Amazon 121 Favorit -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by granfot »

Aldrig funderat på det, men medan jag läste ditt inlägg så tänkte jag att man kanske borde fixa det med en smal remsa eltape som man viker över dom vassa kanterna. Kanske finns det bättre sätt, kanske finns det sämre, men det borde i vart fall fungera. :)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Fin idé Granfot ! :D

Eller kanske en mycket tunn fin slang som man skär ett snitt i längsled och "trycker över" den skarpa kanten ? :wink:
Eltejp är nog inte dumt heller, kanske skall prova det i morgon... Tack för tipset ! :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by granfot »

Inga problem, ska prova det själv med. :) Slang fungerar nog det med, men den kan bli besvärlig att fästa.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by A-masen »

Det finns i och för sig kantskoning av ett antal former och utföranden, men eltejp låter ju annars bra. Speciellt med tanke på att det blir ett tämligen tunnt lager.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Annars brukar ju folk använda listen runt plåten till reflektorn bak som skyddslist. Jag har den på hornen fram för att skydda de övriga delarna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Får se vad det blir... Eller rättare sagt vad som finns i garaget, då man kanske lyckas komma in där utan att ramla på en massa blomkrukor och barnens cyklar, kälkar och annat krafs som står i vägen... :wink:

Skämt å'sido, men det finns säkert några olika varianter av gummiskoning, om nu inte vanlig eltejp skulle bli bra.

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Så, nu var man hemma igen efter att ha behandlat och synat bilens underrede i eftermiddags.
Underbart vad roligt att se en bil som var så välhållen undertill. Perfekt behandling som tidigare ägare lagt på, så det var bara lite extrasprutande som jag behövde göra, mest för att jag hade ett par flaskor över... :wink:

Dragkroken och dess infästning var ju monterad förra året (2010) och det var inte sprayat där, så nu fick den sig en rejäl omgång med "klet". :-D

Bad en god vän om hjälp att leta fel undertill (han har jobbat på Volvoverkstad sedan många många år) och han upptäckte bara att den mittre kardanknuten var glapp, dock ganska mycket, så vi skall beställa delar och byta inom kort.
Handbromsvajrarna hängde ner och originalgummit för dom hade börjat ge med sig, så jag fäste upp dom med nya upphängningar, sedan var allt färdigt.

Det var oljefuktning både från motor, växellåda och bakaxelväxel, men inte mycket. Det verkar inte bli några droppar när bilen står, men det finns fuktning på dessa ställen, som dock borde vara torra (tycker åtminstone jag).
Men, säg en fyrtiofem år gammal bil som inte fuktas lite grann... :wink:

Ja, jag kontrollerade också oljenivåer på bakaxel och växellåda, det var nästan perfekt nivå, så jag är väldigt nöjd med dagen !

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Idag blev det en tur till bilträffen i Trollhättan, nere vid slussarna. :D
Otroligt mycket folk som var på plats och många många bilar, mc & mopeder.
Jag och familjen tog vår Pärlvita Favorit och det blev en härlig tur i det fina sommarvädret ! :wink:
Träffade två medlemmar i Amazonklubben som hade kommit i "klubbilen", den mörkgröna Amazonen. Riktigt fin bil ! :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Upptäckte häromdagen att det fanns en liten dragströmställare under panelen på höger sida, provade att dra i den och då tände sig handskfacksbelysningen ! :D
Sicka grejor !!! :wink:

Var det standard på alla Amazoner, eller är det något som tidigare ägare gjort själv ? :roll:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Standard

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Tack för svaret QV ! :D
Såg nästan lite "hemmapysslat" ut, men det var väl det stuket på finishen förr... :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Började att skära till ett par nya skyddsmattor för golvet igår. Är lite rädd om dom tunna gummimattorna som ligger där från fabrik, så jag vill skydda dom så gott det går.
Bilder kommer under dagen...

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Så, nu var det klart...
Kanske kan vara ett tips för någon annan ?

Image
Så här smutsigt var det under stolen, skönt att man fick tagit bort och dammsugit / torkat av gummimattan !

Image
Den nya tillskurna mattan börjar ta form, samtidigt som jag skär ur för stolsinfärsning och handbromsspak.

Image
Så här blev det när det var färdigt och stolen på plats. :D

Image
Annan vinkel...

När nu detta var färdigt, så började jag fundera på varför som jag satt så lågt i förarsätet...
Inte så konstigt kanse, för gummibanden som håller upp sittdynan såg ut så här:

Image
Usch vad torra och slappa dom var, ingen spänst i alls... :shock:

Image
Nu har jag tagit bort gummibanden...

Image
Det var nog länge sedan som det var någon elasticitet i dom här... :lol: :wink:

Image
Tog lastsäkringsband (något elastiska) av nylon som jag trädde i ståltrådarna och fäst i stolsramen,
samt "sydde" fast ändarna i banden.

Image
Passade även på att byta höger och vänster stolsdyna/sittdyna mot varandra, så inte dynorna slits ojämnt med tiden.

Image
Ja, så här ser det ut nu, efter att ha ägnat några timmar åt bilen idag ! :D
Vad tycks ?

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by granfot »

Snyggt, mattan ser inte ut som något nytt du lagt till utan snarare något som funnits där sen bilen rullade ut från verken. :)
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Hugger69 »

Superfin Favorit, grattis!! :D
...det är inte så många sparade av dessa vagnar då det inte vart någon succé direkt, prisskillnaden var för liten mot en standardvagn i Sverige!
Det gör att Favoriten är betydligt ovanligare bland Amazoner och då i mitt tycke lite mer intressant och värdefull!

Du är händig på att fixa egna lösningar ovan! :D
....det finns dock färdiga paket med sisalmattor i rött eller grått att köpa samt nytillverkade karoschaband till stolarna, men själv är bästa dräng! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Post Reply