Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Qv: Ah, vilken smart idé du just gav mig :D Vet exakt hur jag ska göra nu! Tack så mycket för alla råd.


OT: Var och skruvade fast framskärmen igår, så strax blir det att fara och slipa på den och taket och andra små ställen där jag måste ta för hand. Var en böjning på framskärmens "kant" där alla skruvar sitter mot skärmbalken (tror den heter så) så den ska jag fixa också.

Bilder kommer väl ikväll :)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Framskärmen ditmonterad

Image

Bakre stänkskydd var lite slut, blir att byta ut :p

Image

Mamma hittade dessa delar när hon städade sitt sy-rum :shock:
Fattade ingenting men jag tog gärna emot dem

Image

Det är alltså denna list jag har väldigt mkt problem att montera igen..

Image
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Ragge »

tjena ! såg listen du vill montera och det är skitsvårt att montera denna med rutan kvar i bilen , MEN det går . Försök att hitta ett grovt snöre ca 3-4 mm tjockt och peta ner i den "fickan" i gummilisten och ha ca 1 dm extra i var ända utanför , spraya sedan sonax eller 556 på gummilisten och ner i den nu utvidgade fickan där snöret är nerpetat , spraya även på kromlistens insida . försök sedan trä i kromlistens innerkant i gummilisten som nu skall peka ut av snöret . Man bör vara minst 2 personer och någon som har lugnande effekt ifall den andra har kort stubin ... då blir det lätt skrot av kromlisten ... haha ! håller tummarna att ni lyckas , för får ni i kromlistens kant hela vägen ner i gummilistens skåra , får man hålla den och be till gud , samtidigt som man drar ur snöret sakta och pressar kromlisten neråt så den förblir kvar i gummilisten och inte hoppar ur , men testa och se hur det går och försök behålla tålamod och lugn och gör om och om igen för det går ... även om man inte kommer att tro det !
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Det var en väldigt smart idé, tack så väldigt mkt för den :) Hjälper det om man böjer ut listens kant som ska ner i gummilisten, eller förstör det bara?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Ragge »

skulle tro att det förstör då liten inte lägger sig lika djupt i gummilisten , men det är viktigt att inre kanten inte fått en bula inåt utan är rak och jämn
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Okej, tack så mycket, ska fara dit idag igen så det blir bilder ikväll också :p
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Ragge »

kanon !!
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Blev inga bilder, glömde kameran hemma :evil: Fick inte alltför mkt gjort, slipade klart framskärmen, slipade lite spackel, och började slipa på tröskeln (eller vad den nu heter), men det är massa rostbubblor på den. Började slipa på taket men slip pappret tog slut så måste fara och köpa det idag. Har rensat lite i bilen också. Ska fara till staden och handla, ska även titta på nålfiltsmatta att sätta in på golvet :)

Tittade dock under den befintliga mattan och det enda man ser är rost, rost, rost. och en hel del massa (sån där svart som sitter typ överallt, i bagaget på golvet osv), undra om jag måste göra nåt åt det innan jag sätter in mattan?
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Är det farligt om det kommer vatten på spackel? Som sitter på bilen såklart..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Hasse63 »

Några doppar är ingen fara men en regnskur är inte så bra, om man ska lacka inom kort... vet en som lackat en bil som det senare blev en massa blåsor på, spacklet hade sugit åt sig vatten som sen ville ut. Min 245 tänkte han ha ute innan han lackade den, sa att den ska in i natt annars låter jag nån annan lacka den. Grundfärg är häller inte tät utan suger också åt sig vatten och har du grund under så...

Man SKALL låta en bil stå om man vattenslipat, hur länge beror på hur varmt man har
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Okej tack för svaret, jag har ju presenning på den (splitterny) men ändå var huven blöt när jag tog bort presenningen..

Har iaf köpt nya slippapper idag, så ska fara och slipa det sista idag, och spackla det jag hinner. Har inte hittat nån nålfiltsmatta till golvet än, men det är inte prio ett just nu
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Var till amman idag, och kom på varför den är blöt trots presenning, kondens! Taket var väldigt blött när jag kom dit, undra om det hjälper att jag lägger en handduk under när jag far? Nåja, jag slipade i princip klart taket, och så spacklade jag även några bucklor, och hann även sätta in en wonderbaum :D

Och som vanligt kom jag hem full av frågor, denna gång fler än vanligt :)

1.Hur får man loss handtaget och veven på insidan av dörren? (antar att man måste ta loss dom för att få bort sidopanelen)

2.Man borde väl kunna gå till nån textilbutik och hitta nåt liknande galontyg och klä om sidopanelerna (är säkert fel ord men jag är jätte trött och orkar inte leta vad det heter egentligen om det nu är fel)?

3.Hur får man loss skruvar som sitter som berg (rostiga såklart)? Har ju frågat om bultar förut men nu är det skruvar..

4.Vad kan hända om man spacklar på rost? (har inte gjort det, undrar mest bara)

5. Och nu den sista frågan, går det bra att spackla om det blir luft mellan bucklan och spacklet, eller måste det bli helt tätt?

Hoppas alla blir besvarade!!!! :D
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by granfot »

Bettan wrote:Var till amman idag, och kom på varför den är blöt trots presenning, kondens! Taket var väldigt blött när jag kom dit, undra om det hjälper att jag lägger en handduk under när jag far? Nåja, jag slipade i princip klart taket, och så spacklade jag även några bucklor, och hann även sätta in en wonderbaum :D

Och som vanligt kom jag hem full av frågor, denna gång fler än vanligt :)

1.Hur får man loss handtaget och veven på insidan av dörren? (antar att man måste ta loss dom för att få bort sidopanelen)
Sitter ett "Omega-clips" runt fästet på dom. Går att pilla loss med en skruvmejsel eller liknande. Ska även finnas verktyg för det, men dom brukar kosta mer än vad det är värt. Hittar inte bilderna som jag vet ska finnas nu, men leta lite här eller så. :)

2.Man borde väl kunna gå till nån textilbutik och hitta nåt liknande galontyg och klä om sidopanelerna (är säkert fel ord men jag är jätte trött och orkar inte leta vad det heter egentligen om det nu är fel)?
Antagligen, men jag vet inte hur lätt det är att få till mönstren och sånt. Men att klä om dom är nog inget större problem.

3.Hur får man loss skruvar som sitter som berg (rostiga såklart)? Har ju frågat om bultar förut men nu är det skruvar..
ATF-olja och Aceton. Och en slagskruvmejsel är ingen dålig investering för bråkiga skruvar. ("Skruvmejsel" som du klipper till med hammaren så skruvar den samtidigt som den trycks in rätt bra.)

4.Vad kan hända om man spacklar på rost? (har inte gjort det, undrar mest bara)
Eftersom spackel inte är helt tätt så antar jag att rosten växer vidare under spacklet.

5. Och nu den sista frågan, går det bra att spackla om det blir luft mellan bucklan och spacklet, eller måste det bli helt tätt?
Ingen aning. :) Men troligtvis så går det alldeles utmärkt. Misstänker dock att det är lätt för rosten att börja äta där.

Hoppas alla blir besvarade!!!! :D
Nu kan jag ju som vanligt ha helt, men någon lär nog rätta mig inom kort i så fall. :)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Tack för alla svar, hjälpsamt som vanligt :D

Idag har jag spacklat och slipat, glömde kameran som vanligt så det blev inga bilder. Huven har typ 5 färglager, och så har dessa släppt på vissa ställen så jag spacklar frenetiskt på huven för att fylla igen hålen. Kan ta bild sen så får ni se. Har också upptäckt ett till rosthål på tröskeln (:?:), men jag tror jag ska beställa en rep.plåt så försvinner både rosthålet och den där bucklan jag pratat om.

Frågan är hur jag ska göra när jag måste svetsa igen rosthålen som är på en böjd kant?

Och jag frågar en fråga igen som ingen svarade på: Det är ju massa rost under gummimattan som täcker golvet, och när jag ska sätta ny matta, vad ska jag göra? Är ju någon sorts massa som täcker hela golvet, ska jag ta bort denna (och då självklart kolla efter rosthål) och sätta dit ny massa?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Blomquist »

En bil som står under pressening utsätts för fukt underifrån.
Marken kondenserar heter det med ett fint ord och fenomenet
kan studeras genom att lägga en plastpåse på marken.
Påsen blir på kort tid fuktig på undersidan.
Väldigt viktigt att skapa luftcirkulation under presenningen,
lite brädor, skruv och läkt är en bra början.
210 -64, 223 -68
Post Reply