Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Ragge »

tycker det är lite onödigt att klibbduka bilen innan den är helt avblåst och i alla dörrspringor och sånt , bättre att vänta tills bilen kommit till den lokal den skall lackas i och där blåsa rent flera ggr , därefter tvätta av med thinner eller lämpligt medel och sist klibba den .
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:Man maskerar om precis innan man lackerar, detta för att dammet som ligger jömt i skymsel och vrår inte skall virla upp under lackeringen.

Visst kam man blnda spackel på valfri yta. Har man en plåt som man vill återanvända så ser man till att den är ren innan det torkar :idea: eller så får man jobba lite med stämjärnet innan nästa blandning. Finns säkert någon som har uppfunnit en dyr plast som inte spackel fäster på också.....

Det går bra att skriva varumärken på saker och ting men jog kommer inte ihåg vilket märke det var jag köpte. Kan varit 3M men det spelar som sagt ingen roll för klibduken skall användas precis innan lackering, inte veckan innan.... så det har lackeraren reda på.

/Janne
Okej tack för tipsen! Då skippar jag klibbduken, men går det bra att spackla när det fortf finns kvar lite damm då?
Ragge wrote:tycker det är lite onödigt att klibbduka bilen innan den är helt avblåst och i alla dörrspringor och sånt , bättre att vänta tills bilen kommit till den lokal den skall lackas i och där blåsa rent flera ggr , därefter tvätta av med thinner eller lämpligt medel och sist klibba den .
Tack för tipset!


OT: Var dit idag, slipade lite här och var. Har också beställt skruvsatser så jag får upp framskärmen. Ville inte beställa under 300 kr för då var man tvungen att betala 50:- extra så jag passade på att beställa en packning till bakluckshandtaget också. :)

Har försökt få bort bakre kofångaren de senaste två gånger jag varit hos amman men skruvarna sitter som berg, fick loss 1 (!) idag. Inte av, utan loss, DVS att den gick att skruva på.... :twisted: Så blir väl att gå lös med rondellen nästa gång. Vill bara få slipningen bort gjord nu, helst förra veckan, så jag får börja spackla. Är så svårt att bedöma när det är nog ned mattat.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by granfot »

När det gäller fastrostade skruvar så finns det en mirakelmedecin. (Den har iallafall fungerat bra för mig när jag testat.) Blanda lika delar Aceton och ATF-Olja och kladda på. Sen vet jag inte om jag bara haft tur när jag provat eller om det faktiskt fungerar så bra som det verkar, men värt ett försök i alla fall. :)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

granfot wrote:När det gäller fastrostade skruvar så finns det en mirakelmedecin. (Den har iallafall fungerat bra för mig när jag testat.) Blanda lika delar Aceton och ATF-Olja och kladda på. Sen vet jag inte om jag bara haft tur när jag provat eller om det faktiskt fungerar så bra som det verkar, men värt ett försök i alla fall. :)
Okej, hittar jag nån sån olja i garaget ska jag prova :)

OT: Glömde säga att jag köpte autosol idag så nu ska det poleras ;)

Image
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Autosol har funnits i mitt garage i alla år, fungerar finfint ! :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Mats wrote:Autosol har funnits i mitt garage i alla år, fungerar finfint ! :wink:

/Mats
Låter bra! :D Försökte läsa på förpackningen men såg ingenstans om man ska använda nåt medel efteråt för att ta bort ytan som blir (läste nånstans på nätet att det blir en yta)? Visst är det bara att använda en vanlig bomullstrasa när man polerar? :)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Bettan wrote:
Mats wrote:Autosol har funnits i mitt garage i alla år, fungerar finfint ! :wink:

/Mats
Låter bra! :D Försökte läsa på förpackningen men såg ingenstans om man ska använda nåt medel efteråt för att ta bort ytan som blir (läste nånstans på nätet att det blir en yta)? Visst är det bara att använda en vanlig bomullstrasa när man polerar? :)
Jag brukar polera in Autosol med trassel på en mindre yta, därefter torkar jag bort det med nytt trassel. Det blir en lite "fet" yta efteråt,men det försvinner vid första tvätten, eller om du torkar med bomullstrasa, så går det nog bort snabbt och fint.
Kanske finns andra sätt, men detta har fungerat bra för mig... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

När det gäller innan spackling så brukar jag torka av med tinner eller likande

När det gäller kofångaren bak så rekomenderar jag alltid att man skall vara mätt och på gott humör innan man börjar med den för när man fått bort bultarna börjar problemen....

/Janne
Last edited by QV on Tue Jul 19, 2011 9:31 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Mats wrote:Jag brukar polera in Autosol med trassel på en mindre yta, därefter torkar jag bort det med nytt trassel. Det blir en lite "fet" yta efteråt,men det försvinner vid första tvätten, eller om du torkar med bomullstrasa, så går det nog bort snabbt och fint.
Kanske finns andra sätt, men detta har fungerat bra för mig... :wink:
Låter bra, kör på det! Kan man köpa trassel på t.ex. Ica elr Coop eller måste jag ta mig ända till Laitis eller Mekonomen? :x Man blir snål med bränslet när man är student :wink:

QV wrote:När det gäller innan spackling så brukar jag torka av med tinner eller likande

När det gäller kofångaren bal så rekomenderar jag alltid att man skall vara ätt och på gott humör innan man börjar med den för när man fått bort bultarna börjar problemen....

/Janne
Okej tack för tipset, då kör jag på det! Vilka problem kommer upp menar du? :|
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Bettan wrote:Låter bra, kör på det! Kan man köpa trassel på t.ex. Ica elr Coop eller måste jag ta mig ända till Laitis eller Mekonomen? :x Man blir snål med bränslet när man är student :wink:
Det går nog bra var't som helst. Trassel som trassel, borde fungera finfint oavsett tillverkare. :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

att få ut fästjärnen från karossen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:att få ut fästjärnen från karossen.

/Janne
Okej, mycket möjligt, vet inte riktigt hur du menar men jag lär garanterat veta när man väl stöter på dom :)

OT: Har inte varit och slipat nåt på länge, var däremot och hämtade massa kromade saker och polerade lite ikväll. Tog inga bilder för att det är så svårt att fota kromade delar :)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Har putsat en hel del i helgen men har inte hunnit till bilen p.g.a jobb. Har börjat fundera på det här uti golvmattan. Den måste bytas, det är en sak som är säker. Vill dock inte spendera hela sommarjobbslönen på Amazonen, och en ny golvmatta går väl på närmare 2000:-.
Jag såg i någon tråd (som jag inte hittar längre) en som hade köpt en textilmatta och klippt & limmat dit själv. Tyckte den dessutom var snyggare än gummimattan som jag antar är original i -62. Eller har någon annan nåt tips på hur man kan göra?

Blir att hämta ut det jag beställde imorgon också, alltså 2 skruvsatser till framskärmarna och en packning till bakluckans handtag. Tyckte frakten var väldigt dyr för något som är så litet och lätt men det är väl bara att vänja sig :roll:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Angående gråa mattor i Amazoner så om du får för dig att lägga dit en matta så är det OK men klistra INTE den på den grå mattan.

De "grå" som finns att köpa är fel så alla bitar grå matta kan vara intressant för eftervärlden....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:Angående gråa mattor i Amazoner så om du får för dig att lägga dit en matta så är det OK men klistra INTE den på den grå mattan.

De "grå" som finns att köpa är fel så alla bitar grå matta kan vara intressant för eftervärlden....

/Janne
Nej, jag hade isf tänkt ta bort den befintliga mattan och lägga dit ny isolering och sen textilmattan som jag får skära ut själv. Sen menade jag att man limmar där det behövs :) Sen ska jag självklart hitta gummimattor att lägga på, alltså såna som det finns i alla bilar, inte en som täcker hela golvet.
Post Reply