarna,lamellen var dålig med :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Var iväg till bilträffen vid slussarna i Trollhättan ikväll och bilen gick kalasgott med det nya knutkorset på kardanen.
Det blev en helt annan bil då man slapp vibbrationerna som fanns tidigare.
Fint väder var det och mycket folk som kunde vila ögonen på alla fina bilar som blänkte ikväll... :wink:

Träffade en hel del med Amazonägare och det blev mycket prat om våra "ögonstenar".
Riktigt skoj !

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Hugger69 »

Mats wrote:Tack för bild och information ! :D

Det var en rackarn's grann bil du har, åtminstone det jag ser på bilden. (för det är väl din bil ?)
En sådan där rattklädsel hade min far på 70-talet, fast den var rödfärgad och man knäppte på den över ratten med en massa små tryckknappar. Tänk om man fick tag på en sådan... :wink:

/Mats
Jepp min bil men inte i min ägo numer, såldes till förmån för min drömbil Camaron från 1969!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Hugger69 wrote: Jepp min bil men inte i min ägo numer, såldes till förmån för min drömbil Camaron från 1969!
OK, så är det i livet... :wink:
Men, Camaron är inte helt fel den heller... :D :D :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply