Amazon 121 Favorit -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by daniel_sandberg »

Länge sen jag var in på den här tråden men ser att du har undersökt förbrukningen noga. Då måste du ju vara riktigt nöjd med motorn =)

Inte illa att en sån gammal motor kan fungera så bra och gå så ekonomiskt =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Blomquist »

Mats wrote:OK, då förstår jag.
Det gör den inte i mitt fall, för jag tryckte bara fast gummidamasken runt cylindern, så den sitter där lite "på-trekvart"...
Skall försöka ge mig på att få in brickan under "omega-låsringen"... :wink:

Tack Granfot ! :D
Tänkte bara bidraga med den informationen, att du måste plocka ur huvudcylindern
från bilen (två 1/2-bultar och loss hydraulröret). Med en (helst) böjd tång kan du därefter få ur låsringen.

Grym kupébild du fick till förresten. Har du köpt rattöverdraget nytt?
210 -64, 223 -68
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

daniel_sandberg wrote:Länge sen jag var in på den här tråden men ser att du har undersökt förbrukningen noga. Då måste du ju vara riktigt nöjd med motorn =)

Inte illa att en sån gammal motor kan fungera så bra och gå så ekonomiskt =)
I och för sig så kör jag rätt försiktigt, men det gör jag ju även med mina andra bilar, så det borde ju vara rätt lika förutsättningar. Amazonen ÄR snål på bränsle, men jag kanske har tur att allt står rätt inställt och korrekt, såsom tändning och förgasare m.m.
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Blomquist wrote: Tänkte bara bidraga med den informationen, att du måste plocka ur huvudcylindern
från bilen (två 1/2-bultar och loss hydraulröret). Med en (helst) böjd tång kan du därefter få ur låsringen.

Grym kupébild du fick till förresten. Har du köpt rattöverdraget nytt?
Tack Blomquist för info. Får se vad det blir till vintern. Gör inget med den just nu, då den fungerar bra för tillfället med hjälp av min lilla nödlösning. :wink:
Blir nog att jag plockar ner det i vinter och ordnar det riktigt när tid och lust finns för "mekning".

Tack för kommentaren ang. kupébilden ! :D
Ja, jag köpte den på VP Autoparts i Fristad. DYR men den hade perfekt passform och blev trevlig att hålla i under körning !
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Whitesand »

Hej Mats,

Har inte varit inne så mycket på forumet sedan i våras.
Hittade din tråd och vill gratulera till en både ovanlig och fin bil.

Att du är bra på att fota gör inte saken sämre - härligt!

MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Hjärtligt tack för dessa vänliga ord Whitesand ! :D

Har varit dåligt aktiv på forumet, har inga nya bilder att lägga upp förnärvarande, då bilen är undanställd inför vintern, men det kommer väl en ny vår och sommar frampå, får vi hoppas... :wink:

Detta är ju min första Amazon, men jag har alltid gillat dom, ända sedan man var "pôjk" på 60 & 70 talet. Hade inte riktigt råd att skaffa en egen när man "fyllde körkort", sedan var det mycket annat i livet med famillj och annat som påkallade högre prioritet, men nu har jag lyckats hitta en bil som jag gillar och som också är i fint skick.

Jag är dock lite sugen på att skaffa ytterligare en Amazon som jag skulle kunna modifiera lite grann och utrusta med lite tillbehörsprylar, men Favorit -66'an som jag har vill jag gärna inte röra allt för mycket, då den ju nästan är i originalutförande och jag vill också att den förblir i samma skick.

Man blir visst aldrig riktigt nöjd... :oops: :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Eiler »

Hej Mats!

Det är en otroligt fin Amazon du har fått tag på, roligt att kolla dina fina bilder.
Det var trevligt att träffa dig på Amazonklubben igår. Det är alltid roligt att prata Amazon med likasinnade.
Mycket fint nostalgiskåp du har fixat.
Ha det så bra och lycka till med din Amazon.

MVH Eiler
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Eiler wrote:Hej Mats!

Det är en otroligt fin Amazon du har fått tag på, roligt att kolla dina fina bilder.
Det var trevligt att träffa dig på Amazonklubben igår. Det är alltid roligt att prata Amazon med likasinnade.
Mycket fint nostalgiskåp du har fixat.
Ha det så bra och lycka till med din Amazon.

MVH Eiler
Tack själv Eiler ! :D
Mycket trevligt att träffa dig igår !
Nu väntar jag bara på det skall bli vår, så man kan ta ut bilen igen och åka på diverse träffar !
Hoppas vi ses snart igen ! :D

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply