Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -62 Projekt

Post by A-masen »

Digitalkameror och färgåtergivning.
Digitalkameror uppfanns "i går". Dom har inte hunnit med utvecklingen i fråga om färgåtergivning i samma takt som pixlar och minnen. Därför kan det bli konstiga färger på en del bilder. Speciellt röda färger lär vara svårt att återge naturtroget. Men även andra exempel finns. T.o.m på det här forumet. Bläddra t.ex i Peter Widells fashinerande tråd om hans renovering. Kolla hur olika färgerna ser ut på hans bil beroende på om det är dagsljus, direkt solsken eller ljus från lysrörsarmaturer eller fotoblixtar. Hans bil har minst fyra färgvarianter. I verkligheten är den Skifferblå.
Sedan skall man ju inte glömma bort att varje enskild dator har sin egna "personliga" färginställning. Bara det kan göra en stor förvrängning när man betraktar resultatet. Och även kamerorna har ju induviduella inställningar.
Som om inte det vore nog, värmer du upp en stålplåt några hundra grader vid svetsning så ändrar den färg. Anlöpningsfärg som kan variera med regnbågens färger beroende på hur varmt det blir.
Så det du ser direkt med dina egna ögon, oförvrängt av diverse elektronik eller fotografiska effekter är det som gäller.
Det är möjligt att det skulle gå att bygga digitalkameror som kommer verkligheten väldigt nära, men dom kommer nog att kosta därefter.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

A-masen wrote:Digitalkameror och färgåtergivning.
Digitalkameror uppfanns "i går". Dom har inte hunnit med utvecklingen i fråga om färgåtergivning i samma takt som pixlar och minnen. Därför kan det bli konstiga färger på en del bilder. Speciellt röda färger lär vara svårt att återge naturtroget. Men även andra exempel finns. T.o.m på det här forumet. Bläddra t.ex i Peter Widells fashinerande tråd om hans renovering. Kolla hur olika färgerna ser ut på hans bil beroende på om det är dagsljus, direkt solsken eller ljus från lysrörsarmaturer eller fotoblixtar. Hans bil har minst fyra färgvarianter. I verkligheten är den Skifferblå.
Sedan skall man ju inte glömma bort att varje enskild dator har sin egna "personliga" färginställning. Bara det kan göra en stor förvrängning när man betraktar resultatet. Och även kamerorna har ju induviduella inställningar.
Som om inte det vore nog, värmer du upp en stålplåt några hundra grader vid svetsning så ändrar den färg. Anlöpningsfärg som kan variera med regnbågens färger beroende på hur varmt det blir.
Så det du ser direkt med dina egna ögon, oförvrängt av diverse elektronik eller fotografiska effekter är det som gäller.
Det är möjligt att det skulle gå att bygga digitalkameror som kommer verkligheten väldigt nära, men dom kommer nog att kosta därefter.
Det har du rätt i! Fick ta x-antal bilder innan den röda rostskyddsprimern inte såg ut som rost t.ex.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

enklaste sättet att få färgerna att stämma är att ta bilder i solljus eler med blixt.
justeringen för att få färgen att stämma mot verkligheten heter vitbalans. görs i kameran om den tillverkar JPG eller i datorn om man tar foton i RAW.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:enklaste sättet att få färgerna att stämma är att ta bilder i solljus eler med blixt.
justeringen för att få färgen att stämma mot verkligheten heter vitbalans. görs i kameran om den tillverkar JPG eller i datorn om man tar foton i RAW.

/Janne
Tack för tipset!
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Idag kom mina saker jag beställt :D

Image

Bitumenplattor, stänklappar, klisterlappar till navkapslarna, några skruvsatser, en ny ögla till handbromsen, en packning till bränslepumpen och torpedpapp :)

Image

Nytt golv ska det bli och en ny balk :)

Image

En torpedpapp hade blivit vikt under frakt :(


Köpte även ljudisolering till golvet. Vet att det är dåliga bilder, men är för lat för att leta reda på kameraladdaren just nu.
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Kent1 »

Hittade just tråden och har läst igom den med intresse.
Du kanske skulle gå in och ändra rubriken till "Amazon -63 Projekt" eftersom det är en 63:a du har.
Om regnumret BWH476 stämmer har du chassinummer 27038. Sista numret för 2-d 1962 var 10499.
Av någon anledning är det 62:or och 63:or som har drabbats av flest felregistreringar.
Man kan förstå att de som förde över de gamla handlingarna till databaser 72-73 blev less och började kopiera samma uppgifter på flertalet Amazoner utan att kolla om det stämde med instrumentet.
Tittar du på ditt registreringsbevis kommer du att se att det inte heller stämmer mot chassiplåten under huven.
T ex står det VA i ditt registreringsbevis men det står VB på din chassiplåt. A=1962 B=1963.
Nu är detta inga bekymmer att få ändrat. Nästa gång du besiktigar kan du säga till så ändrar de. Det går också att skriva ett brev till Transportstyrelsen och bifoga en kopia på det gamla instrumentet så ändrar de.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Kent1 wrote:Hittade just tråden och har läst igom den med intresse.
Du kanske skulle gå in och ändra rubriken till "Amazon -63 Projekt" eftersom det är en 63:a du har.
Om regnumret BWH476 stämmer har du chassinummer 27038. Sista numret för 2-d 1962 var 10499.
Av någon anledning är det 62:or och 63:or som har drabbats av flest felregistreringar.
Man kan förstå att de som förde över de gamla handlingarna till databaser 72-73 blev less och började kopiera samma uppgifter på flertalet Amazoner utan att kolla om det stämde med instrumentet.
Tittar du på ditt registreringsbevis kommer du att se att det inte heller stämmer mot chassiplåten under huven.
T ex står det VA i ditt registreringsbevis men det står VB på din chassiplåt. A=1962 B=1963.
Nu är detta inga bekymmer att få ändrat. Nästa gång du besiktigar kan du säga till så ändrar de. Det går också att skriva ett brev till Transportstyrelsen och bifoga en kopia på det gamla instrumentet så ändrar de.
Hej, vad roligt! Jo jag fick rätt snabbt veta att det är en 63a efter jag köpt den, vet inte hur man ändrar i rubriken. Visste dock inte att man kunde ändra i reg beviset, så det ska jag göra, tack för tipset!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Hasse63 »

Bettan du kan ändra rubriken i trådens första inlägg.
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -63 Projekt

Post by Bettan »

Var ett tag sen jag höll på med amman, har inte haft nåt garage att vara i på ett tag.

Men men jag har fortsatt med golvet, tar sin tid när man inte har de optimalaste verktygen, hade varit grymt smidigt med kapskivor till högvarvaren, men ska fara imorrn och kolla på laitis om dom har (feltema ska enligt katalog ha, men finns ej i butik...)

Image

Nedifrån sett
Image

Inte sååå mycket kvar innan nygolvet åker in. Ta bort den vänstra balken (måste nästan ha högvarvarn till det, annars blir det mycket slipa med rondellen) och lite till av golvet uppe till höger, samt en remsa högst upp.
Image
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -63 Projekt

Post by LABBE »

ser bra ut. väntar med spänning på å se nygolvet på plats, :)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -63 Projekt

Post by Bettan »

LABBE wrote:ser bra ut. väntar med spänning på å se nygolvet på plats, :)
Tack, kul å höra! Jo samma här, nu har jag flyttat till hus med garage men då har jag ingen svets för tillfället istället.. Men förhoppningsvis får jag tag i en svets så jag kan fortsätta snart! :)
Post Reply