Amazon 121 Favorit -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by brorsan »

300 m på en mil är 3% felvisning (1 mil = 10.000 m, 300/10.000=0,03=3%) :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Det tackar vi för ! :D
3% felvisning är väl inte helt fel för en bil som är 45 år gammal ?
Nya bilar lär visa ännu mer fel enl. en del tester som biltidningar gjort genom åren... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by A-masen »

Mats skrev: "Förresten, tala om att "nörda ner sig" i en massa onödiga fakta, för det spelar ju ingen roll egentligen i verkligheten".

Du nördar inte ner dig. Att mäta är att veta!
Detta är ett väl spritt citat. Dessvärre vet jag inte varifrån det kommer från början. Jag googlade och tänkte mig hitta någon gammal historisk fysiker, Gallileo Galliei, Isac Newton, James Watt, George Ohm, Michael Farady eller någon liknande, men det gav inte något sådant resultat som jag förväntade mig.

Så fortsätt dina mätningar och dokumentationer. Du kan sprida både nytta och nöje med mätningarna.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Tack för de värmande orden ! :D
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Var ute en liten sväng i afton och råkade ut för att kopplingen slutade fungera under körning.
Helt plötsligt så satt kopplingspedalen VÄLDIGT högt upp i läget, pedalen nästan uppe vid knähöjd och det fungerade inte att frikoppla.
Jag fick köra så gott det gick hem, för att snabbt lokalisera felet att tryckstången till kopplingscylindern hade lossat under panelen vid pedalstället.
Det verkar som om bara den grå gummidamasken håller pedalen nere mot golvet i rätt läge, för när jag tryckte fast damasken runt cylindern, så intog pedalen rätt läge igen.
Se den röda pilen som visar gummidamasken.

Image

Någon mer som råkat ut för detta ???
Finns det någon som har gjort någon modifiering så att pedalen inte kan åka upp för långt, så tryckstången ramlar ut igen ?
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by granfot »

Det ska sitta en låsbricka innanför damasken som låser tryckstången i loppet. På min så saknades låsbrickan men någon har genom åren borrat hål och satt två spikar där istället. Eftersom det fungerar så satte jag tillbaka spikarna när jag renoverade cylindern, men låsbrickan hade nog varit det bästa.

(Som en paniknödlösningen kan du kanske fästa upp pedalen med en wire eller nåt så att den inte kan gå för långt ut.)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

På själva tryckstångens ända, som är ca 8-10 mm i diameter och som skall gå in i hydraulcylindern finns även en rund bricka i storleksordningen ca 18-20 mm, och dessa delar täcks av den grå gummidamasken.
I själva hydraulcylinderns ända som man ser från kupén, ser jag enbart hydraulkolven samt en låsbricka i form av ett "omegatecken". Undrar om själva brickan skall sitta mellan låsbrickan och hydraulkolven ?
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by granfot »

Minns inte så noga, men omegabrickan är låsbrickan som jag pratar om. Den ska väl sitta några millimeter in i själva cylindern, det är ett spår som den låser fast i. Har för mig att brickan ska sitta innanför låsbrickan (eller spikarna i mitt fall. :) )
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

OK, då förstår jag.
Det gör den inte i mitt fall, för jag tryckte bara fast gummidamasken runt cylindern, så den sitter där lite "på-trekvart"...
Skall försöka ge mig på att få in brickan under "omega-låsringen"... :wink:

Tack Granfot ! :D
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Mätarens felvisning beror även på däckdiameter (mönsterdjup) Trafipaxbilarna hade också problem med varierad däckdiameter under acceleration. Så felvisningen kommer att variera (i ditt fall öka) med mera slitage på däcken.
Jag anser att det är pilens spets man skall gå efter eftersom det är mycket lättare att läsa av pilens spets än det streck som just försvunnit..


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by brorsan »

Jag var ut och kollade upp min bil med GPS idag. Följer jag den nedre kanten på pilen så visar hastighetsmätaren exakt rätt i alla hastigheter upp till 110km/h, snabbare än så kollade jag inte... är lite färvånad att den stämde så exakt!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by QV »

Min bil är likadan, att det är "det täckta strecket" som visar verklig hastighet. Nu skall hastighetsmätare visa för mycket enligt lag (de får iallafall inte visa för lite) så det är inte konstigt att det är som det är. Du lär ha motsvarande fenomen på dina moderna bilar.

Dock så har jag en viss eftersläpning i mitt instrument. Alltså att felvisningen varierar beroende på om jag accerelerar (mer fel) eller motorbromsar (mindre fel).

Sedan visar GPS rätt på plan mark rakt fram. Börjar det svänga i valfri riktning uppskattar jag felvisningen till runt +-3 km/h mot mindre än +-1 på plan mark rakt fram (GPS mäter fart med hjälp av dopplereffekten på bärvågen) medans distansen mäte med hjälp av de olika fixpunkterna längs vägen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Har frångått "original" en aning idag, då jag har monterat ett skinnöverdrag på bakelitratten. :oops: :wink:
Mycket skönare att hålla i... :D

Image
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by granfot »

Haha, vilken Messerschmidt-känsla man fick av den bilden. :P

Snygg inredning iallafall, ser herlfräscht ut!
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon 121 Favorit -66

Post by Mats »

Tack Granfot... :D

Jo, jag fotograferade inuti bilen med ett rejält vidvinkelobjektiv (10mm f4,0) på min Nikon D60. Dessvärre bara handhållet och låååång exponeringstid. Fick använda 800 ASA för det var dåligt med ljus, så det blev lite grynigt och kornigt tyvärr.
Lite annorlunda vy kanske... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply