Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Vart några timmar i garaget idag. Jag gjorde inte alltför mycket utan det var min snälla medhjälpare som gjorde det mesta, dvs lagade rost, fixade rost, svetsade rost osv osv.. Den verkar aldrig ta slut. Jag däremot gjorde nåt helt annat, nämligen SLIPADE rost.. Och jag vart extra glad eftersom jag hittade två nya rosthål i golvet :) Ja den där rosten verkar ta sin tid :evil:
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -62 Projekt

Post by LABBE »

Bettan wrote:
LABBE wrote:kolla meddelande( lämnat tel nr) jag e i boden har en grej till dig här men rullar neråt senare.........labbe
Såg det inte förens nu men det löste ju sig :) Återigen, tack så hemskt mycket! :D
jo de gjorde ju de. hoppas den kommer till användning... halvtolv landa jag i umeå. vart en lång dag. du får hälsa mamma din hon såg lite fundersam ut. e väll inte varje dag en stockholmsbärgare stannar å lämnar nåt, :lol:
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

LABBE wrote:
Bettan wrote:
LABBE wrote:kolla meddelande( lämnat tel nr) jag e i boden har en grej till dig här men rullar neråt senare.........labbe
Såg det inte förens nu men det löste ju sig :) Återigen, tack så hemskt mycket! :D
jo de gjorde ju de. hoppas den kommer till användning... halvtolv landa jag i umeå. vart en lång dag. du får hälsa mamma din hon såg lite fundersam ut. e väll inte varje dag en stockholmsbärgare stannar å lämnar nåt, :lol:
Haha jo hon var lite smått förvirrad, men jag hade inte förvarnat henne så jag förstår henne :)
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -62 Projekt

Post by LABBE »

hur går det med amzingen. vinterdvala? :?:
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

LABBE wrote:hur går det med amzingen. vinterdvala? :?:
Ja tyvärr :( Varken jag eller han som hjälper mig har haft tid så det har gått ca 2 månader sen sist.. Hoppas dock att det snart blir att fortsätta, det har börjat krypa i fingrarna :wink:

Har dock en fråga till vem som helst, nu när jag väl är inne. Om man ska ta bort väldigt grov ytrost, hur är bästa sättet? Det är på golvet. Har hört talas om rostlösande medel, är det nåt att ha?
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Rappel »

Mitt tips är nog att köra med en sliptrissa på rondellen, typ som en rund stålborste! Funkar kanon bra och går riktigt fort att få en fin plåtren yta! :wink:
Kör hårt!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Rappel wrote:Mitt tips är nog att köra med en sliptrissa på rondellen, typ som en rund stålborste! Funkar kanon bra och går riktigt fort att få en fin plåtren yta! :wink:
Kör hårt!
Jo har hört det tidigare också, så får väl bli att införskaffa sig en sån :p Tackar för tipset.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -62 Projekt

Post by LABBE »

Finns även en trissa till vinkelslipen som har slippapper i olika lager, funkar oxå men svårare komma åt på vissa ställen.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Var riktigt länge sen jag uppdaterade här, men det har inte hänt mycket på bilfronten förens nu. Har flyttat den till ett annat garage, så jag kommer igång imorrn hade jag tänkt. Bilder kommer upp imorgon!!

Förresten, kromlisten som sitter mellan ventilationsrutan och vanliga sidorutan, går den att få tag i? Hittade ej på nätet när jag sökte.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Glömde såklart ta bilder från idag, dessa är från i lördags.

Image

Image

Kapade bort ett rätt stort hål i golvet, om man tänker det gulrostiga uppe till vänster på andra bilden. Kom bara fler hål ju mer jag slipade, så jag tänkte att det är lika å kapa bort allt. Hörde dock att man inte får ha för mycket rak plåt på golvet för då kan det börja skallra.

Köpte "rostborttagare" på feltema, men det funkade inte alls. Det var efter jag använt det, som det blev gul rost som man kan se på bilden.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -62 Projekt

Post by LABBE »

Ser dock bra ut, tjusigt :-)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Mjaa, det blir nog att byta ut iallafall ena bakgolvet (hittade 17 rosthål, dock dom flesta lika stora som sandkorn) och ena framgolvet vid förargolvet.

Men, jag har ju skålade golv där bak, kan jag köpa vanliga raka? Dom var ju 1000 kr billigare och om det bara är en fråga om årsmodell så köper jag hellre raka.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Blomquist »

Finns endast skålade vad jag vet, det du är inne på är nog utförandet.
Finns pressat och så med sickade spår.
Den billigare varianten ser inte exakt ut som originalet.

Gjorde samma erfarenhet som du angående rostomvandlare för typ 14 år sen.
Verkar inte som om kemin har hunnit ifatt.
210 -64, 223 -68
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Blomquist wrote:Finns endast skålade vad jag vet, det du är inne på är nog utförandet.
Finns pressat och så med sickade spår.
Den billigare varianten ser inte exakt ut som originalet.

Gjorde samma erfarenhet som du angående rostomvandlare för typ 14 år sen.
Verkar inte som om kemin har hunnit ifatt.
Hm, jag har för mig att nyare modeller har rak plåt (med räfflor eller vad man ska säga), och dom är ca 1000 kr billigare. Det var det jag undrade, ska jag köpa dom skålade (som jag har nu) eller de raka (billigare)?

Jo det måste nog vara vääldigt lätt ytrost om det där ska fungera :?

EDIT: Nä, kom på nu att jag nog fått allt om bakfoten. Den plåt jag menar (den raka) är nog bara botten på det golv som alla amazoner har. Haha :oops:
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Min första rostlagning på bilen, inte så snyggt men det tar sig väl..

Image

Image

Vet ej vrf det ser rostigt ut på sista bilden, färgerna blev helt konstiga.

Till veckan får jag nog mina grejjer som jag beställt!

Beställde 2 nya plåtar till golvet bland annat, ni får se sen!

Image

Image

Image
Post Reply